آفتاب

هشدار رئیس جمهور گرجستان درباره رویارویی غرب با روسیه

هشدار رئیس جمهور گرجستان درباره رویارویی غرب با روسیه

رئیس جمهور گرجستان در واکنش به اقدام کشورهای غربی برای افزایش تحریمهای روسیه خطاب به آمریکا و کشورهای اروپایی هشدار داد که از عصبانی کردن مسکو خودداری کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، "گئورگی مارگولاشویلی" در مصاحبه با آسوشیتد پرس گفت : تبعات عصبانی کردن روسیه می تواند گریبان تمام کشورهای اروپایی را بگیرد.

گرجستان سابقه رویارویی با روسیه را دارد، در سال 2008 میلادی مخالفت دولت گرجستان با استقلال دو منطقه آبخازیا و اوستیای جنوبی منجر به حمله نظامی روسیه به این کشور شد و اکنون مقامات تفلیس نگران آن هستند که با توجه به تحولات اوکراین این حادثه بار دیگر رخ بدهد.

رئیس جمهور گرجستان در ادامه افزود : فکر نمی کنم عصبانی کردن روسیه و قطع روابط با آن انتخاب درستی باشد. زیرا عصبانی کردن روسیه موجب تهاجمی تر شدن روسیه و غیر قابل پیش بینی و خطرناک تر شدن آن می شود.

به اعتقاد مارگولاشویلی، دیپلمات ها باید این موضوع را برای روسیه معلوم کنند که رابطه میان همسایگان و یا کشورهای مختلف در جهان بر اساس مداخله نظامی شکل نمی گیرد.

گرجستان در نظر دارد که در ماه ژوئن قرارداد آزاد تجاری و افزایش مناسبات را با اتحادیه اروپا به امضا برساند. این قرار داد شامل از میان برداشتن شرط اخذ روادید برای سفر به اروپا برای شهروندان گرجی نیر می شود.

رئیس جمهور گرجستان در مورد واکنش احتمالی روسیه به امضای این قرارداد میان تفلیس و اتحادیه اروپا گفت : ما ترسی از واکنش روسیه به امضای این قرارداد نداریم، اما در مورد آن نگران هستیم.

مولداوی از دیگر کشورهای استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی نیز قرار است در ماه های آتی میلادی چنین توافق نامه ای را با اتحادیه اروپا به امضا برساند. این تصمیم گرجستان و مولداوی در حالی اتخاذ شده که بحران اوکراین نیز دقیقا به همین دلیل یعنی تمایل برای امضای قرارداد آزاد تجاری با اتحادیه اروپا آغاز شد.

کد N245763

وبگردی