آفتاب

مردم معترض در شهر معان اردن شعارهای سرنگونی نظام سر دادند

مردم معترض در شهر معان اردن شعارهای سرنگونی نظام سر دادند

تهران - ایرنا - مردم معترض در راهپیمایی که در شهر ˈمعانˈ در جنوب اردن برگزار شد، شعارهایی مبنی بر سرنگونی نظام حاکم بر این کشور سر دادند.

شبکه ˈالجزیرهˈ روز شنبه اعلام کرد: معترضان در شهر معان در جنوب اردن خیابان ها را بستند و درگیری هایی بین نیروهای امنیتی و معترضان صورت گرفت .

معترضان با آتش زدن لاستیک ، خیابان ها را در برابر خودروهای پلیس بستند. راهپیمایی مردمی برای ابراز خشم نسبت به نیروهای پلیس از مسجد جامع شهر معان تا محل مراسم ترحیم یک جوان کشته شده در جریان درگیری های سه شنبه گذشته این شهر برگزار شد.

این جوان در جریان اعتراض ها به دست نیروهای پلیس اردن کشته شد.

شرکت کنندگان در راهپیمایی اعتراض آمیز شهر معان ، خواستار مجازات عاملان قتل این جوان و سرنگونی نظام حاکم بر اردن شدند.

طی یک سال گذشته 10 فرد معترض در شهر معان به دست نیروهای پلیس کشته شده اند، اما مراسم تشییع جنازه جدیدترین قربانی با مراسم گذشته تفاوت داشت.

در این مراسم شعارهایی در باره سرنگونی نظام حاکم بر اردن سر داده شد. گروهی از عناصر تندرو هم پرچم های ˈالقاعدهˈ را در این تظهارات بر افراشتند. این در حالی بود که رهبران ˈحرکت مردمیˈ در معان نسبت به احتمال حضور القاعده در این تظاهرات هشدار داده بودند. نادیده گرفته شدن حرکت مسالمت آمیز و اعتصاب عمومی مردم معان از سوی دولت اردن و سپرده شدن پرونده این بحران به وزیر کشور، مردم این شهر را واداشت به سراغ گزینه های فراتر از حد مسایل مربوط به یک شهر بروند و نظام حاکم بر اردن را به چالش بکشند.

مردم معان می گویند که وزیر کشور اردن اصل مشکل است. بنا بر این گره بحران نمی تواند به دست او گشوده شود، زیرا او و استاندار معان، سازمان اطلاعات و نیروهای پلیس مسوول کشیده شدن اوضاع به سمت خشونت و درگیری هستند.

از زمان قیام مردم معان در سال 1989 تا کنون برخورد دولت اردن با اعتراض های مردمی، امنیتی بوده است.

موضوع بحران جدید در معان به مجلس نمایندگان اردن هم کشیده شده و قرار است وزیر کشور در این باره توضیح دهد. در حالی که چند روز از آغاز حوادث خشونت بار شهر معان سپری شده، برخی رسانه ها اعلام کردند که وزیر کشور اردن در جلسه شورای وزیران این کشور بر ادامه برخورد امنیتی با معترضان در معان اصرار داشته است. نماینده معان در مجلس نمایندگان اردن با انتقاد از نوع برخورد وزیر کشور تاکید کرد که برخورد امنیتی با حوادث معان باید فورا متوقف شود، زیرا در شرایط کنونی و پس از کشته شدن یک جوان، به بحران دامن می زند و دست طرف های خارجی را باز می کند تا با بهره برداری از رویدادهای معان برای گسترش بحران به مناطق دیگر تلاش کنند.

اهالی شهر معان مقیم پایتخت اردن با برگزاری تظاهرات در برابر کاخ پادشاهی از سکوت دولت در برابر حوادث معان انتقاد کردند.

به گزارش الجزیره، در شهر معان صدای گلوله بلندتر از صدای معتمدان و چهره های برجسته شهر است. افراد مسلح در این شهر به سوی ساختمان سازمان اطلاعات و استانداری تیراندازی کردند.

خاورم 1491**1651
کد N245094

وبگردی