آفتاب

گواهی‌نامه رسمی ثبت نقشه‌های ایران در یونسکو به وزارت خارجه اهدا شد

گواهی‌نامه رسمی ثبت نقشه‌های ایران در یونسکو به وزارت خارجه اهدا شد

صبح امروز با حضور ایرینا بوکوا، مدیر کل یونسکو و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان ضمن رونمایی از نقشه‌های ثبت شده تاریخی ایران در برنامه حافظه جهانی یونسکو گواهی‌نامه رسمی ثبت این نقشه‌ها در یونسکو به ایران داده شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این مراسم که نمایشگاهی منتخب از این نقشه‌ها نیز برپا شده بود از یکی از این نقشه‌ها با حضور ظریف و بوکوا رونمایی شد. این نقشه متعلق به دوره ناصرالدین شاه قاجار بود که در آن نقاط مورد اختلاف دولتهای ایران و عثمانی در مرزهای شمالی و مغان با جزییات و با دقت ترسیم شده است. تاریخ ترسیم نقشه به درستی معلوم نیست اما این سند حاوی یادداشت ناصرالدین شاه به اتابک اعظم است که نشان می‌دهد ناصر‌الدین شاه در بازدید از منطقه شخصا با دقت آن منطقه را رصد کرده است.

همچنین سند دیگری درباره این نقشه در آرشیو وزارت خارجه موجود است که نشان می‌دهد که مامور اعزامی به منطقه جزییات آن را با در نظر گرفتن شرایط زندگی مردم تشریح می‌کند.

به گزارش ایسنا، در این مراسم هادی سلیمان‌پور گفت که بنیان‌گذار مرکز اسناد وزارت خارجه امیرکبیر بوده است که بیش از 50 میلیون برگ سند تاریخی و سیاسی از قدیمی‌ترین حوادث و جزییات ایران در آن وجود دارد. 500 نقشه در 440 عنوان در این مرکز وجود دارد که به ثبت حافظه جهانی رسیده است.

در این مراسم همچنین صالحی امیری رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و رییس کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو نیز به بیان اقدامات این کمیته پرداخت و گفت که سال 88 پیشنهادی درباره جایزه جهانی فردوسی برای کسانی که نسبت به مرمت آثار حوزه جهانی ایرانی و اسلامی اقدام کنند ارائه شده که امیدواریم در سفر مدیرکل یونسکو این پیشنهاد بررسی و اجرایی شود.

وی در ادامه بر ضرورت حفظ و توجه به فرهنگها و اشتراکات فرهنگی ملت‌ها برای ایجاد صلح و دوری از جنگ تاکید کرد.

انتهای پیام

کد N245271

وبگردی