آفتاب

آمریکایی ها نیروگاه اراک را می سازند / ایران طراحی چین و روسیه برای این رآکتور را قبول نکرده است

آمریکایی ها نیروگاه اراک را می سازند / ایران طراحی چین و روسیه برای این رآکتور را قبول نکرده است

نسیم آنلاین نوشت:

پایگاه ایران هسته‌ای در گزارشی با اشاره به طرح آمریکا برای بازطراحی راکتور اراک، به طرح برخی ابهامات و تیعات ناشی از پذیرش این طرح برای ایران پرداخت.
پایگاه ایران هسته ای نوشت:

از هفته گذشته که دکتر علی اکبر صالحی از تفاهم نسبی درباره راکتور اراک میان ایران و 1+5 خبر داده، عموم رسانه ها و منابع غربی از این اتفاق به عنوان یک «گام مهم به جلو» یاد کرده اند.

نه دکتر صالحی و نه غربی ها هنوز درباره جزئیات آنچه بر سر آن تفاهم شده سخنی نگفته اند ولی اطلاعات پرا کنده نشان دهنده آن است که اساس راه حل مذاکره شده بر بازطراحی قلب راکتور اراک مبتنی است به گونه ای که میزان پلوتونیوم تولید شده توسط آن حدود یک کیلوگرم در سال - نه بیشتر- باشد.

طرحی که دانشمندان دانشگاه پرینستون ارائه داده اند می گوید برای تحقق این هدف اراک باید به جای اورانیوم خام، اورانیوم با غنای 5 درصد مصرف کند.

«ایران هسته ای» مطلع شده است که تا کنون طرح های واصل شده از سوی روسیه و چین برای بازطراحی قلب راکتور اراک مورد پذیرش ایران قرار نگرفته و اکنون طرحی از سوی امریکا روی میز ایران است.

اطلاعات دیگری هم وجود دارد که نشان می دهد دولت امریکا همچنین تصمیم دارد مقداری پول نقد نیز -حدود 70 میلیون دلار- به ایران بپردازد.


23231

 

کد N245549

وبگردی