آفتاب

چین: آمریکا مشکل ساز و بی مسوولیت است

چین: آمریکا مشکل ساز و بی مسوولیت است

پکن - ایرنا - چین روز جمعه از آمریکا به عنوان کشوری که در منطقه مشکل ایجاد می کند و بی مسوولیت است یاد کرد.

به گزارش ایرنا، روزنامه مردم ارگان حزب حاکم چین که دیدگاه رسمی این کشور را منعکس می کند روز جمعه نوشت: به رغم اظهارات مقام های آمریکایی که چین باید مسوولیت پذیر باشد، این آمریکاست که در منطقه مشکل ایجاد می کند.

به نوشته این روزنامه، در منازعات ارضی در دریاهای جنوبی و شرقی چین، آمریکا از ایجاد منطقه دفاعی ویژه چین انتقاد کرده در صورتی که مسوولیت این کشور مهار فیلیپین و ژاپن است که به منازعات در این مناطق دامن می زنند.

مردم خاطر نشان کرد که چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا اخیرا گفت که چین باید به عنوان یک کشور مهم مسوولیت پذیری بیشتری داشته باشد، اما آمریکا بر خلاف این مسیر به مسوولیت های منطقه ای و بین المللی خود عمل نکرده است.

این روزنامه به سفر باراک اوباما رییس جمهور آمریکا به ژاپن، کره جنوبی، مالزی و فیلیپین اشاره کرد و نوشت: بهتر است واشنگتن برای حل اختلافات میان کشورهای منطقه آسیا و اقیانوس آرام به درستی عمل کند.

به نوشته مردم، متاسفانه تاکنون عکس این روند را شاهد بوده ایم، درست مانند زمانی که آمریکا به بهانه یافتن تسلیحات کشتارجمعی به عراق حمله کرد و عاقبت معلوم شد این کشور اتهامات واهی را مورد توجه قرار داده است.

ارگان خزب حاکم چین تاکید کرد ˈحمله پهپادهای آمریکا به کشورهای خاورمیانه و شاخ آفریقا و کشتن بن لادن با این روش در پاکستان نقض آشکار حق حاکمیت کشورهاست و بی مسوولیتی آمریکا را نشان می دهد.

این روزنامه تصریح کرد ˈآمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم استانداردهای دوگانه در مورد کشورها اعمال می کند و دیگران را مسوول می داند، اما حقیقت اینجاست که دیگران نسبت به اعمال آمریکا قضاوت می کنند و ملاک گفته های واشنگتن نیستˈ.

مردم نوشت که اوباما در سفر به ژاپن هم با مشکل روبرو شد و دو کشور نتوانستند در خصوص توافقنامه همکاری مشارکتی اقتصادی ترانس پاسیفیک و کاهش اختلافات به توافق برسند و رییس جمهور آمریکا با دست خالی راهی کره شده است.

آمریکا خواهان لغو تعرفه های ژاپن بر روی محصولات کشاورزی وارداتی آمریکا شده اما توکیو این درخواست را نپذیرفته است.

در همین حال لی که چیانگ نخست وزیر چین در دیدار با هیاتی از مجلس نمایندگان آمریکا گفت که بهتر است طرفین نگرانی های یکدیگر را درک کنند.

وی از اینکه آمریکا اجازه صادرات فناوری های پیشرفته به چین را نمی دهد انتقاد کرد.

قرار است رییس جمهور آمریکا پس از سفر به کره فردا راهی مالزی شود از روز دوشنبه به فیلیپین سفر خواهد کرد.

آساق ** 2100 **1611
کد N244332

وبگردی