آفتاب

تهدید سازمان ملل به تحریم‌ها علیه سودان جنوبی

تهدید سازمان ملل به تحریم‌ها علیه سودان جنوبی

شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای در نیویورک با اعلام "انزجار و خشم" خود نسبت به کشتار اخیر صدها غیر نظامی در شهر "بنتیو" در سودان جنوبی، خواستار پایان هر چه سریع‌تر نقض حقوق بشر در این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری دویچه وله، شورای امنیت سازمان ملل همزمان با بیان این که در صورت ادامه این وضع به "اقدام‌های متناسب علیه مسوولان" دست خواهد زد، تمامی طرف‌های درگیر در سودان جنوبی را تهدید به تحریم کرد که این تحریم هم شامل دولت و هم شامل شورشیان خواهد شد.

سازمان ملل متحد اعلام کد: حامیان "ریک مچار"، معاون سابق رئیس جمهوری سودان جنوبی بعد از بازپس‌گیری شهر شمالی بنتیو در هفته گذشته، صدها نفر را به دلیل وابستگی‌های قومی کشتند.

نیروهای سازمان ملل در سودان جنوبی (UNMISS) می‌گویند، شورشیان به مدت دو روز به صورت هدفمند به "شکار انسان‌ها" پرداختند. سازمان ملل تصاویری منتشر کرده که در آنها اجسادی دیده می‌شود که پیش از اعدام، سرشان با کیسه پوشانده شده بود. بسیاری از اجساد قربانیان در خیابان‌های شهر رها شده بودند.

شورشیان این اتهام‌ها را رد کرده و می‌گویند، نیروهای دولتی مسوول این اقدام‌ها هستند.

آوارگی صدها نفر

در دسامبر سال گذشته میلادی در سودان جنوبی جنگ قدرت میان سالوا کر، رئیس جمهور و ریک مچار بالا گرفت. این دو دارای قومیت‌های مختلفی هستند که روابطشان از سال‌ها پیش متشنج بوده است.

از زمان بالا گرفتن درگیری‌های دو طرف، حدود ۱۰ هزار تن کشته و نزدیک به ۹۰۰ هزار غیرنظامی آواره شده‌اند. اردوگاه‌های سازمان ملل متحد از آن پس، به اردوگا‌ه‌های آوارگان تبدیل شده است. سازمان ملل متحد نسبت به وضعیت نابسامان و تامین نادرست مایحتاج غذایی هشدار داده و می‌گوید: آوارگان سودان جنوبی با خطر گرسنگی مواجه‌اند.

انتهای پیام

کد N244252

وبگردی