آفتاب

بحران اوکراین سهام روسیه را "غیرقابل سرمایه‌گذاری" کرد

بحران اوکراین سهام روسیه را "غیرقابل سرمایه‌گذاری" کرد

موسسه بین‌المللی رتبه‌بندی اعتباری S&P اعتبار سهام روسیه را در سطحی بسیار پایین ارزیابی کرده و آن را تقریبا بی‌ارزش دانسته ‌است. اعتبار سهام روسیه به خاطر بحران اوکراین و تحریم‌های غرب سقوط کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) موسسه بین‌المللی رتبه‌بندی S&P سهام روسیه را "غیرقابل سرمایه‌گذاری" ارزیابی کرده و آن را به شدت غیرقابل اعتماد دانسته است.

چشم‌انداز رتبه‌بندی آینده منفی ترسیم شده است و خود این رتبه‌بندی نیز عامل فشاری است بر بازار مالی روسیه. S&P اعلام کرده که علت این رتبه‌بندی تحریم‌های شدیدتر غرب علیه روسیه است.

به گزارش دویچه وله، موسسه یاد شده خیلی سریع به بحران اوکراین واکنش نشان داد و اوائل ماه مارس سال جاری میلادی روسیه را تهدید به تنزل رتبه‌بندی اعتباری بازار سهام‌اش کرد. S&P علت این تنزل رتبه را خروج قابل توجه سرمایه‌ها از روسیه به خاطر بحران اوکراین توضیح داده است.

در سه ماه اول سال جاری میلادی، سرمایه‌گذاران در مجموع ۵۱ میلیارد دلار از روسیه خارج کردند و یک سخنگوی S&P در لندن می‌گوید «ما این را خطری برای رشد اقتصادی روسیه می‌دانیم.»

چشم‌انداز رشد اقتصادی روسیه از سوی سرمایه‌گذاران در بازار بورس روسیه روز به روز بدتر ارزیابی می‌شود. شاخص بورس روسیه، Micex-Index، که ارزش آن به روبل، واحد پول روسیه محاسبه می‌شود، با کاهشی ده درصدی از ابتدای سال جاری میلادی روبرو شده است.

افت شاخص سهام سیستم تجاری روسیه (RTSI -Russian Trading System Index) نیز که به دلار محاسبه می‌شود از این هم بیشتر و در حد ۱۷ درصد بوده است

از این گذشته برای روسیه همواره دشوارتر می‌شود که نیاز مالی خود را از بازار سرمایه تامین کند. روز چهارشنبه (۲۳ آوریل) وزارت دارایی روسیه حراج اوراق قرضه این کشور در فاصله زمانی نه سال را به علت عدم تقاضا متوقف کرد.

پیش‌تر وزارت دارایی قصد داشت با این اقدام حدود ده میلیارد روبل معادل ۲۰۰ میلیون یورو جمع‌آوری کند. این سومین مزایده‌ای است که در سال جاری برهم می‌خورد.

انتهای پیام

کد N244752

وبگردی