آفتاب

تاکید بر نقش سازمان امنیت و همکاری اروپا در اوکراین/ بازداشت اعضای هیات اروپایی

تاکید بر نقش سازمان امنیت و همکاری اروپا در اوکراین/ بازداشت اعضای هیات اروپایی

وزیر خارجه آلمان گفت، برای حمایت از توافقنامه 17 آوریل ژنو درباره اوکراین، یک هیات مشترک متشکل از اعضای ارشد دولت آمریکا، کشورهای اتحادیه اروپا و روسیه باید سفری را همراه با مقام‌های محلی به مناطق حساس اوکراین انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اینترفاکس، فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر خارجه آلمان در جریان نامه‌ای به دیوید بورکهالتر، همتای سوئیسی‌اش بر تقویت نقش میانجی‌گری سازمان امنیت و همکاری اروپا در حل بحران اوکراین تاکید کرد. سوئیس هم‌اکنون ریاست این سازمان را بر عهده دارد.

روزنامه زود دویچه سایتونگ نیز نوشت، هیات نظارت سازمان امنیت و همکاری اروپا باید میزگردهایی را با حضور نماینگانی از هر دو طرف درگیر در اوکراین سازمان‌دهی کند.

اشتاینمایر نیز در نامه خود به همتای سوئیسی‌اش نوشت، دستیابی به تغییرات مشهود برای مردم اوکراین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در همین حال خبرگزاری شینهوا نیز گزارش داد: اورسولا ون درلین، وزیر دفاع آلمان اواخر روز جمعه گفت که چهار شهروند آلمانی در میان ناظران نظامی بین‌المللی هستند که در شرق اوکراین بازداشت شده‌اند.

اوایل روز جمعه نیز وزارت امور خارجه اوکراین اعلام کرد: کی‌یف تماس خود را با یک هیات نظامی از سازمان امنیت و همکاری اروپا مستقر در دونتسک، شرق اوکراین از دست داده است.

سخنگوی این وزارت خانه گفت که اطلاعات اولیه نشان می‌دهد که این افراد توسط معترضان حامی روسیه که کنترل تعداد زیادی از شهرها را در دونتسک به دست گرفته‌اند، به گروگان گرفته شده‌اند.

وزیر دفاع آلمان گفت: سرنخ‌های زیادی نشان می‌دهد که این گروه 13 نفره بازداشت شده باشند.

وی افزود: وزارت خارجه آلمان یک تیم مدیریت بحران تشکیل داده و دولت برلین هم از کانال‌های دیپلماتیک خود برای ایجاد ارتباط با افراد گم شده استفاده می‌کند.

یکی از رهبران معترضان حامی روسیه در اسلاویانسک به روزنامه "بیلد" گفت: آن‌ها اتوبوسی حامل ناظران این سازمان را در شرق اوکراین ربودند که در میانشان پنج سرباز اوکراینی متهم به جاسوسی دیده می‌شوند.

این رهبر معترضان مدعی شد: آن‌ها گروگان نیستند بلکه زندانیان جنگی هستند.

سازمان امنیت و همکاری اروپا می‌گوید، ناظران نظامی از پنج کشور اروپایی هستند شامل سه تن از آلمان و مابقی از کشورهای جمهوری چک، دانمارک، لهستان و سوئد.

این افراد ماه گذشته میلادی برای نظارت بر اوضاع امنیتی و سیاسی در اوکراین در پی تظاهرات‌ حامیان روسیه در منطقه شرق اوکراین به کی‌یف اعزام شدند.

بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل نیز به تمامی طرف‌های درگیر در بحران اوکراین تاکید کرد تا به تعهداتشان در انجام توافق 17 آوریل ژنو پایبند بمانند و خواستار توقف سریع خشونت‌ها در اوکراین و انجام اقدامات برای کاهش تنش‌ها در این کشور شد.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: بان کی‌مون نگران تداوم خشونت‌ها و درگیری‌ها در شرق اوکراین است، این بی‌ثباتی باعث به وجود آمدن جوی از ترس و اضطراب شده که می‌تواند چرخه‌ای خطرناک از افزایش تنش‌ها و سوء‌تعبیرهای جدی را به وجود آورد.

وی افزود: بان کی‌مون به شدت نگران افزایش تنش‌ها و سخت‌تر شدن اوضاع در اوکراین است. شرایط در اوکراین وخیم است و باعث بر جای گذاشتن اثرات مخرب بر صلح و امنیت فراتر از مرزهای اوکراین می‌شود.

دبیرکل سازمان ملل هم‌چنین به تمامی اوکراینی‌ها و شرکای آن‌ها هشدار داد که کنترل اوضاع در کشور در حال خارج شدن از دست دولت کی‌یف است و این مساله پیامدهای ناگواری را به همراه خواهد داشت.

وی به تمامی طرف‌های دخیل در بحران اوکراین تاکید کرد که برای کاهش تنش‌ها از اقدامات غیرمنطقی دست برداشته و از راه دیپلماتیک وارد شوند چرا که هر گونه اقدامی غیر از این روش‌ها، خطایی است که راه بازگشت ندارد.

روز جمعه همچنین معاون وزیر امور خارجه اوکراین، روسیه را به عدم پای‌بندی به توافق 17 آوریل 2014 ژنو متهم کرد و گفت: از مقام‌های روسیه می‌خواهیم تا سربازان خود را از مرزهای اوکراین خارج کنند. هیچ دلیلی برای استقرار این سربازان وجود ندارد.

انتهای پیام

کد N245297

وبگردی