آفتاب

گلوبال ریسرچ بررسی کرد: آیا آمریکا به دنبال جنگ با روسیه است ؟

گلوبال ریسرچ بررسی کرد: آیا آمریکا به دنبال جنگ با روسیه است ؟

واحد مرکزی خبر نوشت:

پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ در گزارشی به قلم بیل وان اوکن تحت این عنوان که « آیا واشنگتن خواهان جنگ با مسکو است » نوشت:
نگاهی به اقدامات اخیر آمریکا در ارتباط با بحران اوکراین برخی را به این فکر فرو برده است که آیا واشنگتن واقعا به دنبال جنگ با مسکو است ؟
وزارت دفاع آمریکا ، پنتاگون ، به تازگی از استقرار نظامیان این کشور در لهستان و سه جمهوری شوروی سابق همچون استونی ، لتونی و لیتوانی خبر داده است.
یک کشتی جنگی دیگر آمریکا نیز عازم دریای سیاه شده و قرار است شمار بیشتری از نیروهای آمریکایی تابستان امسال در چارچوب یک رزمایش در اوکراین مستقر شوند.
این گونه اقدامات نظامی واشنگتن همزمان با بحران اوکراین ، بحرانی که از دسیسه چینی آمریکا و دولت های دست نشانده نشات می گیرد ، خطر راه اندازی جنگ داخلی تمام عیار را در کیف به دنبال دارد.
کمتر از یک هفته پس از آنکه آمریکا و اتحادیه اروپا با امضاء بیانیه مشترک با روسیه به پایان دادن به تمامی اشکال خشونت در اوکراین و خلع سلاح گروه های غیرقانونی متعهد شدند ، دولت دست نشانده آمریکا در کیف به ارتش دستور اجرای عملیات مبارزه با تروریسم را علیه جمعیت روس زبان منطقه صنعتی جنوب شرق این کشور داد.
دولت اوکراین در راستای تحقق این هدف نه تنها نیروهای نظامی ، تانک و جنگنده اعزام بلکه افراد وابسته به جناح راست نئو فاشیست را نیز مسلح کرد.
دولت ولادیمیر پوتین در مسکو که به دنبال توافق با واشنگتن است به نظر می رسد متوجه وخامت شرایط کنونی شده است همچنانکه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در مصاحبه ای تلویزیونی هشدار داد دولت روسیه حمله به شهروندان روس در اوکراین را حمله به روسیه قلمداد خواهد کرد.
وی به حمله سال 2008 دولت گرجستان به اتباع روس در اوستیای جنوبی اشاره کرد که با مداخله نظامی روسیه برای مقابله با نیروهای گرجستان مواجه شد.
این مسئله که آیا دولت روسیه برای متوقف ساختن کشتار غیرنظامیان روس در منطقه دونباس واقع در شرق اوکراین به اقدام مداخله جویانه مشابه متوسل خواهد شد یا خیر باید با جدیت مورد بررسی قرار گیرد.
لاوروف در ادامه اظهارات خود با اشاره به اقدامات دولت کیف افزود مسلم است که رژیم کیف ماحصل مداخله طولانی مدت آمریکا در امور داخلی این کشور است و از زمان انحلال شوری سابق در سال 1991 حدود پنج میلیارد دلار به بهانه ترویج دموکراسی در اختیار این کشور قرار داده شده است.
این تلاش ها با تحریک جنبش مخالف جناح راست برای بی ثبات ساختن دولت ویکتور یانوکوویچ ، دولت متحد روسیه ، با دامن زدن به خشونت های خیابانی به اوج رسید.
ارسنی یاتسنیوک نخست وزیر رژیمی که در کودتای 22 فوریه به قدرت رسید توسط مقامات آمریکا انتخاب شده بود .
ویکتوریا نولند معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اسیا و مشاور ارشد امنیتی سابق دیک چنی معاون رئیس جمهور آمریکا از حامیان انتخاب یاتسنیوک به عنوان نخست وزیر بود و همان سیاست جنگ طلبانه ای را در قبال روسیه و اوکراین بکار گرفت که در تهاجم نظامی آمریکا به عراق در سال 2003 به اجرا گذاشته شد.
از جمله نشانه های مداخله آمریکا در امور داخلی اوکراین می توان به اجرای عملیات مبارزه با تروریسم در منطقه دونباس بلافاصله پس از سفر پنهانی جان برنان رئیس سازمان اطلاعاتی داخلی آمریکا ، سیا ، به کیف اشاره کرد ؛ عملیاتی که اندکی پس از سفر این هفته جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا به اوکراین بار دیگر ازسرگرفته شد.
بحران اوکراین از ابتدا تاکنون توسط نظام امپریالیستی آمریکا هدایت شده و تنها هدف واشنگتن دامن زدن به ناآرامیها و تشدید بحران در کیف است.
با طولانی تر شدن دامنه این بحران مشخص خواهد شد که سیاست آمریکا تنها مداخله در امور داخلی اوکراین نیست بلکه کیف بهانه ای است برای جنگ با روسیه .
پیش از آغاز بحران اوکراین ، مانع تراشی روسیه از اجرای برنامه های نظامی آمریکا علیه سوریه و ایران و نیز اعطای پناهندگی به ادوارد اسنودن افشاگر اسناد محرمانه آمریکا ، به شدت خشم مقامات آمریکا را برانگیخت.
تحولات اوکراین حکایت از آن دارد که نظام امپریالیستی آمریکا راهبردی را در پیش گرفته است که در چارچوب آن روسیه به عنوان مانعی در برابر تلاش های واشنگتن برای اعمال نفوذ بر منطقه خاورمیانه و در ابعاد گسترده تر منطقه آسیا اروپا باید از میان برداشته شود.

4949

کد N244032

وبگردی