آفتاب

ادای احترام جشنواره کن به «آلن رنه»

ادای احترام جشنواره کن به «آلن رنه»

مقامات جشنواره کن با اهدا جایزه کالسکه طلایی به «آلن رنه» به وی ادای احترام می‌کنند.

مقامات جشنواره کن با اهدا جایزه کالسکه طلایی به «آلن رنه» به وی ادای احترام می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، انجمن کارگردانان فرانسه که متولی برگزاری جشنواره کن است در شب افتتاحیه این بخش از «آلن رنه» خالق فیلم‌های «هیروشیما، عشق من» و «شب و مه» ادای احترام می‌کند.

به گزارش ورایتی، آلن رنه حدود دو ماه قبل در 91 سالگی فوت کرد و قرار است در جشنواره امسال که شصت‌وهفتمین دوره این جشنواره به شمار می‌رود در بخش دو هفته کارگردانان دو فیلم او که در سالهای 1958 و 1977 ساخته شده‌اند به نمایش درآیند.

آلن رنه در اواخر دهه 1950 و اوایل دهه 1960 با ساخت سه فیلم پیاپی، غوغایی به پا کرد: «هیروشیما، عشق من» (۱۹۵۹)، «سال گذشته در مارین‌باد» (۱۹۶۱) و «موریل». رنه برای «هیروشیما، عشق من» جایزه ویژه سازمان ملل را از جوایز بفتا دریافت کرد.ارتباط میان رنه و جشنواره کن که با این فیلم شروع شد، در دهه‌های بعد هم ادامه یافت و حاصل آن دو جایزه از جشنواره کن برای فیلم «عموی آمریکایی من» در سال ۱۹۸۰ و جایزه یک عمر فعالیت هنری در سال ۲۰۰۹ بود.

«هیروشیما، عشق من» همچنین رنه را نامزد جایزه بهترین کارگردانی سال از انجمن کارگردانان فیلم آمریکا کرد. رنه با فیلم «سال گذشته در مارین‌باد» موفق شد جایزه شیر طلایی بهترین فیلم را از جشنواره ونیز دریافت کند و با فیلم «موریل» نامزد شیر طلایی شد. رنه با فیلم «سال گذشته در مارین‌باد» در سال ۱۹۶۰ جایزه شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز را به دست آورد. او در ۱۹۸۰ برای فیلم «عموی آمریکایی من» برنده جایزه بزرگ داوران جشنواره فیلم کن شد و در سال ۲۰۰۹ نیز جایزه یک عمر دستاورد این جشنواره را دریافت کرد.

شصت‌وهفتمین جشنواره فیلم کن از 14 تا 25 می (24 اردیبهشت تا چهارم خرداد) در فرانسه برگزار می‌شود.

انتهای پیام

کد N243562

وبگردی