آفتاب

سه هزار و 218 کشته نتیجه اقدامات تروریستی در کراچی پاکستان در سال 2013

سه هزار و 218 کشته نتیجه اقدامات تروریستی در کراچی پاکستان در سال 2013

اسلام آباد-ایرنا - دفتر کمیسیون حقوق بشر پاکستان روز جمعه اعلام کرد: وضعیت حقوق بشری درمناطق مختلف پاکستان در سال 2013 میلادی رضایت بخش نبوده و در این سال ، سه هزار و 218 پاکستانی در اقدامات تروریستی وخشونت های هدفمند و سیاسی در ˈکراچیˈ به عنوان قلب اقتصادی این کشور، کشته شدند.

به گزارش ایرنا، رسانه های پاکستانی امروز ( جمعه ) به نقل از گزارش سالانه دفتر کمیسیون حقوق بشر در این کشور نوشتند: پلیس پاکستان در سال گذشته میلادی ، 14 هزار فقره پرونده جنایی و قضایی طبق درخواست مردم ثبت کرده و این وضعیت در مقایسه با آمار سالهای گذشته افزایش نگران کننده ای داشته است.

براساس این گزارش؛ شهر کراچی مرکز ایالت سند در جنوب پاکستان؛ از 12 دیماه 1391 تا 10 دیماه 1392 (اول ژانویه تا 31 دسامبر 2013) شاهد ترور و قتل سه هزار و 218 نفر از شهروندان خود بوده است.

کمیسیون حقوق بشر پاکستان نیز دی ماه سال گذشته اعلام کرده بود: سال 2013 میلادی مرگبارترین سال برای مردم شهر کراچی بوده است ودر این سال بیش از سه هزار پاکستانی طی خشونت های سیاسی و قتل های هدفمند تروریستی در این شهر کشته شدند.

به گزارش دفتر کمیسیون حقوق بشر در پاکستان ؛ حدود یکهزار نفر از قربانیان حوادث تروریستی شهر کراچی هیچ وابستگی با گروهها و احزاب سیاسی نداشته و تحت حملات تروریستی و یا اقدامات هدفمند به منظور قتل رجال سیاسی کشته شدند.

پیش از این خانم ˈزهره یوسفˈ رییس دفتر کمیسیون حقوق بشر پاکستان، سال 2013 را برای کراچی مرگبارترین سال دانست و ضمن اشاره به افزایش قربانیان در این سال نسبت به سالهای گذشته افزود: عملیات برنامه ریزی شده نیروهای امنیتی پاکستان علیه عناصر تروریستی و گروههای غیرقانونی در شهر کراچی بهبودی اوضاع در این شهر را به همراه داشته ولی تاکنون نتیجه کاملی از این روند بدست نیامده است.

وی خاطر نشان کرد: عناصر تروریستی گروه غیرقانونی تحریک طالبان پاکستان بزرگترین چالش برای نهادهای امنیتی و سازمان های مجری قانون در شهر کراچی در سال جاری خواهد بود.

در گزارش کمیسیون حقوق بشر پاکستان افزوده شد که در مناطق مختلف پاکستان نیز در حدود 700 پاکستانی در 45 مورد حملات تروریستی و انتحاری جان باخته اند.

طبق این آمار ؛ در سال 2013 درگیری نیروهای پلیس با گروههای شبه نظامی و تروریست ها در مناطق مختلف پاکستان منجر به قربانی شدن 50 نفر از نیروهای انتظامی و زخمی شدن نزدیک به یکصد نفر از آنان شده است .

کمیسیون حقوق بشر پاکستان با اشاره به حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به مناطق قبایلی در شمال غرب پاکستان در سال گذشته میلادی عنوان کرد: در سال 2013، پهپادهای جاسوسی آمریکا 31 حمله به مناطق قبایلی وزیرستان شمالی و جنوبی انجام داده که بر اثر آن 199 نفر از شهروندان پاکستانی جان باختند.

به نقل از منابع خبری؛ آمریکا حملات موشکی هواپیماهای بدون سرنشین خود را به مناطق قبایلی پاکستان در پی آغاز گفت وگوهای صلح میان دولت اسلام آباد و گروه غیرقانونی تحریک طالبان پاکستان موسوم به (تی تی پی) کاهش داده است.

با این حال تجاوز پهپادهای آمریکایی به مناطق شمال غرب پاکستان در حالی انجام گرفته که سازمان عفو بین الملل، گروههای حقوق بشری و گزارشگر ویژه سازمان ملل، گزارشهای خود را درباره عواقب منفی حملات هواپیماهای بدون سرنشین ارایه کرده اند.

آمریکایی ها این حملات را به بهانه مبارزه با تروریست های مستقر در مناطق قبایلی پاکستان انجام دادند، اما مقامهای دولتی، احزاب سیاسی و مذهبی در پاکستان این حملات را غیرقانونی و ناقض حاکمیت ملی پاکستان می دانند که نتیجه ای جز جان باختن مردم بی دفاع این کشور ندارد و مبارزه با تروریسم از سوی آمریکایی ها نیز ادعایی بیش نیست.

دولت پاکستان در گذشته اعلام کرده بود، از سال 2004میلادی (1383 شمسی) بیش از340 حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در مناطق قبایلی این کشور ثبت شده است که در جریان این حملات، بیش از سه هزار و 500 نفر جان باخته اند.

آمارها نشان می دهد در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما این حملات افزایش چشمگیری داشته است.

در ادامه گزارش دفتر کمیسیون حقوق بشر پاکستان آمده؛ 11 روزنامه نگار و خبرنگار پاکستانی نیز در حین انجام ماموریت و فعالیت های رسانه ای با انگیزه های سیاسی و انتقام جویانه توسط گروههای ناشناس کشته شده و تاکنون عاملان این حملات تروریستی شناسایی و بازداشت نشده اند.

این گزارش حاکی از کشته شدن 200 نفر از اعضای جامعه هزاره (شیعیان) در مناطق مختلف ایالت بلوچستان در جریان تشدید حملات فرقه ای گروههای تروریستی در اوایل سال 2013 است.

این کمیسیون افزود: بیش از 200 فقره خشونت های فرقه ای و درگیری های مذهبی در مناطق مختلف پاکستان نیز باعث جان باختن 687 نفر شده است.

وزارت کشور پاکستان روز گذشته (پنجشنبه) به اطلاع نمایندگان مجلس سنای این کشور رساند که تشدید خشونت های فرقه ای و درگیری های مذهبی در مناطق مختلف از جمله مناطق قبایلی در شمال غرب پاکستان طی پنج سال گذشته , باعث مرگ دو هزار و 90 نفر از شهروندان این کشور شده است.

پیش تر ˈموسسه مطالعات صلح پاکستانˈ در گزارشی اعلام کرد: حملات فرقه گرایانه و بروز اختلافات مذهبی درپی دخالت نیروهای خارجی در مناطق مختلف پاکستان در طول سال 2013 افزایش چشمگیری یافته و این مساله باعث نگرانی های جدی در این کشور شده است.

به نقل از گزارش امنیتی این موسسه (Pips) نوشت: گروههای مخالف دولت و تروریست ها از حملات انتحاری در جریان خشونت های فرقه گرایانه استفاده کرده و سبب جان باختن بسیاری از شهروندان بی گناه پاکستان شدند.

آساق**1095 ** 1552
کد N244322

وبگردی