آفتاب

تصمیم دادگاه بین المللی علیه 2 رسانه لبنانی/ مواضع دولتی ها، اصحاب رسانه را راضی نکرد

تصمیم دادگاه بین المللی علیه 2 رسانه لبنانی/ مواضع دولتی ها، اصحاب رسانه را راضی نکرد

بیروت – ایرنا – در حالی که بسیاری از اصحاب رسانه و برخی از شخصیت های سیاسی و حزبی لبنان به اقدام دادگاه بین المللی ویژه پرونده ترور « رفیق حریری» نخست وزیر اسبق لبنان علیه دو رسانه و دو خبرنگار لبنانی اعتراض و آن را محکوم کرده اند، رییس جمهوری، دولت و وزارت اطلاع رسانی این کشور یا سکوت کرده و یا پاسخی که داده اند برای اصحاب رسانه رضایت بخش نیست.

به گزارش ایرنا، تعداد زیادی از اصحاب رسانه لبنان و فعالان سیاسی این کشور عصر جمعه برای اعلام همبستگی با دو موسسه رسانه ای و دو خبرنگار و مسئول در این دو رسانه و همچنین اعتراض به تصمیم دادگاه بین المللی ویژه بررسی ترور « رفیق حریری» برای احضار آنها در مقابل وزارت اطلاع رسانی لبنان تجمع کردند.

شرکت کنندگان در این تجمع اتهام های این دادگاه بین المللی و احضار مسئولان دو رسانه لبنانی را نقض آزادی رسانه ها و آزادی بیان دانستند که کشورهای غربی همواره از آن برای اعمال فشار بر دیگر کشورها سوء استفاده می کنند.

تجمع کنندگان اقدام دادگاه بین المللی ویژه لبنان را بشدت محکوم کردند و از دولت لبنان ، دستگاه قضایی و بویژه وزیر اطلاع رسانی خواستند که در مقابل این تصمیم واکنش مناسب نشان دهند.

اصحاب رسانه شرکت کننده در این تجمع اقدام دادگاه را اهانت به مردم و دولت و رسانه های لبنان و همچنین در خدمت منافع رژیم صهیونیستی خواندند.



دادگاه بین المللی رسیدگی کننده به پرونده ترور « رفیق حریری» نخست وزیر اسبق لبنان دو خبرنگار و دو موسسه اطلاع رسانی لبنانی را به اتهام آنچه « تحقیر این دادگاه» و« مانع تراشی در روند عدالت» با انتشار مطالب سری خواند، احضار کرد.

«کرمی تحسین خیاط » از تلویزیون الجدید و شرکت تلویزیون الجدید که این شبکه به آن تعلق دارد و همچنین «ابراهیم محمد الامین» از روزنامه الاخبار و شرکت اخبار بیروت (ش.م.ل) که این روزنامه به آن تعلق دارد، باید در تاریخ 13 ماه مه ( 23 اردیبهشت ماه) درمقابل این دادگاه از خود دفاع کنند.

الامین رییس شورای اداری و سردبیر روزنامه الاخبار و خانم کرمی خیاط مدیر خبر شبکه تلویزیونی الجدید هستند.



** واکنش تبعیض آمیز رییس جمهوری

« میشل سلیمان» رییس جمهوری لبنان در واکنش به این اقدام دادگاه بین المللی ویژه لبنان ضمن تایید روند این دادگاه گفت که هرگونه تجاوز به حقوق رسانه های لبنانی را رد می کند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجدید، میشل سلیمان در تماس تلفنی با « تحسین خیاط» رییس هیات مدیره این شبکه بر تمایلش در خصوص آزادی رسانه ها تاکید کرد.

وی در این تماس تلفنی اصرار داشته است که فقط در باره شبکه الجدید و خانم کرمی خیاط اظهار نظر کرده است.

روابط رییس جمهوری لبنان و روزنامه الاخبار بویژه « ابراهیم الامین» بدنبال تحولات اخیر در مواضع میشل سلیمان در قبال مقاومت و پرداختن این روزنامه به برخی مسائل مربوط به وی، شکرآب شده است.



** واکنش مبهم دولت لبنان

« محمد المشنوق » وزیر محیط زیست دولت لبنان که در غیاب « رمزی جریح» وزیر اطلاع رسانی در پایان جلسه شامگاه جمعه دولت درمیان خبرنگاران حاضر شد، در پاسخ به سئوالی در خصوص واکنش دولت به اقدام دادگاه بین المللی گفت: این موضوع در جلسه مورد بررسی قرار گرفت و همه اعضای دولت بر تمایل خود در خصوص آزادی رسانه ها تاکید کردند.

وی افزود: اعضای دولت همزمان بر تمایل خود و ضرورت اقدام رسانه های مطابق قانون و رعایت حدود آزادی های رسانه ای تاکید کردند اما در خصوص اختیارات دادگاه بین المللی که مربوط به ساختار داخلی آن است، سخنی گفته نشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بین برخی وزرا از دو گروه 8 و 14 مارس و بطور خاص بین وزیر اطلاع رسانی و وزیران 8 مارس در این خصوص مشاجره ای صورت گرفته است و یا نه؟ گفت که خیر اما دیدگاه های مختلفی از سوی همه طرف ها مطرح شد.

وزیر اطلاع رسانی لبنان که در میان جلسه دولت، کاخ ریاست جمهوری را ترک کرد در پاسخ به پرسش خبرنگاران ، درگیری لفظی بین خود و « حسین الحاج حسن» وزیر صنعت و « محمد فنیش» وزیر امور پارلمان در خصوص تصمیم دادگاه بین المللی را تایید نکرد.

الحاج حسن و فنیش ازحزب الله وگروه8 مارس و رمزی جریح در اردوگاه گروه 14 مارس قرار دارد.



** انتقاد معاون امین الجمیل از دادگاه بین المللی

« سجعان قزی» وزیر کار و معاون « امین الجمیل» رییس حزب الکتائب و از اردوگاه 14 مارس گفت : امیدواریم دادگاه بین المللی از برخورد با رسانه های لبنانی منصرف شود و این اقدامات را قبل از رسانه های لبنانی در خصوص رسانه های دیگر کشورها و کارکنان خود که اخبار و اطلاعات را درز می دهند، اتخاذ کند.

سجعان قزی با انتقاد از اقدامات دادگاه بین المللی ویژه پرونده ترور« رفیق حریری» گفت که گشودن پرونده هایی علیه رسانه ها و غیررسانه ها این دادگاه را از اهداف خود یعنی رسیدگی به پرونده و مجازات مجرمان دور می کند.

وی خاطرنشان کرد که این دادگاه حدود 9 سال است ادامه دارد اما هنوز نمی داند که چه کسانی رفیق حریری را ترور کرده اند و اکنون روزنامه نگاران را احضار کرده است.

وزیر کار لنبان با بیان اینکه « درست است که دادگاه وظیفه شناسایی و مجازات مجرمان را دارد اما رسانه ها هم به وظایف خود عمل و همواره مقالات و گزارش هایی را منتشر می کنند.

معاون رییس حزب الکتائب لبنان افزود: صلاحیت های دادگاه بین المللی را نفی نمی کنیم اما این را هم انکار نمی کنیم که عده ای در این دادگاه نفوذ کرده وبه جایگاه و نقش آن آسیب رسانده و حیثیت آن را مخدوش کرده اند.

سجعان قزی همچنین همبستگی خود رابا تلویزیون الجدید و روزنامه الاخبار و همه روزنامه نگاران و خبرنگارانی که مورد تعقیب قرار می گیرند ، اعلام کرد.



** جنبلاط : توجیه دادگاه بین المللی غیرقابل پذیرش است

« ولید جنبلاط » رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه لبنان نیز در واکنش به این اقدام دادگاه بین المللی آن را ناپسند و غیرقابل پذیرش خواند و گفت که رسیدن دادگاه به این اتهامات علیه دو رسانه و روزنامه نگار لبنانی عجیب و غریب است.

وی بر آزادی بیان و رسانه ها در لبنان تاکید کرد و این اقدام دادگاه را ضربه ای به این آزادی ها خواند و گفت که این تصمیم دادگاه بین المللی اقدامی قضایی نیست.



** مدیر مسئول روزنامه السفیر خواستار همبستگی وسیع شد

« طلال ارسلان» مدیرمسئول روزنامه پرتیراز لبنانی هم خواستار همبستگی وسیع با روزنامه الاخبار و تلویزیون الجدید شد و گفت: باید صدای خود را بالا ببریم و از وجود خود و آزادی رسانه هایمان دفاع کنیم.



**رییس کمیسیون رسانه های مجلس لبنان : سدی در مقابل روشن شدن حقایق است

« حسن فضل الله » رییس کمیسیون ارتباطات ورسانه های مجلس لبنان هم این اقدام دادگاه بین المللی را تلاشی برای جلوگیری از روشن شدن حقایق ترور رفیق حریری و سنگ اندازی در این خصوص دانست.

فضل الله که عضو فراکسیون حزب الله ( وفاداری به مقاومت) در پارلمان لبنان است، این اقدام دادگاه بین المللی را محکوم کرد و افزود: این اقدام موجب « غمی سیاسی» است و ما به این دادگاه اعتراف نکرده و اعمال آن را قبول نداریم و هر آنچه انجام می دهد، باطل است.

وی هدف واقعی دادگاه بین المللی از این اقدام را ترساندن و ایجاد وحشت نزد مردم لبنان و نه رسانه ها دانست



** رییس سابق مجلس لبنان : تصمیمی مسخره است

« حسین الحسینی » رییس سابق مجلس لبنان هم این تصمیم ناگهانی دادگاه بین المللی را بعداز 9 سال « بدعتی مسخره » خواند که تنها به لبنان و آزادی ها ضربه می زند.

وی با بیان اینکه همه لبنانی ها باید در مقابل این تصمیم بایستند و یک موضع یکپارچه اتخاذ کنند، گفت که بعداز 9 سال و صرف هزینه های زیاد چه اقدام جدی این دادگاه انجام داده که امروز خبرنگاران لبنانی را احضار می کند.

الحسینی افزود: به نظر می رسد قصد آنها مشغول کردن افکار عمومی در لبنان به درگیری های جانبی و خیالی و بدون ارزش است و این دادگاه بجای منتشر کننده معلومات درز یافته بهتر است کسانی که این اطلاعات را درز داده اند، محاکمه کند.



** اعلام آمادگی یک وکیل برای دفاع از رسانه های لبنانی

« رشاد سلامه » حقوق دان و وکیل مدافع لبنانی نیز اقدام دادگاه بین المللی را نوعی تهدید ، ترساندن و ایجاد وحشت برای هر طرفی در لبنان دانست که می خواهد دارای آزادی رای و اندیشه و موضعگیری باشد.

وی همچنین آمادگی خود را برای دفاع از ابراهیم الامین و کرمی الخیاط در دادگاه بین المللی اعلام کرد.

سلامه از ایرادهای بزرگ به دادگاه بین المللی را تغییرات مستمر در مواد قانونی وظایف خود دانست و گفت که این دادگاه خود را فوق قانون می داند.



براساس این گزارش ایرنا، گروهی از احزاب تحت عنوان « دیدار احزاب» متشکل از حزب الله و جنبش امل و یگر احزاب همسوی با آنها ، حزب الاتحاد و اتحادیه خبرنگاران آزاد لبنان هم با صدور بیانیه ها همبستگی خود را با دو رسانه و دو خبرنگار لبنانی اعلام و اقدام دادگاه بین المللی را محکوم کرده اند.

دادگاه بین المللی رسیدگی کننده به پرونده حریری اعلام کرده است که قاضی ناظر « دیوید باراگوانس » بعداز بررسی تحقیقات« استیفن بورگن» معتمد این دادگاه در خصوص سه اتفاق ، دو موسسه رسانه ای و دو خبرنگار لبنانی را به جرم تحقیر دادگاه و مانع تراشی در روند عدالت متهم کرده است.

در بیانیه دادگاه آمده است که نتایج بررسی دو اتفاق قطعی شده و اتهامات را محرز کرده و بررسی اتفاق سوم همچنان ادامه دارد.

دادگاه بین المللی رسیدگی کننده پرونده ترور رفیق حریری ادعا کرده است که دو روزنامه نگار لبنانی از طریق انتشار و پخش اطلاعات و اسامی شاهدان سری مانع روند عادلانه دادگاه شده اند.

قاضی باراگوانس در انشای حکم احضار دو موسسه و دو خبرنگار لبنانی با تاکید به باورش به اصول آزادی بیان از جمله آزادی رسانه ها و حسن روند عدالت ، این اتهامات را وارد کرده است.

دو موسسه و دو خبرنگار لبنانی مجاز هستند که یا شخصا در مقابل دادگاه حضور یابند و یا از طریق ویدئو کنفرانس به سئوالات قضات پاسخ دهند.

«رفیق حریری» نخست وزیر اسبق لبنان درجریان انفجاری در سال 2005 میلادی در وسط بیروت به همراه 22 تن دیگر کشته شد.



طرح تاسیس دادگاه بین المللی رفیق حریری در ماه مه سال 2007 میلادی براساس درخواست «فؤاد سنیوره» نخست وزیر دولت وقت لبنان در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید.

این اقدام خودسرانه سنیوره با اعتراض های گسترده ای جریان ها و گروه های سیاسی در لبنان بویژه گروه 8 مارس روبه رو شد و بیشتر وزرای وابسته به این گروه در اعتراض دولت را ترک کردند.

ناظران معتقدند که هدف از تصویب طرح تشکیل دادگاه بین المللی حریری که با حمایت کامل جریان 14 مارس ،غرب و رژیم صهیونیستی صورت گرفت، ضربه زدن به محور مقاومت ضد صهیونیستی بوده است.

دادگاه بین المللی حریری در نخستین مرحله شروع کارخود، ضمن تشکیل کمیته تحقیقات بین المللی به ریاست «میلیس»، طی حکمی، چهار فرمانده ارشد امنیتی لبنان «مصطفی حمدان»، رییس گارد ریاست جمهوری، «حمیل سید» رییس دایره امنیت عمومی لبنان، «علی الحاج» مدیر دایره امنیت داخلی لبنان و« ریمون عازار» مدیر بخش اطلاعات نظامی ارتش را بدون دراختیار داشتن اسناد و مدارک کافی قانونی و با جعل مدارک به اتهام دست داشتن درترور رفیق حریری به چهارسال زندان محکوم کرد.

این افراد در 30 اوت سال 2005 میلادی بازداشت و بعدها بی گناهی آنها اثبات و آزاد شدند.

دادگاه بین المللی حریری در ادامه تحقیقات خود این بار سوریه را به دست داشتن به ترور رفیق حریری متهم کرد ولی هنگامی که از جمع آوری اسناد مدارک علیه این کشور عاجز ماند ازاجرای تصمیم خود ناامید گشت ولی بلافاصله در 17 اوت سال 2011، دادگاه بین المللی با صدور کیفرخواستی انگشت اتهام خود را بدون در اختیار داشتن اسناد ومدارک قانونی به سوی چهارعضو حزب الله «سلیم جمیل عیاش»، «مصطفی بدرالدین»، «حسن عنیسی» و «حسن صبرا» نشانه گرفت و مدعی شد که این افراد در عملیات ترور رفیق حریری دست داشته اند.

حزب الله در واکنش به صدور این کیفرخواست، با صدور بیانیه ای، با اشاره به اینکه کار دادگاه بین المللی حریری از مسیر اصلی خود خارج شده است، این دادگاه را صرفا سیاسی و دست پخت رژیم صهیونیستی برای نابودی مقاومت معرفی کرد.

طبق اساسنامه این دادگاه ، 49 در صد از اعتبار مالی دادگاه باید توسط لبنان ومابقی نیز توسط کشورهای دیگر تأمین شود.

لبنان با وجود مشکلات عدیده سیاسی، اقتصادی و امنیتی، سهم خود را از تأمین اعتبار مالی دادگاه که سالی حدود 30 میلیون دلار می شود ، پرداخته است.

دادگاه بین المللی لبنان، دارای 300 کارمند از 61 کشور جهان است.

خاورم ** 1324
کد N244620

وبگردی