آفتاب

اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حوزه خزر با حضور ایران برگزار شد

اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حوزه خزر با حضور ایران برگزار شد

مسکو- ایرنا- چهاردهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حوزه خزر (موسوم به خزر تجاری)، با شرکت هیاتی از جمهوری اسلامی ایران در آستراخان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آستراخان روز جمعه اعلام کرد: در این اجلاس دو روزه اتاق های بازرگانی کشورهای حوزه خزر و هیأت تجاری بیست نفره از کشورمان شرکت داشتند.

سرپرستی این هیات بر عهده اسدالله عسگراولادی رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه بود و روسای اتاق های بازرگانی گیلان، مازندران، گلستان، نایب رییس اتاق بازرگانی قزوین، مدیرعامل منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی، مدیرکل هماهنگی های امور اقتصادی و بین الملل استانداری مازندران در آن حضور داشتند.

به گزارش دفتر مطبوعاتی استانداری آستراخان، ˈآلکساندر ژیلکینˈ استاندار این استان در سخنانی در اجلاس تجاری خزر گفت: منطقه خزر امروز با سرعت توسعه می یابد. جهت اصلی دیپلماسی استان استراخان توسعه روابط با کشورهای حوزه خزر است.

وی افزود: با تمام کشورهای حوزه خزر روابط گرم و دوستانه داریم و روند صعودی مبادلات بازرگانی میان کشورهای منطقه موید این امر است.

استاندار آستراخان یاداوری کرد: سهم کشورهای ساحلی خزر در ساختار مبادلات بازرگانی این استان حدود 60 درصد است.

اسدالله عسگراولادی رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران نیز در سخنانی در این اجلاس بر لزوم تقویت پیوندهای اقتصادی و توسعه ساختارهای همکاری ها در این زمینه میان کشورهای حوزه خزر تاکید کرد.

وی همچنین به امکانات گسترده حمل و نقل پنج کشور ساحلی خزر به عنوان توانمندی مهم اشاره و لزوم بکارگیری آن برای توسعه همکاری های بازرگانی میان کشورهای این منطقه را مورد تاکید قرار داد.

عسگراولادی همچنین به آمادگی و علاقمندی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاریهای منطقه ای در حوزه های اقتصادی و بازرگانی و حمل و نقل دریایی با پنج کشور ساحلی خزر اشاره کرد.

به گزارش کنسولگری ایران در آستراخان، در اجلاس تجاری خزر، روسای اتاق های بازرگانی فدراسیون روسیه و استان آستراخان و سرپرست شهرداری آستراخان، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستراخان، کنسول قزاقستان و کنسول ترکمنستان در آستراخان، سخنرانی کردند.

بخش مهم دیگر این اجلاس، معرفی مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد تجاری حاشیه خزر بود. در این بخش، مدیرعامل منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی به معرفی مزیت های تجارت و سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی پرداخت.

هیأت ایرانی پیشنهاد نمود که اجلاس بعدی خزر تجاری در منطقه آزاد انزلی برگزار شود.

این اجلاس هم چنین فرصتی برای معرفی ظرفیت های تجاری و برقراری تعاملات و ارتباطات بین شرکت های تجاری و اتاق های بازرگانی کشورهای ساحلی خزر بود.

اروپام/2242**۵۱۸ **1010
کد N244447

وبگردی