آفتاب

آشتی ملی فلسطین، محور رایزنی‌های کری و عباس

آشتی ملی فلسطین، محور رایزنی‌های کری و عباس

جان کری در تماسی تلفنی با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با وی در خصوص توافق سازش میان گروه‌های فلسطینی و مذاکرات صلح خاورمیانه بحث و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در خصوص آخرین تحولات توافقنامه سازش میان فتح و حماس بحث و گفت‌وگو کرد.

وی مجددا بر لزوم پایبندی دولت آتی فلسطین به خودداری از انجام اقدامات خشونت‌آمیز و به رسمیت شناختن ماهیت دولت اسرائیل و تمامی توافقنامه‌های امضا شده، میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها تاکید کرد. کری همچنین در خصوص تمدید مذاکرات میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی با عباس بحث و گفت‌وگو کرد. وی از رهبران فلسطینی و اسرائیلی خواست تا به حل و فصل اختلافات میان خود بپردازند.

کری گفت: همچنان امکان تحقق صلح وجود دارد اما دو طرف باید برای حل اختلافات تلاش کنند. اگر دو طرف تمایلی به حل و فصل‌های لازم نداشته باشند، در این صورت وضعیت سخت‌تر می‌شود.

در همین راستا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه از اظهارات اخیر واشنگتن مبنی بر احساس یاس از اجرای توافق آشتی میان فلسطینیان ابراز تعجب کرد.

وی گفت: شنیدم که مسئولان آمریکایی نسبت به توافق میان گروه‌های فلسطینی احساس شکست کرده و اعلام کرده‌اند که این اقدام ادامه مذاکرات و تحقق صلح را دچار پیچیدگی می‌کند. به نظر من این یک ارزیابی بسیار عجیب است چرا که هر فرد عادی از تحقق و وحدت و سازش میان یک ملت استقبال می‌کند.

لاوروف تاکید کرد: ما به خوبی می‌دانیم که بدون تحقق سازش میان فلسطینی‌ها، حتی اگر توافقی هم میان اسرائیل و فلسطین حاصل شود، دوام نخواهد داشت. در صورت اجرای توافق هیات فلسطینی می‌تواند در مذاکرات صلح با اسرائیل به صورت فعالانه تلاش کند. به عقیده من تشکیل یک هیات فلسطینی یکپارچه مخالف منافع اسرائیل نخواهد بود.

به دنبال توافق صلح میان گروه‌های فلسطینی جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که از توافق حاصل شده میان حماس و فتح احساس یاس می‌کند! چرا که به عقیده وی این اقدام ادامه مذاکرات و تحقق صلح را دچار پیچیدگی می‌کند.

انتهای پیام

کد N243614

وبگردی