آفتاب
روزنامه دنیا چاپ پاکستان:

ارجاع پرونده طرح انتقال گاز ایران به دادگاه لاهه به ضرر پاکستان تمام می شود

ارجاع پرونده طرح انتقال گاز ایران به دادگاه لاهه به ضرر پاکستان تمام می شود

اسلام آباد - ایرنا - روزنامه ˈدنیاˈی پاکستان ادعا کرد: اگر تهران در خصوص عدم تکمیل پروژه انتقال گاز از ایران به پاکستان در موعد مقرر به دادگاه بین المللی رجوع کند؛ مواضع ضعیف و عملکرد ناقص دولت اسلام آباد در این طرح ؛ منجر به ضرر و زیان پاکستان می شود.

به گزارش ایرنا، این روزنامه اردو زبان چاپ شهر اسلام آباد امروز (پنجشنبه) در گزارشی با عنوان ˈپروژه گاز ایران-پاکستانˈ، با اشاره به تاریخچه طرح خط لوله صلح به آخرین وضعیت آن و مشکلات احتمالی در مسیر پیشبرد و اجرای این پروژه اشاره کرد و نوشت: در صورتی پاکستان و ایران در خصوص این پروژه به توافق نرسند دولت تهران در خصوص این موضوع به دادگاه بین المللی لاهه رجوع خواهد کرد.

در این گزارش آمده؛ به احتمال قوی این اقدام ایران به ضرر پاکستان تمام خواهد شد زیرا مواضع پاکستان در پیشبرد و انجام عملیات بمنظور تکمیل خط لوله صلح بسیار ضعیف بوده است.

روزنامه دنیا؛ مشکلات مالی پاکستان، فشار آمریکا برای عدم پیشرفت این پروژه و نگرانی از اجرای تحریم های بین المللی علیه پاکستان در صورت تکمیل این پروژه را موانع عمده در مسیر طرح خط لوله دانست و نوشت: به نظر می رسد این مسائل در عدم تکمیل پروژه انتقال گاز از ایران موثر بوده است.

این روزنامه پاکستانی به دولت اسلام آباد توصیه کرد که دولت پیش از ارجاع موضوع به دادگاه بین المللی باید اعتماد ایران را جلب و تهران را به اقدام مشترک جهت تکمیل پروژه در خاک پاکستان متقاعد کند.

به نوشته این روزنامه؛ اقدام مهم دیگر تلاش پاکستان در سطح جهانی برای پایان یافتن تحریم ها علیه ایران است.

ˈشاهد خاقان عباسیˈ وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان روز گذشته (چهارشنبه) وجود هرگونه فشار خارجی بر اجرای پروژه انتقال گاز از ایران به پاکستان و یا پیشنهاد لغو طرح خط لوله صلح را تکذیب کرد.

به اطلاع نمایندگان مجلس سنای پاکستان رساند که علت تاخیر در پیشبرد خط لوله صلح ؛ تحریم های بین المللی علیه ایران است.

اظهارات وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان درحالی عنوان می شود که دولت اسلام آباد درحال تدارک و نهایی کردن سفر آتی ˈمحمد نواز شریفˈ نخست وزیر این کشور به ایران است.

منابع خبری با اشاره به سفر ˈنواز شریفˈ به تهران در بیستم اردیبهشت جاری نوشتند: نواز شریف با رییس جمهوری و مقام های دولت ایران درباره سرنوشت اجرای پروژه انتقال گاز از ایران به پاکستان گفت وگو می کند.

تحلیلگران در پاکستان بر این باورند: پروژه انتقال گاز از ایران برای توسعه اقتصادی پاکستان و رفع بحران شدید انرژی در این کشور بسیار ضروری و مهم است.

وزارت نفت پاکستان پیش تر اعلام کرد که درصورت جایگزین شدن گاز وارداتی (از ایران) بجای نفت کوره در تولید انرژی؛ سالانه دو میلیارد و 400 میلیون دلار برای پاکستان صرفه جویی خواهد داشت.

قرارداد انتقال گاز از ایران به پاکستان سال 1389 (2010 میلادی) امضا شد و براساس آن، قرار است گاز طبیعی ایران از میدان پارس جنوبی در استان بوشهر به بندر نوابشاه در جنوب پاکستان منتقل شود.

این قرارداد گازی به دلیل برنامه نهایی امتداد آن تا هند، «خط لوله صلح» نام گرفته است. ایران قرار است از اواخر سال 1393( پایان 2014 و اوایل 2015 میلادی) روزانه 21 میلیون و500 هزار مترمکعب گاز طبیعی به پاکستان صادر کند.

آساق**ا.ر****1095**1856
کد N242950

وبگردی