آفتاب
در نشست انجمنهای پزشکی عنوان شد؛

انتقاد از نگاه دوگانه بیمه ها/ فقیرترین افراد طرف قرارداد بیمه تامین اجتماعی هستند

انتقاد از نگاه دوگانه بیمه ها/ فقیرترین افراد طرف قرارداد بیمه تامین اجتماعی هستند

نشست مشترک روسا و نمایندگان انجمنهای علمی و تخصصی پزشکی کشور با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، به منظور طرح پیشنهادات و انتقاد از عملکرد بیمه تامین اجتماعی در نظام سلامت، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر رهبر مژدهی آذر رئیس انجمن داروسازان ایران در این نشست از اعمال محدودیت و تعیین سقف دریافت برخی داروها انتقاد کرد و گفت: متاسفانه برخی بیماران ما ناچارند برای تامین داروهایی به کرات به پزشک مراجعه کرده و نسخه خود را تمدید کنند. درخواست می‌کنیم این سقف زمانی برای برخی داروهای خاص به حدود سه تا چهار ماه ارتقا یابد.

وی افزود: نخستین پیشنهادم به نمایندگی از داروسازان ایران تنظیم قرارداد مرضی‌ الطرفین میان تامین اجتماعی و مراکز ارائه دهنده خدمات است، چرا که قرارداد فعلی یک طرفه بوده و منجر به تنش و چالش می‌شود.

مژدهی آذر ادامه داد: نخستین اقدام دکتر نوربخش در سمت مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به روز کردن مطالبات داروخانه‌ها بود که باید از آن تقدیر کرد، البته هنوز هم مشکلاتی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به برداشت‌های سلیقه‌ای نسبت به تاریخ نسخ و مهر پزشک اشاره کرد که منجر به کسورات سنگینی از داروخانه‌ها می‌شود که لازم است این برداشت‌های سلیقه‌ای اصلاح شود.

وی به مشکل بیماران درباره سقف داروهای خاص در نسخ نیز اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال برای دارویی چون انسولین به علت محدودیت، بیمار ناچار است برای مصرف خود در طول یک ماه چندین بار به پزشک مراجعه کرده و نسخه خود را تمدید کند؛ چرا که داروخانه تا سقف مشخصی می‌تواند دارو به وی بدهد. خواستار این هستیم که این سقف زمانی برای داروها و نسخ پزشکان به سه تا چهار ما ه ارتقاء یابد که بیمار متحمل رنج نشود.

تاکید بر تبیین و تدوین بسته‌های هدفمند حمایتی

در ادامه دکتر غلامعلی عکاشه رئیس انجمن علمی جراحان ارتوپدی ایران نیز با بیان اینکه وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، سازمان‌های بیمه گر و انجمن‌های علمی، تخصصی چهار ضلع نظام سلامت را تشکیل می‌دهند، گفت: نقطه مرکزی این چهارضلعی سازمان تامین اجتماعی است که می‌تواند به عنوان یک مرکز ثقل امور مربوطه را در حوزه سلامت هدایت کند که معتقدم در یک چهار ضعلی بیشترین سود از آن بیمه‌ها و بیشترین ضرر مربوط به انجمن‌های علمی است.

رئیس انجمن علمی جراحان ارتوپدی ا یران با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی ثروتمند ترین بیمه گر کشور است، گفت: فقیرترین افراد طرف قرارداد و تحت پوشش تامین اجتماعی هستند که ما امیدواریم دولت ودولتمردان جامعه پزشکی را بدون بحران پیش ببرند. در این راه ما نیز باید از دولت حمایت کنیم و تا جایی که امید داریم به دنبال تدبیر برای حل مشکلات باشیم.

دکتر محمدرضا زرین دبیر انجمن علمی اپتومتری ایران نیز با اشاره به اینکه نقش اپتومتریست‌ها در ارائه خدمات بینایی در سازمان تامین اجتماعی تعریف نشده است و انتظار داریم که این نقش به درستی تعریف شود، گفت: سالهاست که تامین اجتماعی فارغ التحصیلان اپتومتری را در زمان عقد قراردادها نادیده گرفته است.

وی افزود: معتقدیم بخش مهمی از مشکلات بینایی در سطح جامعه به دلیل نداشتن دانش کافی در این خصوص رخ داده است که ما این توانمندی‌را در خود می‌بینیم که این مشکلات را مرتفع کنیم.

دبیر انجمن علمی اپتومتری ایران تاکید کرد: تعرفه‌های اپتومتری متناسب با هزینه‌ها نیست و این انجمن نقشی در تنظیم تعرفه‌ها ندارد. در حالیکه باید از پتانسیل انجمن برای تعیین تعرفه‌ها استفاده شود.

نباید هر سال دغدغه تعرفه ها را داشته باشیم

دکتر محمدمهدی قیامت رئیس انجمن بیهوشی و مراقبتهای ویژه ایران با بیان اینکه نباید هر سال دغدغه تعرفه‌ها را داشته باشیم تاکید کرد: باید تکلیف تعرفه‌ها با یک برنامه ریزی صحیح مشخص شود.

وی با بیان اینکه طی هشت سال گذشته جامعه پزشکی به دلیل نگاهی که دولت داشت تحت فشار بیشتری بود، گفت: بارها اعلام کردیم که تا نگاه دولت به مقوله سلامت تغییر نکند و در اولویت‌های بودجه قرار نگیرد، مشکلی حل نخواهد شد.

قیامت افزود: اکنون این اتفاق افتاده و باید در این خصوص هم افزایی وجود داشته باشد. ما همواره در سازمان نظام نیمی از سال را صرف کارشناسی تعرفه‌ها می‌کنیم. اما در نهایت اتفاق خاصی نمی‌افتد و باز هم می‌بینیم نگاه شورای عالی بیمه به مقوله تعرفه‌های درمان کارشناسی نیست.

وی با تاکید بر اینکه نباید هر سال دغدغه این موضوع را داشته باشیم که تعرفه‌ها قرار است به کدام سمت برود و چه سرنوشتی داشته باشند گفت: همیشه بسیاری از کالاها و خدمات از ابتدای سال گران می‌شوند اما تعرفه خدمات پزشکی با تاخیر اعلام می‌شود. باید با یک برنامه ریزی صحیح تکلیف تعرفه‌ها را مشخص کرد.

وجود نگاه دو گانه در سازمانهای بیمه گر

همچنین در این نشست ناهید خداکرمی رئیس انجمن علمی مامایی علمی ایران با بیان اینکه نگاه دوگانه‌ای در سازمان‌های بیمه گر به ویژه در سطوح کارشناسی در خصوص برخی رشته‌ها وجود دارد، گفت: موضوع تعرفه‌های مامایی بارها تا مرحله طرح در شورای عالی بیمه پیش رفته اما مصوب نشده است.

وی افزود: باید منحصرا خود خدمت در کشور تحت پوشش قرار بگیرد نه اینکه برای انجام آن توسط پزشک یا اعضای گروه پیراپزشکی تفاوت قائل شوند. برای سازمان‌های بیمه گر چه تفاوتی می‌کند که به عنوان مثال خدمتی چون زایمان را پزشک انجام دهد یا ماما. باید مشکلات جامعه مامایی با توجه به نقشی که در تحقق سیاست‌های جمعیتی دارند حل شود تا آنها بتوانند به طور موثری در این راستا گام برداشته و اثرگذار باشند.

پرداخت مطالبات آزمایشگاهیان به روز نیست

دکتر عباس بصیری نماینده انجمن اورولوژی ایران نیز با بیان اینکه طبق تحقیقات سازمان بهداشت جهانی همه تشکیلات سلامت و درمان می‌توانند تا 20 درصد در سلامت جامعه نقش داشته باشند و آنرا ارتقا دهند، گفت: اگر خوب کار کنیم می‌توانیم در فاز ارائه خدمات 20 درصد سلامت مردم را تامین کنیم. مابقی امر ارتقای سلامت مردم به دستگاه‌های دیگری مرتبط می‌شود.

وی افزود: از سال 86 تا کنون با توجه به افزایش نرخ تورم باید نرخ تعرفه‌ها تا سه برابر افزایش پیدا می‌کرد در حالی که این اتفاق نیفتاده است باید به سمت واقعی شدن تعرفه‌ها حرکت کنیم.

دکتر محمد وجگانی رئیس جامعه علمی آزمایشگاهیان ایران در ادامه ضمن تاکید بر ضرورت تشکیل شورای ملی انجمن‌های علمی اظهار کرد: علیرغم اینکه بارها از سوی سازمان تامین اجتماعی اعلام شد که مطالبات داروخانه‌ها از جامعه پزشکی بروز شده است اما تا کنون این اتفاق برای جامعه آزمایشگاهیان نیفتاده است و مطالبات آزمایشگاهیان پرداخت نشده و به روز نیست و ما با مشکلاتی در این خصوص مواجه هستیم که درخواست می‌کنیم به آن توجه شود.

کد N243345

وبگردی