• ۲۷بازدید
هاشمی رفسنجانی:

اعتقاد به تحزب در کشور فراگیر شده است

سایر حوزه ها

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی به مراسم افتتاح کنگره سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی با تاکید بر اینکه امروزه اگر چه حزب به معنای واقعی را در ایران نداریم، اما اعتقاد به تحزب فراگیر شده است، ابراز امیدواری کرد که این نردبان با همه آزمون و خطا،پله پله پیموده شود و به قله ای که برای کارکرد احزاب در اداره جامعه برسیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در این پیام آورده است: اگر چه مکاتب سیاسی جهان امروز بر اساس آموزش های آکادمیک، احزاب را تقسیم بندی تفکرات اجرایی برای اداره جوامع بر اساس آرای مردمی و اصل تبعیت اقلیت از اکثریت می دانند و به آن به عنوان دستاورد مدنیت مدرن می نازند، اما حقیقت این است که سابقه این تفکر به صدر اسلام میرسد که پیامبر مکرم (ص) در پیامهای وحیانی قرآن کریم، آن هم در حجازی که با سوادان آن انگشت شمار بودند، علاوه بر استفاده از لفظ «حزب» و تقسیم آن به «الله» و «شیطان» به عنوان مظاهر هر خوبی و بدی، به معنای لغوی و اصطلاحی آن در آیات مکرر اشاره و فرقه های مذهبی را که در یک شریعت ایجاد می شوند، حزب معرفی می کنند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این پیام ادامه می دهد: از تاریخ پرفراز و نشیب اسلام و ایران در زمان های متفاوت می گذریم که تفکرات، گاه شیعی و سنی، گاه اخباری و اصولی، گاه معتزله و اشاعره و نام های دیگر بود و به دوران معاصر، مخصوصاً از زمان تقسیم جهان به دو بلوک شرق و غرب می رسیم که مسلمانان و ایرانیان، فرهنگ غنی خویش را در این زمینه فراموش کرده اند و تحت تأثیر تعالیم دانشگاه های غربی قرار گرفتند که ریشه در آثار اسلامی داشت و با لعابی امروزی به عنوان ضرورت جامعه شناسی بر سر زبان ها افتاد.

وی در ادامه پیام خود تصریح کرد: بعدها که تقسیم امت ها در دین و مذهب، به ملت ها در مرزهای جغرافیایی رسید و حکومت ها به شکل تقریبا امروزی سربرآوردند، کم کم واژه قرآنی «حزب» به عنوان ضرورت سیاسی مطرح شد و تقسیم بندی ها در محدودهای محدودتر، بر اساس نوع نگاه افراد به برنامه های حکومتی در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شکل گرفتند و اصطلاحاتی چون سازمان، جبهه و جناح در سایه واژهای دیگر به نام «ائتلاف» وارد ادبیات سیاسی شدند و ایران نیز از این سیر تدریجی مستثناء نبود.

هاشمی رفسنجانی خاطر نشان کرد: از چرایی و چگونگی تشکیل احزاب در زمان پهلوی اوّل و حتّی پهلوی دوّم نیز می گذرم و به مقطع تابناک انقلاب اسلامی میرسیم که اگر چه مبارزین مذهبی و شاگردان مکتب امام راحل، حزبی به معنای اصطلاحی رایج نداشتند، امّا روحانیتی بود که تمام ویژگی های مثبت حزب را داشت و جنبه های منفی آن را نداشت.

وی در این پیام خاطر نشان کرد: قانون اساسی که ماحصل مباحث علمای بلاد و بیش از 80 نفر از مجتهدین سراسر کشور بود و به تأیید مراجع تقلید و امام راحل و سپس رفراندوم و تصویب مردم رسید، به صراحت بر تعدد احزاب تأکید کرد و احزاب کوچک و بزرگ با تفکرات متفاوت تشکیل شدند و امروزه اگر چه حزب به معنای واقعی را در ایران نداریم، امّا اعتقاد به تحزّب فراگیر شده است و امیدواریم این نردبان با همه آزمون و خطا، پله پله پیموده شود و به قله ای که برای کارکرد احزاب در اداره جامعه برسیم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه این پیام آورده است: سازمان و حزب عدالت و آزادی ایران اسلامی نیز در چنین فضایی شکل گرفت و به عنوان اوّلین تشکیلاتی که بر اساس مرامنامه و اساسنامه دفتر مرکزی اش خارج از تهران و در اصفهان قرار دارد، در کنار دیگر احزاب و تشکیلات، تمرین دموکراسی می کند و به اعضای خویش می آموزد که چگونه شناسنامه سیاسی داشته باشند و براساس تعهدات تشکیلاتی عمل نمایند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام آورده است: افتتاح پانزدهمین کنگره سازمان و نهمین سالگرد تشکیل حزب عدالت و آزادی را به فال نیک می گیرم و امیدوارم این مشق های سیاسی، کتاب قطوری برای نهادینه کردن تشکیلات در جامعه و راهنمای جوانانی باشد که با وفاداری به آرمان های نظام اسلامی، در پیروزی ها و شکست های انتخاباتی، آن شعر معروف را زمزمه اعتقادی خویش نمایند که: سرخمّ می سلامت شکند اگر سبویی.

کد N244063

وبگردی