آفتاب
ولایتی:

اصفهان یادآور فرهنگ و تمدن غنی ایران است

اصفهان یادآور فرهنگ و تمدن غنی ایران است

اصفهان – خبرگزاری مهر : مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب گفت: فرهنگ یک کشور، هویت ملی به شمار می‌آید و فرهنگ یک شهر را می‌توان از نام آن متوجه شد که در این خصوص نام اصفهان، یادآور فرهنگ و تمدن غنی است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر ولایتی شامگاه پنجشنبه در مراسم افتتاحیه نکوداشت هفته اصفهان شهر اصفهان را نماد برجسته از تاریخ غیر گسسته و فرهنگ چندین هزار ساله ی ایران دانست و اظهار داشت: فرهنگ یک کشور، هویت ملی به شمار می‌آید و فرهنگ یک شهر را می‌توان از نام آن متوجه شد که در این خصوص نام اصفهان، یادآور فرهنگ و تمدن غنی است.

وی میدان نقش جهان را بر اساس نظریه ی کارشناسان بهترین میدان دنیا نام نهاد و ادامه داد: بر اساس نظریه مورخین اصفهان قدمتی دو هزار و 500 ساله دارد و بر این اساس اصفهان دارای فرهنگ، تمدن و ریشه ی قدیمی است.

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب با اشاره به اینکه اصفهانی ها از گذشته در فرهنگ و ادبیات از جایگاه والایی برخوردار بوده اند، ادامه داد: از این رو چهار سبک شعر و ادبیات خراسانی،عراقی، هندی و بازگشت ادبی سه سبک شعر و ادبیات به غیر از سبک خراسانی مربوط به اصفهان است.

وی به ساختار بی نظیر میدان نقش جهان و مساجد و بناهای تاریخی اطراف این میدان نیز اشاره کرد و افزود: طول و عرض این میدان طلایی‌ترین اندازه‌ ها را دارد و نوع معماری طراحی شده در آن منحصر به فرد است.

ولایتی، میرداماد را پایه گذار مکتب اصفهان معرفی کرد و ادامه داد: اصفهان در تاریخ فلسفه و مکتب اسلامی نام‌هایی از جمله فارابی، شیخ الرئیس، اشراق و خواجه نصیر را در کارنامه خود دارد.

هنر اصفهانی ها نشات گرفته از ایمان است

 رسول زرگرپور، استاندار اصفهان نیز در ادامه این مراسم با اشاره به وجود چهارباغ معنوی در شهر اصفهان اظهار داشت: بیداری اسلامی و حرکت های خودجوش ایران اولین بار در چهارباغ اصفهان شکل گرفت.

وی اصفهان را شهر علم و هنر، شهر آب و آینه، شهر كاشی‌های نیلگون، مناره‌های عطرآگین، مهد هنرمندان، چلچراغ هنر و شهر شهیدان و سرداران رشید اسلام دانست.

وی به هنر و هنرپروری موجود در شهر اصفهان نیز اشاره کرد و ادامه داد: هنر موجود در اصفهان نشات گرفته از ایمان مردمان این شهر است و وجود مساجدی مانند مسجد جامع و مسجد امام (ره) و مسجد شیخ لطف الله از جمله آن هنرها است.

استاندار اصفهان نیز در این مراسم به برخی از ظرفیت های اصفهان نیز اشاره کرد و گفت: اصفهان به دلیل داشتن مردمانی خلاق، مبتكر و ولایتمدار و به دلیل صنعتی كه حرف اول را در كشور می زند با تولید ۷۰ درصد فولاد كشور، ۶۰ درصد صنایع دستی، ۲۷ درصد فرآورده های نفتی، ۵۰ درصد سیمان و مصالح ساختمانی و ۱۲ درصد تولید انر‍‍‍ژی برق به خود می بالد.

زرگرپور به تحصیل بیش از 320 هزار دانشجو در دانشگاه های اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: 10 هزار نفر از این دانشجویان در مقطع دکترا در حال تحصیل هستند.

کد N243659

وبگردی