درس‌هایی از بحارالانوار

چیزی که با عقل منطبق نباشد مورد تایید اسلام نیست

سیاسی

اولین جلسه درس‌هایی از کتاب بحارالانوار توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد محمدی گلپایگانی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در سرچشمه برگزار شد.

اولین جلسه درس‌هایی از کتاب بحارالانوار توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد محمدی گلپایگانی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در سرچشمه برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد محمدی گلپایگانی در این جلسه اظهار کرد: کتاب بحارالانوار را باید یکی از ارزشمندترین منبع از منابع حدیث و روایات ائمه اطهار دانست. این کتاب به همت عالم ربانی علامه محمد باقر مجلسی به رشته تحریر درآمده و حجم وسیعی از احادیث و روایات اهل بیت جمع آوری، انتخاب و با نظام سنجیده و خوبی در یک مجموعه گردآوری شده است. علامه مجلسی به جهت ترس از بین رفتن این احادیث و روایات بوده که دست به چنین کار بزرگی زده است.

وی افزود: در این مجموعه از منابع دیگر شیعه مانند کتاب‌های اربعه و نهج البلاغه کمترین استفاده شده است. دلیل این کار کاسته نشدن مراجعه به این منابع ارزشمند بوده است.

وی همچنین در خصوص این کتاب اضافه کرد: در بحارالانوار از منابعی استفاده شده که یا کمیاب و یا کمتر در اختیار بوده است. این کتاب در حال حاضر دارای ۱۱۰ جلد است که ابتدا علامه مجلسی آن را در ۲۵ جلد گردآوری کرده است. نام بیش از ۳۹۰ کتاب از منابع شیعه و حدود ۸۵ کتاب از منابع اهل سنت در مقدمه این کتاب نام برده شده است. همچنین در تالیف این کتاب بیش از ۶۰۰ منبع ارزشمند ذکر شده که دیگر بر اثر مرور زمان و اتفاقات مختلف از بین رفته است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: همچنین علامه مجلسی برای گردآوری و تالیف این کتاب، شاگردان خود را به اقصی نقاط جهان فرستاد تا کتاب‌ها و منابعی که در حال از بین رفتن و بی توجهی صاحبان آن است جمع آوری کند. همچنین این عالم ربانی بیش از ۴۰ سال عمر خود را صرف این کار کرد. در بحارالانوار حدود ۱۰۰۰ آیه قرآن تفسیر و استفاده شده است. در تالیف این کتاب ازعلوم مختلفی هم استفاده شده است.

گلپایگانی اضافه کرد: علامه مجلسی در مقدمه بحارالانوار در مورد این کتاب می‌گوید "بنده در جوانی تشنه دانستن دانش‌های مختلف بودم. در تمام رشته‌ها و علوم زمان خود واقف شدم به گونه‌ای که در خصوص آنها چیزی را که ندانم وجود نداشت. بعد از پایان آموختن این علوم از خود سوال کردم کدامیک از این علوم بیشتر به درد من می‌خورد؟ دانستن این علوم به چه منظوری است؟ کدامیک از آنها به درد معاد من می‌خورد؟ کدامشان باعث هدایت من می‌شود؟ بعد از پرسیدن این سوال‌ها از خود دریافتم دانستن این علوم مرا سیراب نکرده به جز علومی که از سرچشمه الهی نشأت گرفته باشد. حکمت و دانایی گوارا نیست مگر اینکه به بزرگان دین و انسانیت مرتبط باشد. دیدم هر آنچه دنبال آن هستم در قرآن و سخنان ائمه اطهار موجود است و هیچ باطلی در آن وجود ندارد. خداوند علمش را در دل منتخبان خود قرار داده است. آنها هستند که مفسر علم هستند. هیچ فکری نمی‌تواند به گنج قرآن پی ببرد مگر منتخبان خداوند. اهل بیت تنها کسانی هستند که می‌دانند در قرآن چه آمده است زیرا که قرآن در کنار آنها نازل شده است. به همین خاطر تمام علومی که عمر خود را به خاطر دانستنش صرف کردم را رها کرده و به دنبال قرآن و اهل بیت رفتم.

گلپایگانی ادامه داد:‌ "در بحارالانوار روایتی نقل شده از قول پیامبر(ص) که فرموده " یا علی برای تو هیچ چیز بهتر از این در دنیا نیست که تنها یک نفر با دست تو هدایت شود."

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در بخش پایانی سخنان خود و با اشاره به بخش اول کتاب بحارالانوار گفت: در این کتاب تنها احادیث و روایات جمع آوری نشده است، بلکه در آن کار و زحمت فراوانی کشیده شده و اسناد مختلفی هم در آن گنجانده شده است. برای هر حدیث و روایتی که نقل شده تفسیری هم در نظر گرفته شده است. بخش اول این کتاب "کتاب العقل " نام دارد که در باب عقل و تفکر است. همانگونه که ما در دنیا پیامبرانی داشته‌ایم برای هدایت و راهنمایی خداوند درون هر انسان یک پیامبر درونی هم قرار داده است با نام عقل و تفکر. همانطور که قرآن برای کسانی که دارای عقل و تفکر باشند باعث هدایت، و برای کسانی که صاحب عقل و تفکر نباشند باعث گمراهی است.

وی ادامه داد: بهترین هدایت‌ها و راهنمایی‌ها هم نمی‌توانند برای کسانی که دارای تفکر و عقل نیستند کافی باشد. روایتی در این قسمت از کتاب نقل شده از قول امام صادق(ع) که فردی از یاران حضرت که نزد ایشان آمد و از شخصی مومن و با تقوا یاد کرد که بسیار هم اهل عبادت است. حضرت پس از سخنان او فرمود "عقل و فکرش چگونه است؟ پیش خدا اجر و ثواب هر شخص به اندازه عقل او است. عبادت وقتی ارزشمند است که با فکر و عقل همراه باشد. "البته باید به خاطر داشت منظور از داشتن عقل، عقلی است که بر پایه فطرت سالم باشد. عقلی که بر پایه فطرت سالم نباشد بی ارزش است.

انتهای پیام

کد N245443

وبگردی