آفتاب

وزیرکار لبنان: دادگاه بین المللی بجای خبرنگاران لبنانی ، کارکنان خود را محاکمه کند

وزیرکار لبنان: دادگاه بین المللی بجای خبرنگاران لبنانی ، کارکنان خود را محاکمه کند

بیروت – ایرنا - « سجعان قزی» وزیر کار و معاون « امین الجمیل» رییس حزب الکتائب و از اردوگاه 14 مارس گفت : امیدواریم دادگاه بین المللی از برخورد با رسانه های لبنانی منصرف شود و این اقدامات را قبل از رسانه های لبنانی در خصوص رسانه های دیگر کشورها و کارکنان خود که اخبار و اطلاعات را درز می دهند، اتخاذ کند.

به گزارش ایرنا، سجعان قزی در گفت وگو با شبکه تلویزیونی لبنانی « الجدید» با انتقاد از اقدامات دادگاه بین المللی ویژه پرونده ترور« رفیق حریری» گفت که گشودن پرونده هایی علیه رسانه ها و غیررسانه ها این دادگاه را از اهداف خود یعنی رسیدگی به پرونده و مجازات مجرمان دور می کند.

وی خاطرنشان کرد که این دادگاه حدود 9 سال است ادامه دارد اما هنوز نمی داند که چه کسانی رفیق حریری را ترور کرده اند و اکنون روزنامه نگاران را احضار کرده است.

وزیر کار لنبان قزی با بیان اینکه « درست است که دادگاه وظیفه شناسایی و مجازات مجرمان را دارد اما رسانه ها هم به وظایف خود عمل و همواره مقالات و گزارش هایی را منتشر می کنند.

معاون رییس حزب الکتائب لبنان افزود: صلاحیت های دادگاه بین المللی را نفی نمی کنیم اما این را هم انکار نمی کنیم که عده ای در این دادگاه نفوذ کرده وبه جایگاه و نقش آن آسیب رسانده و حیثیت آن را مخدوش کرده اند.

دادگاه بین المللی رسیدگی کننده به پرونده ترور « رفیق حریری» نخست وزیر اسبق لبنان دو خبرنگار و دو موسسه اطلاع رسانی لبنانی را به اتهام آنچه « تحقیر این دادگاه» و« مانع تراشی در روند عدالت» با انتشار مطالب سری خواند، احضار کرد.

«کرمی تحسین خیاط » از تلویزیون الجدید و شرکت تلویزیون الجدید که این شبکه به آن تعلق دارد و همچنین «ابراهیم محمد الامین» از روزنامه الاخبار و شرکت اخبار بیروت (ش.م.ل) که این روزنامه به آن تعلق دارد، باید در تاریخ 13 ماه مه ( 23 اردیبهشت ماه) درمقابل این دادگاه از خود دفاع کنند.

الامین رییس شورای اداری و سردبیر روزنامه الاخبار و خانم کرمی خیاط مدیر خبر شبکه تلویزیونی الجدید هستند.

دادگاه بین المللی رسیدگی کننده به پرونده حریری اعلام کرده است که قاضی ناظر « دیوید باراگوانس » بعداز بررسی تحقیقات« استیفن بورگن» معتمد این دادگاه در خصوص سه اتفاق ، دو موسسه رسانه ای و دو خبرنگار لبنانی را به جرم تحقیر دادگاه و مانع تراشی در روند عدالت متهم کرده است.

در بیانیه دادگاه آمده است که نتایج بررسی دو اتفاق قطعی شده و اتهامات را محرز کرده و بررسی اتفاق سوم همچنان ادامه دارد.

دادگاه بین المللی رسیدگی کننده پرونده ترور رفیق حریری ادعا کرده است که دو روزنامه نگار لبنانی از طریق انتشار و پخش اطلاعات و اسامی شاهدان سری مانع روند عادلانه دادگاه شده اند.

قاضی باراگوانس در انشای حکم احضار دو موسسه و دو خبرنگار لبنانی با تاکید به باورش به اصول آزادی بیان از جمله آزادی رسانه ها و حسن روند عدالت ، این اتهامات را وارد کرده است.

دو موسسه و دو خبرنگار لبنانی مجاز هستند که یا شخصا در مقابل دادگاه حضور یابند و یا از طریق ویدئو کنفرانس به سئوالات قضات پاسخ دهند.

«رفیق حریری» نخست وزیر اسبق لبنان درجریان انفجاری در سال 2005 میلادی در وسط بیروت به همراه 22 تن دیگر کشته شد.

طرح تاسیس دادگاه بین المللی رفیق حریری در ماه مه سال 2007 میلادی براساس درخواست «فؤاد سنیوره» نخست وزیر دولت وقت لبنان در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید.

خاورم ** 1324
کد N244554

وبگردی