آفتاب

انتقاد از وضعیت زنان در ترکیه

انتقاد از وضعیت زنان در ترکیه

آنکارا - ایرنا - انجمن آموزش و حمایت از نامزدهای زن ترکیه از وضعیت زنان در این کشور انتقاد کرد.

به گزارش روز شنبه منابع خبری ترکیه ،انجمن آموزش و حمایت از نامزدهای زن ترکیه که یک نهاد مدنی است با انتشار گزارشی با انتقاد از وضعیت زنان در ترکیه به خشونت علیه زنان در سال 2013 در این کشور اشاره کرد و نوشت : 214 زن در ترکیه سال گذشته به دست مردان در این کشور به قتل رسیدند.

در این گزارش آمار نمایندگان زن در مجلس ملی ترکیه 3/14 درصد اعلام شده و آمده است :ترکیه در رتبه بندی فاصله جنسیتی در میان 136 کشور در رده یکصد و بیستم قرار دارد و در رده بندی مشارکت زنان در فعالیت های سیاسی در رتبه یکصد و سوم ایستاده است.

در این گزارش به وضعیت دانشجویان دختر در دانشگاه های ترکیه اشاره شده و آمده است: از توانایی های زنان در دانشگاه ها بهره لازم برده نمی شود.

انجمن آموزش و حمایت از نامزدهای زن ترکیه به انتخاب چهار شهردار در انتخابات شهرداری های ترکیه که روز دهم فروردین ماه گذشته برگزار شد ، اشاره کرد و نوشت : تنها چهار نفر از زنان ترکیه به عنوان شهردار در شهرهای ˈغازی انتپ ، آیدین ، دیاربکر و حکاریˈ انتخاب شدند و در میان 26 معاون در وزارتخانه های مختلف ترکیه تنها یک زن وجود دارد و از میان 81 فرماندار در ترکیه تنها یک نفر از آنان زن است.

در این گزارش از اندک بودن شمار زنان در پست های کلیدی قوه قضاییه ترکیه نیز انتقاد شده و آمده است : تمامی پست های مهم در قوه قضاییه از جمله دادگاه عالی تجدید نظر ، دادگاه قانون اساسی ، شورای عالی انتخابات ، شورای عالی قضات و دادستان ها ، دادگاه نظامی تجدید نظر و دیوان عالی حسابرسی توسط مردان اداره می شود.

خاورم ** 230 *1446
کد N245251

وبگردی