آفتاب

پورابراهیمی: هدفمندی یارانه‌ها بدون همراهی همه مدیران، دچار چالش خواهد شد

پورابراهیمی: هدفمندی یارانه‌ها بدون همراهی همه مدیران، دچار چالش خواهد شد

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تجسس در زندگی مردم نه وجهه قانونی دارد و نه اتفاق خواهد افتاد اما این امر با شفافیت اطلاعات متفاوت است.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تجسس در زندگی مردم نه وجهه قانونی دارد و نه اتفاق خواهد افتاد اما این امر با شفافیت اطلاعات متفاوت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، محمدرضا پورابراهیمی در نشست شورای اداری شهرستان کرمان به مشکلات هدفمندسازی یارانه‌ها در فاز نخست اشاره و اظهار کرد: یارانه نقدی یعنی تورم . عدم توازن در پرداخت یارانه به میزان درآمد خانوارها نیز معضلی جدید را ایجاد کرد در حالی‌که اغنیا باید کمتر و فقرا یارانه بیشتری دریافت کنند. همچنین به تولید به عنوان رکن آسیب‌پذیر در اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها توجه نشد. بطور مثال افزایش قیمت حامل‌های انرژی موجب بالا رفتن قیمت تمام شده محصولات تولید خواهد شد.

وی همچنین به نقاط قوت اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها اشاره و اظهار کرد: اجرای این طرح نشان‌دهنده جسارت دولت قبل بود؛ زیرا همه دولت‌های قبل، از اجرای این طرح اجتناب می‌کردند. به علاوه میلیاردها تومان انرژی کشور هزینه می‌شد در حالی‌که هیچ سودی برای کشور نداشت به طور مثال سرانه مصرف انرژی ایران دو و نیم تا سه برابر کشورهایی بود که مطابق استانداردهای جهانی مصرف می‌کردند اما با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها به این بخش‌ها کمک شد اما به‌هر حال هنوز هم برخی چالش‌ها در این طرح به قوت خود باقیست.

وی با بیان این‌که «در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها حدود دو و نیم تا سه میلیون نفر انصراف داده‌اند»، تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شد با تبلیغ و فرهنگ‌سازی میزان افرادی که انصراف می‌دهند، قابل توجه باشد اما آخرین آمار حاکی از این است که 93 درصد مردم ثبت‌نام کرده‌اند که بخشی از این میزان را ایرانیان خارج از کشور تشکیل می‌دهند.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر 20 درصد مردم از دریافت یارانه انصراف می‌دادند، دولت می‌توانست مدیریتی صحیح انجام دهد در حالی‌که احراز درآمد در ایران بسیار دشوار است و در ثبت‌نام اخیر بیش از 80 درصد مردم اعلام کرده‌اند درآمدی زیر یک میلیون تومان دارند یعنی عملاً باید یارانه به همه تعلق بگیرد.

وی با تاکید بر این‌که «باید همگی به دولت کمک کنیم» افزود: فضای همراهی دولت باید با همکاری مدیران شکل بگیرد؛ ضمن این‌که ما به دولت مدل هزینه‌ای را پیشنهاد کرده‌ایم که درآمد میانگین خانوارها را محاسبه و کمک می‌کند تا مدل هدف انجام شود. در مدل هزینه‌ای افرادی که درآمد آن‌ها غیرواقعی باشد از گردانه دریافت یارانه حذف و در بخش دوم این مدل احصای اعداد ارزیابی خواهد شد.

وی تاکید کرد: تجسس در زندگی مردم نه وجهه قانونی دارد و نه اتفاق خواهد افتاد؛ اما این امر با شفافیت اطلاعات متفاوت است؛ چراکه در اقتصاد کشور ما کمترین شفافیت مشاهده می‌شود درصورتی‌که باید تمامی اطلاعات واضح باشد. به طور مثال خیریه‌ها و شرکت‌های وابسته به امور اوقاف اصلاً صورت‌های مالی خود را اعلام نمی‌کنند و همین عدم شفافیت در اطلاعات، به شدت ناکارآمدی ایجاد کرده است.

پورابراهیمی گفت: پیش‌بینی می‌شود حدود دو هزار میلیارد تومان از محل انصراف از یارانه و همچنین هفت هزار میلیارد تومان دیگر نیز به منابع دولت افزوده شود.

وی اظهار کرد: ما در نقطه عطف در حوزه اقتصادی قرار داریم و اگر همراهی همه مدیران نباشد دچار چالش خواهیم شد.

وی با ابراز گلایه‌مندی از افزایش نرخ ارز تصریح کرد: هرچه ارزش پول ملی کاهش یابد، اثر هدفمندی یارانه‌ها نیز به صفر می‌رسد؛ بنابراین نباید سیاست‌های دولت قبل در خصوص ارز و تاثیر آن در داخل پدیدار شود، بلکه دولت تدبیر و امید باید سیاست‌های خود در این رابطه با اعلام و نگرانی را برطرف کند.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خبرهای خوب اقتصاد کشور را مرور کرد و گفت: در بند اول مذاکرات ژنو قرار شد تا کالاهای اساسی و دارو به کشور وارد شود ضمن این‌که امکان انتقال بخشی از دارایی‌های ایران به داخل کشور و زمینه صادرات پتروشیمی نیز فراهم شده است.

وی در بخش دیگری تاکید کرد: اگر در حوزه کارهای اجرایی مردم را در جریان امور قرار ندهیم با مشکل مواجه خواهیم شد؛ بنابراین در صورتی‌که دولت موفق شود تورم را کنترل و فاز دوم هدفمندسازی را به خوبی اجرا کند در شش ماهه دوم سال آرامش و ثبات را در جامعه شاهد خواهیم بود.

وی افزود: ما باید در حوزه اقتصاد با اتکا به توانمندی‌های خود پیش برویم و صرفاً تکیه به دیپلماسی برای حل بحران اقتصادی اشتباه است؛ از این رو هرچه اقتدار درونی نظام را از لحاظ اقتصادی توانمند سازیم مذاکرات نیز به خوبی پیش خواهد رفت مانند قدرت نظامی ایران که بازندارندگی ایجاد کرده است. در آینده نیز خواهیم توانست در حوزه اقتصاد هم بازدارندگی ایجاد کنیم.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: قرار است 18 و 19 اردیبهشت‌ماه جاری کرمان میزان کمیسیون اقتصادی مجلس باشد از این رو مدیران می‌توانند مواردی را که کمک کننده هست را در قالب یادداشت و نامه به فرماندار کرمان اطلاع دهند تا در این دیدار مطرح شود.

انتهای پیام

کد N243049

وبگردی