آفتاب
الجزیره گزارش داد؛

نشست مهم مقامات 9 کشور برای متوقف کردن حضور تروریستهای خارجی در سوریه

نشست مهم مقامات 9 کشور برای متوقف کردن حضور تروریستهای خارجی در سوریه

مقامات دست کم 9 کشور جهان در ماه آینده میلادی نشستی را برای یافتن راهکار مناسب به منظور متوقف کردن پدیده هجوم تروریستهای غربی به خاورمیانه و حضور آنها در سوریه برگزار می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، مقامات دست کم 9 کشور از جمله چند کشور اروپایی به همراه نمایندگی از آمریکا در ماه آینده میلادی نشستی را برای یافتن راهکار مناسب جهت جلوگیری از حضور افراطیون غربی در بحران سوریه برگزار می کنند.

تاریخ برگزاری این نشست که در بلژیک انجام می شود هشتم ماه می اعلام شده و بر اساس اخبار موجود دست کم هفت کشور اروپایی و چند کشور از خاورمیانه در آن حضور خواهند داشت.

بر اساس اعلام دولت بلژیک در این نشست مقامات کشورهایی همچون ترکیه، مغرب، اردن و تونس نیز حضور خواهند داشت. در همین رابطه وزارت کشور بلژیک اعلام کرد : بروکسل که در ماه های گذشته گامهایی برای مقابله با این پدیده (حضور تروریستهای غربی درسوریه) برداشته در نظر دارد رایزنی های خود با اروپا و سایر کشورها را در این زمینه افزایش دهد.

بر اساس این اعلام، مقابله با بازگشت این تروریستها به اروپا هدف اصلی این رایزنی ها است . اتحادیه اروپا در ابتدای سال جاری میلادی هشدار داده بود که شمار جوانان اروپایی که در حال سفر به کشورهایی همچون سوریه، سودان و سومالی هستند رو به افزایش است. به گفته مقامات اروپایی این جوانان برای پیوستن به القاعده و دیگر گروههای تروریستی به این کشورها سفر می کنند.

به نوشته الجزیره، رهبران اروپایی از آن هراس دارند که شهروندان اروپایی سفر کرده به سوریه با دیدگاه هایی افراطی تر و در حالیکه آموزشهای مختلف نظامی را پشت سر گذاشته اند به کشورهای خود بازگردند که این امر می تواند مشکلات زیادی را برای غرب به وجود بیاورد.

در همین رابطه وزیر کشور بلژیک در سال گذشته نشستی را در سطح وزیر یا همتایان فرانسوی، انگلیسی، هلندی و اسپانیایی خود برگزار کرد. این گروه سپس با مقاماتی از کانادا، آمریکا و استرالیا دیدار و رایزنی کردند.

الجزیره در ادامه به اقدامات جدید کشورهایی همچون انگلیس و فرانسه اشاره کرده و می نویسد : در همین رابطه دولت فرانسه برای جلوگیری از سفر افراد جدید به سوریه و جلوگیری از بازگشت فرانسویانی که به خاورمیانه سفر کرده اند روز چهارشنبه سوم اردیبهشت دستور العملی را صادر کرد.

فرانسه که موضع سختی در قبال "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه دارد، اعلام کرده که در حدود 500 نفر از شهروندان این کشور با سفر به سوریه به شورشیان حاضر در این کشور پیوسته اند و با توجه به تهدیداتی که این افراد برای خود فرانسه ایجاد می کنند فرانسوا اولاند دستوراتی را برای متوقف کردن روند سفر افراطیون حاضر در فرانسه به سوریه صادر کرده است.

بر اساس این گزارش، ترس مقامات فرانسوی از اقدامات افراطیون حاضر در این کشور از مارس سال 2012 میلادی پس از آنکه یک فرد مسلح منتسب به عضویت در القاعده با شلیک گلوله در شهر تولز هفت نفر را به کام مرگ فرستاد به اوج خود رسیده است.

به نوشته الجزیره، اقداماتی که پاریس برای جلوگیری از پیوستن شهروندان فرانسه به شورشیان سوری به اجرا می گذارد شامل 20 بند است که در روزهای آینده به اجرا گذاشته می شود.

وزیر کشور فرانسه می گوید هدف اصلی پاریس از اجرای این اقدامات جلوگیری از پیوستن افراد به شبکه های تروریستی و ناکارآمد کردن این شبکه ها در فرانسه است. این یک برنامه جامع برای مقابله با برنامه های افراطیون است.

به گفته وی، برخی از این اقدامات شامل پایش وب سایت هایی است که در امر جذب افراطیون و انتقال آنها به سوریه فعالیت می کنند، برخورد با گردانندگان این سایت ها و درخواست از دیگر کشورهای اروپایی برای افزایش اقدامات خود برای جلوگیری از پیوستن شهروندانشان به شورشیان حاضر در سوریه است.

 

 

 

 

 

کد N243817

وبگردی