آفتاب

هشدار گرجستان به غرب در مورد بی‌اعتنایی به روسیه بر سر مساله اوکراین

هشدار گرجستان به غرب در مورد بی‌اعتنایی به روسیه بر سر مساله اوکراین

رئیس‌جمهور گرجستان که کشورش در سال 2008 مورد هجوم نیروهای روس قرار گرفت، به کشورهای غربی نسبت بی‌اعتنایی به روسیه بر سر مساله اوکراین هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، "گئورگی مارگولاشویلی"، رئیس‌جمهور گرجستان در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشتیدپرس در پراگ، جمهوری چک گفت که عدم اعتنا به روسیه از سوی غرب به خاطر مساله بحران اوکراین برای تمام اروپا پیامدی به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: به عقیده من این انتخاب درستی نیست که نسبت به روسیه بی‌اعتنا شویم و روابط خودمان را با این کشور قطع کنیم چرا که بی‌اعتنایی به روسیه باعث تهاجمی‌تر شدن، غیرقابل پیش‌بینی و خطرناک‌تر شدن این کشور می‌شود. دیپلمات‌ها باید برای روسیه مشخص کنند که روابط میان کشورها یا همسایگان از طریق مداخله‌های نظامی ایجاد نمی‌شود.

گرجستان قصد دارد تا در ژوئن سال جاری میلادی توافق‌نامه همکاری سیاسی با اتحادیه اروپا برای تقویت روابط و معاهده تجارت آزاد و مسافرت بدون ویزا امضا کند. مولداوی نیز یکی دیگر از کشورهای شوروی است که قصد دارد تا چنین توافقی را امضا کند.

نیروهای روس در یک حمله کوتاه ‌مدت در سال 2008 به گرجستان حمله کرده و از اوستیای جنوبی و آنجازیا برای استقلال از گرجستان دفاع کرد.

رئیس‌جمهور گرجستان همچنین گفت که متقاعد کردن روسیه درباره این مساله که هیچ اقدام ضد روسی در حال انجا منیست، از اهمیت ویژه برخوردار است.

وی ادامه داد: گرجستان از اقدام تلافی‌جویانه از جانب روسیه در واکنش درخواست برای پیوستن به اتحادیه اروپا واهمه ندارد اما احتیاط می‌کند چرا که این یک تصمیم یکپارچه از جانب ملت گرجستان است و من فکر نمی‌کنم که کسی حق مجازات گرجستان، مولداوی یا اوکراین را به خاطر اتخاذ چنین تصمیمی در قرن 21 ندارد.

رئیس‌جمهور گرجستان برای یک نشست دو روزه با حضور روسای جمهور کشورهای شوروی سابق با همتایان اتحادیه اروپایی‌شان در پراگ به سر می‌برد.

انتهای پیام

کد N245639

وبگردی