آفتاب

رحمانیان: اعتماد عمومی به دنبال رابطه منطقی میان مردم و دولت به وجود می‌آید

رحمانیان: اعتماد عمومی به دنبال رابطه منطقی میان مردم و دولت به وجود می‌آید

مدیرمسوول روزنامه شرق با بیان این که اعتماد عمومی موضوعی مبتنی بر رابطه مردم با یکدیگر و رابطه آنها با دولت است، اظهار کرد: اعتماد عمومی در صورتی در جامعه تحقق پیدا می‌کند که مسوولان با مردم صادق باشند و آنچه را که در مقام بیان مطرح می‌کنند، در مقام عمل نیز به اجرا در آورند.

مهدی رحمانیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌، با بیان این که اعتماد عمومی موضوعی مبتنی بر رابطه میان مردم با یکدیگر و مردم با دولت است، خاطرنشان کرد: چنانچه میان مردم با دولت رابطه‌ای منطقی و مثبت وجود داشته باشد، به دنبال آن اعتماد عمومی نیز به وجود می‌آید.

وی افزود: اعتماد عمومی در صورتی تحقق پیدا می‌کند که مسوولان با مردم صادق بوده و حرف‌شان با عمل‌شان یکسان باشد، یعنی آنچه را که در مقام بیان اعلام می‌کنند، در مقام عمل نیز همان اتفاق بیفتد.

این فعال رسانه‌ای با ارزیابی سیمای اعتماد عمومی در کشور با تاکید بر این که ظرف سال‌های گذشته اعتماد عمومی تا حدودی خدشه پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: ظرف سالیان گذشته به ویژه در دوره دولت آقای احمدی‌نژاد اعتماد عمومی تا حدودی خدشه پیدا کرده بود، اما ظرف یک سال گذشته این اعتماد تا حدود اندکی ترمیم شده است.

وی با بیان این که تا تحقق واقعه اعتماد عمومی در جامعه فاصله بسیاری وجود دارد، به بحث فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اشاره و اظهار کرد: وقتی مردم به طور کامل به دولت خود اعتماد داشته باشند زمانی که دولت طرحی را ارائه می‌دهد، مردم به صورت کامل آن طرح را می‌پذیرند. به طور مثال در طرح انصراف از دریافت یارانه‌ها اخیرا مشاهده کردیم که تا حدودی این اعتماد در مردم به وجود آمد و تقریبا 10 درصد از مردم از دریافت یارانه نقدی انصراف دادند این موضوع نشان‌دهنده این است که فضای اعتماد عمومی تا حدود 10 درصد بهبود یافته است.

مدیرمسوول روزنامه شرق با بیان این که در صورتی که در جامعه فضایی مبتنی بر اعتماد وجود می‌داشت، حدود 90 درصد از مردم باید از طرح دولت استقبال می‌کردند و از دریافت یارانه نقدی انصراف می‌دادند، افزود: همواره در جامعه عده‌ای نسبت به دولت و حکومت بدبین هستند. برای این دسته از افراد نمی‌توان اقدام مناسبی انجام داد اما دولت باید تلاش کند که آنچه را که بر زبان می‌آورد در حقیقت نیز به آستانه عمل برساند تا آن دسته از مردم که بدبین نیستند، به دولت اعتماد کرده و از طرح‌های آن استقبال کنند.

رحمانیان با اشاره به نقش سایر دستگاه‌های حکومتی در بهبود فضای عمومی جامعه و ایجاد اعتماد میان مردم اظهار کرد: در بسیاری از مواقع هنگامی که از کلمه دولت به عنوان متولی امری یاد می‌شود، در حقیقت منظور معنای کلی دولت است نه صرفا قوه مجریه. در مورد بحث ایجاد اعتماد میان مردم نیز این موضوع صادق است و طبیعی است که دستگاه‌های حاکمیتی هرکدام به سهم خود باید در جامعه این اعتماد را به وجود بیاورند.

وی در پایان با اشاره به بایدهایی که دولت باید در شرایط فعلی و همزمان با اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها در جهت جلب اعتماد مردم مورد توجه قرار دهد،اظهار کرد: دولت در مواردی اعلام کرده است که چنانچه مردم از دریافت یارانه انصراف بدهند، منابع حاصل از این اقدام را در جای دیگر مصرف می‌کنند. یکی از مواردی که دولت در این میان به آن اشاره ویژه داشته است، بخش سلامت است. امروز دولت می‌تواند برای اثبات عملکرد خود به مردم و جلب اعتماد آنها به وعده‌هایی که در این زمینه به آنها داده است، عمل کند. به طور مثال دولت می‌تواند به یکی از وعده‌های خود که اعلام کرده بود همه شهروندان ایرانی را بیمه می‌کند عمل کند و به بهانه‌های .مختلف تحقق این وعده را به تعویق نیندازد.

انتهای پیام

کد N243452

وبگردی