آفتاب

رییس جمهوری موقت اوکراین: روسیه به تمرکز نیروها در مرزهای اوکراین پایان دهد

رییس جمهوری موقت اوکراین: روسیه به تمرکز نیروها در مرزهای اوکراین پایان دهد

مسکو- ایرنا- «آلکساندر تورچینوف» رییس جمهوری موقت اوکراین روز پنجشنبه در بیانیه ای خواستار خروج نیروهای نظامی روسیه از مناطق مرزی همجوار با اوکراین و پایان دادن به تهدید نظامی کشورش شد.

به گزارش ایرنا به نقل از دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری اوکراین، تورچینوف در بیانیه خود خطاب به ملت اوکراین در مورد فعالیت شبه نظامیان مخالف دولت گفت: تروریست ها تمام منطقه دونتسک را گرفتار اعمال خود کرده و انواع جرایم مرتکب می شوند.

وی با یادآوری ادامه اشغال ساختمان های حکومتی توسط معترضان و گروگانگیری و ربودن خبرنگاران اوکراینی و خارجی توسط این افراد، افزود: با توجه به خطر واقعی تروریست ها و ضرورت دفاع از شهروندان در برابر آنها، عملیات ضدتروریستی را برای سرکوبی این افراد از سرگرفتیم.

تورچینوف در این بیانیه، روسیه را به حمایت از تروریست ها در شرق اوکراین متهم کرد و گفت: «روسیه به چه حقی و بر چه اساسی به خود اجازه مداخله در امور داخلی اوکراین می دهد؟»

رییس جمهوری موقت اوکراین به تمرکز نیروهای نظامی روسیه در مناطق همجوار با اوکراین اشاره کرد و آن را تهدیدی برای امنیت کشورش خواند.

وی همچنین خواستار پایان دادن به این وضع از طرف مسکو و خروج نیروهای روسی از این مناطق شد و افزود: در برابر تهدید تروریستی عقب نشینی نمی کنیم و همچنان به اتخاذ تدابیر برای دفاع از شهروندان اوکراینی می پردازیم.

تورچینوف در بیانیه خود از روسیه خواستار پایان دادن به مداخله در امور داخلی اوکراین و انتقال نیروهای خود از مناطق هم مرز با این کشور شد و خطاب به مردم اوکراین گفت: با حفظ آرامش و اطمینان خاطر به اتفاق یکدیگر از کشور خود و حق حاکمیت و تمامیت ارضی آن دفاع می کنیم.

نیروهای امنیتی اوکراین و واحدهای نظامی این کشور با پشتیبانی تانک و واحدهای هوایی از بامداد امروز (پنجشنبه) حمله های گسترده ای به شهر اسلاویانسک انجام دادند که گفته می شود دستکم پنج تن از شبه نظامیان این منطقه کشته و ده ها تن دیگر مجروح شدند.

حملات نیروهای امنیتی به «ماریوپل» در استان دونتسک هم منجر به کنترل بر شهرداری این شهر و بیرون راندن شبه نظامیان طرفدار روسیه از این ساختمان و عقب نشینی آنها شده است.

روسیه در پاسخ به این اقدام، رزمایش گسترده ای را در مناطق همجوار با اوکراین آغاز کرده است.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه امروز اعلام کرد: بکارگیری واحدهای نظامی در منطقه اسلاویانسک شرق اوکراین جنایت علیه مردم این کشور است.

وی گفت: استفاده رژیم اوکراین از واحدهای ارتش برای سرکوبی ساکنان این کشور، جنایتی بسیار جدی علیه مردم اوکراین است.

اروپام/2242**518 ** 2023
کد N243257

وبگردی