آفتاب

روسیه: ادعای بکارگیری سلاح شیمیایی توسط نیروهای سوریه بی اساس است

روسیه: ادعای بکارگیری سلاح شیمیایی توسط نیروهای سوریه بی اساس است

مسکو- ایرنا- وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه با اشاره به پیروزی های اخیرارتش سوریه در مقابله با گروه های تروریستی اعلام کرد: این وضعیت برای بسیاری ناخوشایند است و به همین دلیل ادعای بکارگیری سلاح شیمیایی از طرف نیروهای سوریه می کنند که بی اساس و کذب محض است.

به گزارش ایرنا در بیانیه وزارت خارجه روسیه به آزادسازی چندین منطقه مهم سوریه توسط نیروهای نظامی این کشور و تسلیم شدن صدها نفر از تروریست ها و معارضان مسلح اشاره و گفته شده است: بدیهی است مقام های برخی کشورها از این وضعیت رضایت ندارند.

در بیانیه اضافه شده است: به همین دلیل آنها علیه نیروهای دولتی سوریه اتهامات ساختگی مطرح می کنند که گویا این نیروها از سلاح های شیمیایی استفاده کرده اند.

وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرده است: بر اساس اطلاعات معتبری که طرف روسی در اختیار دارد این گونه ادعاها درست نیست و موج جدید اتهام های شیمیایی علیه سوریه موجب تامل در مورد اهداف واقعی مطرح کنندگان آن می شود که از هیچ تلاشی برای ایجاد زمینه مداخله نظامی در سوریه صرف نظر نمی کنند.

در بیانیه آمده است: این ادعاها در حالی مطرح می شود که سازمان منع سلاح های شیمیایی از موفقیت روند امحای تسلیحات شیمیایی سوریه خبر می دهد و اعلام کرده است که کار نابودی کامل این گونه تسلیحات سوریه ممکن است در برنامه زمانی اعلام شده به پایان برسد.

ˈدر شرایطی که طرح این گونه ادعاها در مورد دولت سوریه با شدت جریان دارد جنایت های گروه های تروریستی و افراط گرا علیه ساکنان مناطق حومه دمشق و شهرهای دیگر سوریه که هدف سلاح های سنگین و حملات خمپاره ای قرار می گیرند نادیده گرفته می شود.ˈ

در بیانیه آمده است: در 20 روز نخست ماه آوریل جاری فقط به سوی دمشق 537 گلوله خمپاره و موشک های ضدتانک پرتاب شد که بر اثر آن 76 نفر کشته و 400 نفر مجروح شدند و شمار زیادی از قربانیان این حادثه را کودکان بیگناه تشکیل می دهند.

وزارت خارجه روسیه در پایان بیانیه خود ضمن تاکید بر غیرقابل جایگزین بودن راههای سیاسی-دیپلماتیک برای حل مسایل سوریه خواستار ازسرگیری مذاکرات سوری-سوری مطابق با توافقنامه مورخه 30 ژوئن 2012 ژنو شده است.

امحای سلاح شیمیایی سوریه از ماه سپتامبر سال 2013 آغاز شده و تاکنون 86 درصد این گونه سلاح ها و مواد مربوطه از سوریه به خارج منتقل شده است.

اروپام/2242**518 ** 1552
کد N244335

وبگردی