آفتاب

همبستگی اصحاب رسانه با خبرنگاران لبنانی و اعتراض به تصمیم دادگاه بین المللی

همبستگی اصحاب رسانه با خبرنگاران لبنانی و اعتراض به تصمیم دادگاه بین المللی

بیروت – ایرنا – تعداد زیادی از اصحاب رسانه لبنان و فعالان سیاسی این کشور عصر جمعه برای اعلام همبستگی با دو موسسه رسانه ای و دو خبرنگار و مسئول در این دو رسانه و همچنین اعتراض به تصمیم دادگاه بین المللی ویژه بررسی ترور « رفیق حریری» برای احضار آنها در مقابل وزارت اطلاع رسانی لبنان تجمع کردند.

به گزارش ایرنا، شرکت کنندگان در این تجمع اتهام های این دادگاه بین المللی و احضار مسئولان دو رسانه لبنانی را نقض آزادی رسانه ها و آزادی بیان دانستند که کشورهای غربی همواره از آن برای اعمال فشار بر دیگر کشورها سوء استفاده می کنند.

تجمع کنندگان اقدام دادگاه بین المللی ویژه لبنان را بشدت محکوم کردند و از دولت لبنان ، دستگاه قضایی و بویژه وزیر اطلاع رسانی خواستند که در مقابل این تصمیم واکنش مناسب نشان دهند.

اصحاب رسانه شرکت کننده در این تجمع اقدام دادگاه را اهانت به مردم و دولت و رسانه های لبنان و همچنین در خدمت منافع رژیم صهیونیستی خواندند.

دادگاه بین المللی رسیدگی کننده به پرونده ترور « رفیق حریری» نخست وزیر اسبق لبنان دو خبرنگار و دو موسسه اطلاع رسانی لبنانی را به اتهام آنچه « تحقیر این دادگاه» و« مانع تراشی در روند عدالت» با انتشار مطالب سری خواند، احضار کرد.

«کرمی تحسین خیاط » از تلویزیون الجدید و شرکت تلویزیون الجدید که این شبکه به آن تعلق دارد و همچنین «ابراهیم محمد الامین» از روزنامه الاخبار و شرکت اخبار بیروت (ش.م.ل) که این روزنامه به آن تعلق دارد، باید در تاریخ 13 ماه مه ( 23 اردیبهشت ماه) درمقابل این دادگاه از خود دفاع کنند.

الامین رییس شورای اداری و سردبیر روزنامه الاخبار و خانم کرمی خیاط مدیر خبر شبکه تلویزیونی الجدید هستند.

ابراهیم الامین در حاشیه این تجمع برای همبستگی با آزادی رسانه ها گفت که دادگاه بین المللی هر تصمیمی بگیرد مانع ما برای انتشار اخبار این دادگاه نخواهد شد.

وی همچنین « سکوت دولت لبنان بویژه وزیر اطلاع رسانی » را شگفت انگیز خواند و خواستار « استعفای وزیر اطلاع رسانی » شد.

سردبیر الاخبار، تصمیم این دادگاه را نادیده گرفتن آشکارای لبنان و آزادی های آن دانست و تاکید کرد که دولت لبنان باید به مسئولیت خود در این زمینه پایبند باشد وعمل کند.

الامین گفت که رسانه های لبنانی باید در مقابل این تصمیم دادگاه بین المللی مستحکم بایستند چرا که ممکن است به رویه ای تبدیل شده و در آینده با آنها همچنین رفتاری صورت گیرد.

سردبیر الاخبار با بیان اینکه « سیاست های دادگاه بین المللی پرونده حریری مستبدانه و غیراخلاقی و مبتنی بر نیرنگ است»، تاکید کرد که « به تصمیمات مستبدانه این دادگاه بین المللی خود را ملتزم نمی دانیم.

خانم کرمی خیاط نیز با تاکید به اینکه « اقدامات دادگاه بین المللی ویژه لبنان ما را مجبور به سکوت نخواهد کرد»، گفت که بر مواضع گذشته خود پایبند است.

وی خاطرنشان کرد: تصمیمات دادگاه بین المللی را بررسی و متناسب با آن و بعداز مشورت با وکلا تصمیم می گیریم و این اقدام دادگاه یک بدعت جدید بود.

یک نشست دیگر اصحاب رسانه لبنان روز دوشنبه آینده مقابل اتحادیه روزنامه نگاران لبنانی برگزار خواهد شد.

« مریم البسام» مدیر اخبار شبکه الجدید ابراز امیدواری کرد که وزیر اطلاع رسانی لبنان در کنار اصحاب رسانه بایستد و همبستگی خود را با آنها اعلام کند.

وی افزود: آنها رسانه های لبنانی را تحقیر کردند و ما تنها خواستار بیشتر روشن شدن حقایق و واقعیت ها هستیم، ما علیه دادگاه بین المللی نیستیم اما با بازی کردن با این دادگاه و منحرف شدن آن از مسیر صحیح وعدالت مخالف هستیم.

البسام خاطرنشان کرد:این تصمیم دادگاه بین المللی ما را نمی ترساند و انتشار اطلاعات را متوقف نخواهیم کرد و هرگز مسیر عادلانه رسانه ای خود را متوقف نمی کنیم.

مدیر اخبار شبکه الجدید تاکید کرد که انتظار می رود دستگاه های سیاسی وقضایی لبنان دست در دست اصحاب رسانه قرار دهند و نه اینکه با ما مقابله کنند ، آنها باید مانند ما از این دادگاه بین المللی ترسی به خود راه ندهند.

وی گفت که شورای ملی اطلاع رسانی لبنان همبستگی خود را با اصحاب رسانه از جمله دو موسسه خبری الاخبار و الجدید اعلام کرده است.

دادگاه بین المللی رسیدگی کننده به پرونده حریری اعلام کرده است که قاضی ناظر « دیوید باراگوانس » بعداز بررسی تحقیقات« استیفن بورگن» معتمد این دادگاه در خصوص سه اتفاق ، دو موسسه رسانه ای و دو خبرنگار لبنانی را به جرم تحقیر دادگاه و مانع تراشی در روند عدالت متهم کرده است.

در بیانیه دادگاه آمده است که نتایج بررسی دو اتفاق قطعی شده و اتهامات را محرز کرده و بررسی اتفاق سوم همچنان ادامه دارد.

دادگاه بین المللی رسیدگی کننده پرونده ترور رفیق حریری ادعا کرده است که دو روزنامه نگار لبنانی از طریق انتشار و پخش اطلاعات و اسامی شاهدان سری مانع روند عادلانه دادگاه شده اند.

قاضی باراگوانس در انشای حکم احضار دو موسسه و دو خبرنگار لبنانی با تاکید به باورش به اصول آزادی بیان از جمله آزادی رسانه ها و حسن روند عدالت ، این اتهامات را وارد کرده است.

دو موسسه و دو خبرنگار لبنانی مجاز هستند که یا شخصا در مقابل دادگاه حضور یابند و یا از طریق ویدئو کنفرانس به سئوالات قضات پاسخ دهند.

«رفیق حریری» نخست وزیر اسبق لبنان درجریان انفجاری در سال 2005 میلادی در وسط بیروت به همراه 22 تن دیگر کشته شد.

طرح تاسیس دادگاه بین المللی رفیق حریری در ماه مه سال 2007 میلادی براساس درخواست «فؤاد سنیوره» نخست وزیر دولت وقت لبنان در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید.

خاورم ** 1324
کد N244487

وبگردی