آفتاب

بازتاب گسترده پیام تسلیت اردوغان به ارامنه در رسانه های جمهوری آذربایجان

بازتاب گسترده پیام تسلیت اردوغان به ارامنه در رسانه های جمهوری آذربایجان

باکو- ایرنا- پیام تسلیت ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه به نوادگان ارامنه کشته شده در سال 1915 میلادی در رسانه های جمعی جمهوری آذربایجان بازتاب وسیعی داشت .

به گزارش ایرنا، اغلب روزنامه ها و پایگاههای خبری جمهوری آذربایجان این موضوع را روز جمعه در صدر اخبار روز خود قرار دادند.

روزنامه ˈینی مساواتˈ چاپ باکو در گزارشی با عنوان ˈ زلزله سیاسی در ترکیه، باکو را هم به لرزه درآوردˈ، نوشت: رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در آستانه سالگرد به اصطلاح ˈ قتل عام ارامنه در اوایل قرن بیستم میلادیˈ به ارامنه تسلیت گفت .

این روزنامه افزود: این نخستین بار در تاریخ جمهوری ترکیه است که یک مقام رسمی این کشور ادعاهای قتل عام ارامنه در سال 1915 میلادی را قبول می کند .

ینی مساوات با اشاره به اینکه نیروهای مخالف دولت ترکیه، این اقدام اردوغان را مورد انتقاد شدید قرار داده اند ، افزود: بیانیه نخست وزیر ترکیه در جمهوری آذربایجان نیز واکنش گسترده ای داشته است .

این روزنامه به نقل از ˈاقبال آقازادهˈ نماینده پارلمان و رهبر حزب امید جمهوری آذربایجان نوشت : نخست وزیر ترکیه با این بیانیه بیشتر قصد داشت توجه مجامع بین المللی را جلب و خود را باز هم به عنوان یک چهره دموکراتیک معرفی کند .

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آتی در ترکیه، این اقدام اردوغان را در راستای جلب حمایت مجامع بین المللی ارزیابی کرد.

آقازاده تاکید کرد: پیام تسلیت نخست وزیر ترکیه به ارامنه هرچند به نفع دولت فعلی ترکیه بود ولی مغایر با منافع این کشور است.

ینی مساوات همچنین نظر ˈعاکف نقیˈ رهبر سازمان ˈ آزادی قره باغˈ را در این زمینه جویا شد که وی نیز از این اقدام نخست وزیر ترکیه ابراز تاسف کرده است .

نقی با اشاره به اینکه ارامنه تلاش می کنند به هر شیوه ممکن، موضوع قتل عام را در سطح بین المللی به رسمیت بشناسانند ، تاکید کرد که ترکیه همواره بحق، این مساله را رد کرده است.

وی بیانیه نخست وزیر ترکیه را اشتباهی بزرگ و به معنای به رسمیت شناختن ادعاهای قتل عام ارامنه دانست که به عقیده وی می تواند پیامدهای نامطلوب برای ترکیه داشته باشد .

روزنامه ˈ آزادلیق ˈ نیز در گزارشی با عنوان ˈ اردوغان گامی بازدارنده برداشته است ˈ به نقل از ˈالخان شاهین اوغلوˈ رییس مرکز مطالعاتی ˈاطلسˈ نوشت: این پیام تسلیت نخست وزیر ترکیه را نباید به منزله به رسمیت شناختن موضوع قتل عام ارامنه تلقی کرد .

شاهین اوغلو افزود: نخست وزیر ترکیه با این اقدام سعی کرد در آستانه برگزاری مراسم یادبود به اصطلاح قتل عام ارامنه ، از فشارهای لابی ارمنی علیه دولت ترکیه جلوگیری کند .

روزنامه ˈ باکو خبرˈ دیگر رسانه آذری هم در این زمینه نوشت: نخست وزیر ترکیه با انتشار به این بیانیه، استفاده از حوادث سال 1915 میلادی به عنوان ابزاری علیه ترکیه برای مبارزه سیاسی را غیر قابل قبول خوانده است .

روزنامه روسی زبان ˈ زرکالو ˈ چاپ باکو هم نوشت: رجب طیب اردوغان برای نخستین بار به نوادگان ارامنه کشته شده در حوادث اوایل قرن بیستم میلادی تسلیت گفت .

این روزنامه خاطر نشان کرد: بر خلاف تلاش های مکرر ترکیه جهت تشکیل کمیته مشترک با ارمنستان برای بررسی حوادث سال 1915 میلادی ، دولت ایروان تا به حال واکنشی به این درخواست آنکارا نشان نداده است . ارمنستان و لابی ارمنی بیان می کنند که امپراتوری عثمانی در سال 1915 میلادی مرتکب نسل کشی ارامنه در منطقه آناتولی شده است .

زرکالو یادآور شد: در سالهای اخیر، ارامنه تبلیغات گسترده ای را در رابطه با این موضوع در کشورهای مختلف جهان به راه انداخته و در نتیجه آن، پارلمان برخی کشورها مساله به اصطلاح قتل عام ارامنه را به رسمیت شناخته اند .

روزنامه ˈبیزیم یولˈ جمهوری آذربایجان نیز پیام تسلیت نخست وزیر ترکیه را جنجالی خواند و نوشت: این پیام مورد استقبال آمریکا و اتحادیه اروپا قرار گرفته است .

به نوشته این روزنامه، ˈجن ساکیˈ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا و ˈاشتفان فولهˈ کمیسر توسعه اتحادیه اروپا بیانیه نخست وزیر ترکیه را مثبت ارزیابی کرده اند.

در گزارشی که از شبکه تلویزیونی ˈآینسˈ جمهوری آذربایجان پخش شد، نیزˈآلپر جوشقونˈ سفیر ترکیه در جمهوری آذربایجان در رابطه با سخنان نخست وزیر ترکیه در جمع خبرنگاران گفت:ˈبا نادیده انگاشتن حوادث آن دوران و یا برجسته کردن آلام خود بدون توجه به آلام دیگران و وارونه سازی وقایع و تلاش برای تحمیل آن به ملت خود و دنیا به شیوه ای که ارامنه عمل می کنند، نمی توان در قرن 21 آینده ای را ساخت.ˈ

سفیر ترکیه با تاکید بر ضرورت بررسی دقیق وقایع سال 1915، اظهارات نخست وزیر کشورش در رابطه با حوادث آن دوران را روشن و ساده توصیف کرد و گفت: این نشانه اطمینان به خودمان و تاریخ کشورمان است.

ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه روز چهارشنبه برای اولین بار در تاریخ این کشور به نوادگان ارامنه کشته شده در حوادث 24 آوریل سال 1915 میلادی موسوم به قتل عام ارامنه در زمان امپراتوری عثمانی تسلیت گفت.

خاورم*1206* شبس 1551
کد N244476

وبگردی