آفتاب

پیشنهادات یک نماینده مجلس برای اجرای بهتر هدفمندی یارانه‌ها

پیشنهادات یک نماینده مجلس برای اجرای بهتر هدفمندی یارانه‌ها

نماینده مردم شهرستان‌های رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی گفت: طبق آمار، 530 هزار میلیارد تومان پول سرگردان در دست مردم است که اگر تجمیع منابع مالی رخ داده و سرمایه به اقتصاد وارد شود، اتفاقات بزرگی می‌افتد.

نماینده مردم شهرستان‌های رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی گفت: طبق آمار، 530 هزار میلیارد تومان پول سرگردان در دست مردم است که اگر تجمیع منابع مالی رخ داده و سرمایه به اقتصاد وارد شود، اتفاقات بزرگی می‌افتد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کویر، حسین آذین در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه پنج کرمان درباره پیشنهاد به دولت در زمینه اجرای هرچه بهتر مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: هدفمندی یارانه‌ها متاسفانه در دولت قبل طبق قانون انجام نشد و مجلس در فاز دوم از دولت انتظار دارد که قانون را رعایت کند.

وی ادامه داد: فصل الخطاب همه ما قانون است و در قانون هدفمندی آمده 50 درصد یارانه به صورت نقدی به مردم، 30 درصد در حمایت تولید و 20 درصد در تامین اجتماعی و بحث سلامت و ابزارهای حمایتی هزینه شود. قیمت حامل‌های انرژی با یک شیب ملایمی که رییس‌جمهور اعلام کرد باید تعیین شود تا فشاری به مردم وارد نشود و تورم ایجاد نکند.

وی تصریح کرد: 10 درصد از منابع هدفمندی یارانه‌ها به بهداشت و درمان اختصاص پیدا کرده و باید همه مردم از بیمه برخوردار شده و تامین دارو ملزومات مورد نیاز، حمایت جدی شود.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس گفت: ما در مولفه‌های اقتدار نظام؛ علم، فرهنگ و اقتصاد را داریم و جمهوری اسلامی در زمینه علمی به پیشرفت‌های بسیار خوبی رسیده است، اما در مسائل اقتصادی نتوانستیم به آن‌چه که باید، برسیم.

وی افزود: راهکار اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری اعلام شد و تنها راهبردی که می‌تواند ما را از مشکلات اقتصادی نجات دهد، همین است و در این مفهوم، استحکام از درون و مقاوم شدن اقتصاد مطرح است که اقتصاد مقاوم شده و در مقابل دشمنان خارجی و داخلی ضربه ندیده و اقتصادی باشد که رشد و شکوفایی به بار بیاورد. اقتصاد مقاومتی، استفاده بهینه از امکانات در جهت رسیدن به اهداف اصلی یعنی عدالت اجتماعی و رفاه مادی و معنوی مردم است. این مسیر رسیدن به اقتصاد اسلامی به معنای کامل است و علت عدم رشد در مسائل اقتصادی این است که مبانی اقتصادی حاکم بر کشور برگرفته از اقتصاد غربی و تفکر اقتصاد سرمایه‌داری است.

وی گفت: در مقابل تفکر غربی، رهبر معظم انقلاب راه دیگری فراروی کشور قرار داده‌اند که مسیر پیشرفت و عدالت از این راه می‌گذرد؛ البته به این معنی نیست که حصاری دور کشور کشیده و کاری به بیرون نداشته باشیم. ما موارد خوب اقتصاد دنیا را گرفته، در کنار اقتصاد اسلامی می‌گذاریم و در مسیر اهداف خود استفاده خواهیم کرد.

آذین تصریح کرد: مهم ترین رکن اقتصاد مقاومتی مردمی شدن و مردمی کردن اقتصاد است و تاکنون به دلیل سایه سنگین دولت‌ها بر اقتصاد، نتوانسته‌ایم به اهداف برسیم. امروز فضا برای ورود مردم به اقتصاد در حال باز شدن است که سرمایه خود را به پروژه‌ها آورده و خلق ثروت کنند.

وی اظهار کرد: هیچ مکتبی به اندازه اسلام به خلق ثروت توصیه نکرده است و همین است که امروز تحریم‌های اقتصادی و پاشنه آشیل را دشمن پیدا کرده و مسائل اقتصادی و تحریم را انجام می‌دهد. این تحریم‌ها از زمان پیامبر اسلام(ص) آغاز و بعد از آن ادامه داشت و امروز برای تسلیم کردن ماست. اینجا اقتصاد مقاومتی برای مقابله با تهدیدات دشمن به میدان می‌آید.

وی تصریح کرد: یکی از الزامات اقتصاد مقاومتی درون زا بودن است که از امکانات و ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم.

این نماینده مجلس با اشاره به هدررفت آب در بخش کشاورزی کشور و عدم استفاده بهینه از آن، تاکید کرد: امروز آب سرمایه عظیمی برای همه پروژه‌هاست و باید برای استفاده بهینه از آن برنامه‌ریزی شود.

وی گفت: طبق آمار، 530 هزار میلیارد تومان پول سرگردان در دست مردم است که اگر تجمیع منابع مالی رخ داده و سرمایه به اقتصاد وارد شود، اتفاقات بزرگی می‌افتد. ظرفیت عظیمی در کشور وجود دارد، اما مدیریت نشده و بحث فساد اقتصادی، انحصارها و رانت‌ها باید اصلاح شود و همه این مسائل در اقتصاد مقاومتی دیده شده و افق روشنی در انتظار کشور است.

وی تصریح کرد: امروز باید همه مردم، مسوولان و رسانه‌ها تلاش کنند تا اقتصاد و فرهنگ و اقتصاد مقاومتی به گفتمان غالب در جامعه تبدیل شود و نقش مردم در اصلاح الگوی مصرف بسیار مهم است. اسراف در کشور ما بسیار زیاد است. باید در مصرف انرژی، آب و ... تجدید نظر کرد و اینکه مقام معظم رهبری فرهنگ را در کنار اقتصاد قرار داده‌اند باید مورد توجه قرار گیرد که درست مصرف کنیم و اقتصاد مقاومتی برپایه اسلام است.

آذین درباره حمایت دولت از بخش خصوصی برای توسعه اقتصادی تصریح کرد: برخی قوانین مانع پیشرفت کشور و رشد اقتصادی است و بخشی از موانع ورود بخش خصوصی، قوانینی است که باید اصلاح و برخی حذف و یا عملیات شود. بانک ها نیز یکی دیگر از موانع است، امروز تولید ما به خاطر قوانین بانکی فلج شده است. کدام پروژه اقتصادی می‌تواند 30 درصد سود بدهد که امروز بانک‌ها 25 درصد سود می‌گیرند. اصلاح قوانین بانکی مورد دیگری است که باید توجه قرار گیرد و در اسلام سود و ربا در حکم محاربه با خداست.

وی اظهار کرد: تسهیل‌سازی یکی از دیگر از مسائل است. باید مسیر را برای سرمایه‌گذاران روان کنیم نه این‌که بروکراسی و دوندگی‌های عریض و طویل سرمایه‌گذار را خسته کند. عزم ملی در قوای سه‌گانه و دستگاه‌ها بوجود آمده و امیدواریم با کمک همه، این مسائل رفع شده و شاهد توسعه اقتصادی و وضعیت بهتر کشور و استان کرمان باشیم و مجلس نیز آماده همکاری است.

وی تصریح کرد: نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی، یکی از الزامات اقتصاد مقاومتی دانش‌بنیان بودن اقتصاد است و باید براساس یافته‌های علمی پیش برویم.

این نماینده مجلس اظهار کرد: امروز به خاطر همین نقش دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش بنیان پررنگ است و دانشگاه باید دستاوردهای خود را در اختیار صنعت قرار داده و صنعت از آن استفاده کند و پژوهش کاربردی باید مورد توجه واقع شود و درصد این تحقیقات باید بیشتر شود.

وی گفت: سیاست‌های کلی سلامت که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد نقطه عطفی در مدیریت سلامت بود و یکی از ویژگی‌ها، جامعیت این سیاست‌هاست که با برنامه پنجم توسعه کاملا هماهنگی دارد. این سیاست‌ها در مجلس مورد پیگیری و در کمیسیون‌های مرتبط در دستور کار قرار گرفته است تا برای آن برنامه‌ریزی و عملیاتی گردد.

وی در زمینه ارتباط سلامت و فرهنگ اظهار کرد: عوامل موثر بر سلامت، چند دسته اجتماعی، زیست‌محیطی و ژنتیکی است و در بحث فرهنگ بیشتر عوامل زیست محیطی و ژنتیکی دخیل است.

آذین خاطرنشان کرد: عوامل اجتماعی به سبک زندگی ما بر می گردد، فرهنگ اسلامی به ما یاد می‌دهد که با رعایت مسائل مختلف، از بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات جلوگیری کنیم و این مربوط به فرهنگ است. فرهنگ زیربنای اقتصاد است و یکی از اصلی‌ترین مسائل سلامت است و قرار است در سال جاری سهم پرداخت مردم از درمان بسیار کم شود.

انتهای پیام

کد N243027

وبگردی