آفتاب

حمله به پزشکان؛ معضل جدید اجتماعی چین

حمله به پزشکان؛ معضل جدید اجتماعی چین

پکن - ایرنا - حمله به پزشکان در چین پس از فروکش کردن حملات متعدد مرگبار به دانش آموزان در مدارس و مهد کودک ها به معضل تازه اجتماعی این کشور تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، سال هاست مردم چین از افزایش هزینه بیمارستان ها گلایه دارند و فقدان پوشش گسترده بیمه و بخصوص گران بودن داروها قشر آسیب پذیر این کشور را عصبانی کرده است.

از سوی دیگر درگیری های مکرر در بیمارستان ها و بالا گرفتن منازعات میان بیماران و پزشکان و کادر بیمارستان نیز بر مشکلات افزوده است و از عواقب آن حمله به پزشکان در این کشور است.

چین به تازگی اعلام کرد حمله به پزشکان و کادر بیمارستان ها را در صورت بروز منازعات به طور جدی دنبال کرده و عاملان را بشدت مجازات خواهد کرد، اما به نوع محکومیت و مجازات اشاره نکرده است.

با این وصف کمتر فردی نسبت به کاهش این حملات به دنبال این اقدام دولت خوشبین است زیرا ریشه مساله نگرانی مردم این کشور از هزینه های بالای درمان است.

از طرف دیگر بعضا مشاهده شده است بیمارستان های چین از پذیرش بیماری که ابتدا پول بستری شدن را واریز نکرده حتی اگر بیمار در شرایط اضطراری بوده باشد خودداری کرده اند.

گران بودن قیمت دارو، داروهای تقلبی و مرگبار، سهل انگاری کادر بیمارستان، درخواست پزشکان برای دریافت پول های زیرمیزی که امری بسیار رایج در چین است و مسایلی از این قبیل چهره و ساختار نظام پزشکی این کشور را مخدوش کرده است.

چین اعلام کرد منازعات اخیر میان بیماران و پزشکان باعث شده است تا بعضا پزشکان مورد حمله فیزیکی قرار گیرند اما از این پس تمامی کسانی که دست به حملات خشونت بار علیه پزشکان بزنند مجازات سختی را تجربه خواهند کرد.

بیانیه چین مبنی بر مجازات حمله کنندگان به پزشکان را دادستانی عالی، وزارت امنیت عمومی و اداره ملی بهداشت چین منتشر کرده اند.

سون جون گونگ سخنگوی دادگاه عالی خلق چین در مصاحبه ای گفت گروهی از افراد که دست به حملاتی خشونت بار علیه کادر بیمارستان ها و پزشکان زده اند و حتی مرتکب قتل شده اند بزودی محاکمه می شوند.

وی گفت که بیماران خشمگین اخیرا دو پزشک را به قتل رسانده اند.

انجمن نظام پزشکی چین اعلام کرد تنها طی یک ماه 10 منازعه جدی میان پزشکان و بیماران رخ داده است.

روزنامه چاینا دیلی چین بروز این اختلافات را نشانه ای از افزایش تنش های اجتماعی و تحولات اقتصادی در این کشور دانست.

چین تاکنون سه هزار مرکز برای رسیدگی به مناقشات در بخش درمان و پزشکی این کشور ایجاد کرده است که سال گذشته به 50 هزار مورد از این مناقشات رسیدگی شد.

آساق ** 2100 **1611
کد N244568

وبگردی