آفتاب

روحانی در میان 100 شخصیت برجسته تاثیرگذار جهان از نگاه ˈتایمˈ

روحانی در میان 100 شخصیت برجسته تاثیرگذار جهان از نگاه ˈتایمˈ

تهران - ایرنا - مجله تایم 100 شخصیت تاثیرگذار و دارای نفوذ جهان در سال 2014 را انتخاب کرده است که نام حسن روحانی رییس جمهوری ایران در میان آنها به چشم می خورد.

به گزارش ایرنا، مجله تایم هر ساله در ویژه نامه ای فهرستی از 100 شخصیت جهان را که از نگاه این رسانه، در حوزه های مختلف تاثیرگذار ترین فرد بوده اند را منتشر می کند.

در زیر عنوان حسن روحانی یادداشتی به قلم محمد البرادعی، سیاستمدار مصری و رییس پیشین آژانس بین المللی انرژی هسته ای به چشم می خورد.

در بخشی از این یادداشت که از روحانی با عنوان شیخ سیاستمدار نام برده شده، البرادعی نوشته است: من حسن روحانی را در دوران پرالتهاب سال 2003 ملاقات کردم، روحانی در آن زمان مشاور امنیت ملی عمل گرا و روشن نگر رییس جمهوری محمد خاتمی بود.

او مشتاق بود تا از طریق گفت وگوهای مستقیم (بر سر مسئله برنامه انرژی صلح آمیز هسته ای) به راه حل سیاسی دست یابد.

متاسفانه سیاست های معتدل او توسط افراطیون در آمریکا که بدگمان بودند تخریب شد.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: به نظر می رسد پس از یک دهه غرب دریافته است که این رویارویی عریان برای تاثیرگذاری منطقه ای، راهبردی مناسب برای مواجهه با ایران نیست.

توافقات موقت اخیر که با بهره گیری از سیاست های روحانی میسر شد، می توانست 10 سال پیش به انجام برسد.

البرادعی می افزاید: با احترام متقابل، اعتمادسازی و تسامح، این گام می تواند به یک توافق امنیتی و هم کاری گسترده ترجمان شود و راه را برای یک معامله بزرگ با غرب هموار کند و تغییری کیفی برای امنیت و ثبات منطقه به ارمغان آورد. سیاست معتدل روحانی فرصتی را به دست می دهد که نباید آن را از دست داد.

در میان فهرست سال 2014، نام افراد دیگری چون ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، شینزو آبه رییس جمهوری ژاپن، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق آمریکا، عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع سابق مصر، باراک اوباما رییس جمهور آمریکا، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، نیکولاس مادورو رییس جمهور ونزوئلا، عبدالله گل رییس جمهوری ترکیه، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و پاپ فرانسیس به چشم می خورد.

** تاریخچه فهرست 100 نفره تایم

تایم 100، فهرستی سالیانه از نام 100 فرد تاثیرگذار در جهان است که توسط مجله تایم از سال 2004 گزینش و منتشر می شود.

قبل از انتشار تایم 100، فهرستی از 100 فرد تاثیرگذار قرن بیستم در سال 1999 منتشر شد که در پی موفقیت آن فهرست، از سال 2004 هر ساله منتشر می شود.

مسوولان هفته نامه تایم هر سال شخصیت سال را بر اساس معیارهای خود انتخاب می کنند اما بر این باور هستند که مخاطبان شان نیز حق دارند که اظهار نظر کنند.

هفته نامه تایم از این رو پیش از انتشار ویژه نامه اش، برخی از نامزدهای قرار گرفتن در لیست را اعلام می کند که مخاطبان در خصوص آنان رای دهند.

شبس (2) 1346 **1552
کد N244483

وبگردی