آفتاب
اخبار شهري در7 روز؛

بهره برداري از طولاني‌ترين خط متروی خاورميانه/ میدان هفت‌تیر به زیر زمین می‌رود

بهره برداري از طولاني‌ترين خط متروی خاورميانه/ میدان هفت‌تیر به زیر زمین می‌رود

بهره برداري از طولاني ترين خط متروي خاورميانه ،خداحافظي با كارخانه روغن نباتي قو با پايتخت،زير زميني شدن برخي از ميادين تهران ،مشخص شدن ميزان چك هاي برگشتي شهرداري و ... از مهمترين اخبار شهري اين هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، سرانجام نيمه جنوبي خط 3 متروي تهران به بهره برداري رسيد و شهروندان تهراني مي توانند از اين هفته مسير چهارراه ولي عصر تا آزادگان را با مترو سفر كنند.

خط 3 مترو بزرگترین و طولانی ترین خط ریلی خاورمیانه محسوب می شود که با 37 کیلومتر طول جنوبی ترین نقطه پایتخت را به شمالی ترین نقطه متصل می کند.

عملیات ساخت بخش جنوبی خط 3 مترو به طول 12 کیلومتر از چهارراه ولیعصر(عج) تا اتوبان آزادگان در جنوب غرب تهران از سال 1386 تا سال 1391 فقط 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما در یک رکورد کم نظیر در تاریخ ساخت مترو در ایران از نیمه 1391 تاکنون عملیات ساخت و تجهیز این خط مهم کامل شده است.

خط 3 متروی تهران به عنوان بزرگترین خط متروی خاورمیانه

خط 3 متروی تهران به عنوان بزرگترین خط متروی خاور میانه با طول تقریبی 37 کیلومتر و با 28ایستگاه از کمربندی آزادگان آغاز شده و با گذر از بزرگراه سعیدی، میدان راه‌آهن، منیریه، چهارراه ولیعصر(عج)، بزرگراه صیاد تا میدان قائم امتداد دارد و  با خطوط 1،4،6و7 مترو نیز تقاطع دارد.

بخش جنوبی خط 3 مترو به طول 12 کیلومتر در شرایطی بهره برداری می شود که ایستگاه های منیریه، راه آهن، قلعه مرغی، جوادیه و آزادگان به مسافران سرویس دهی می کنند و قطارها تا زمان تکمیل بخش هایی از ایستگاه های شهرک شریعتی، یافت آباد و نعمت آباد، در این 3 ایستگاه توقف نخواهند داشت.

برای این پروژه بزرگ شهری 2 هزار میلیارد تومان هزینه شده است که هم از نظر حجم عملیات و هم از نظر میزان بودجه بزرگ ترین پروژه سال شهری به حساب می آید.

احتمال زير زميني شدن برخي ميدان‌هاي پايتخت

يكي ديگر از اخبار مهم اين هفته شهري احتمال زير زميني شدن برخي ميدانهاي پايتخت است. اقبال شاكري رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بيان اين كه  مطالعات براي توسعه فضاهاي زير سطحي پايتخت آغاز شده است  گفت: ميدان هفت تير نخستين اولويت براي اجرای پروژه توسعه فضاهای زیرسطحی تهران است.

شاكري با بيان اينكه بودجه مطالعاتي به زير زمين رفتن برخي ميادين در بودجه سال 93 شهرداري در نظر گرفته شده است گفت: مطالعات ميدان هفت تير در حال انجام است و پس از نهايي شدن به شورا ارائه مي‌شود.

به گفته اين عضو شوراي شهر تهران ميادين ونك، انقلاب و صادقيه نيز از اولويتهاي بعدي اين طرح مطالعاتي هستند.

وي با اشاره به جزييات طرح زير سطحي شدن ميدان هفت تير گفت: تنها مسائل ترافيكي و حمل و نقل در اين پروژه مد نظر ما نيست و موضوعاتي مانند واحدهاي تجاري، ايجاد فضاهاي خدماتي، پاركينگ و ايجاد فضاهايي تفريحي براي پركردن اوقات فراغت نيز پيش بيني شده است. در فضاهاي روي سطح نيز پياده راه سازي و طرح هاي خدماتي پيش بيني شده است.

تهران صاحب سامان‌سرای ویژه کودکان آسیب‌دیده می‌شود

اين هفته فاطمه دانشور رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران اعلام كرد: سامان سرای ویژه کودکان آسیب دیده برای اولین بار در شهر تهران ساخته می شود.

او ادامه داد:  با توجه به اینکه در شهر تهران کودکان کارتون خواب و معتاد داریم، تصمیم گرفتیم سامان سرایی ویژه رسیدگی به وضعیت کودکان ساخته شود تا از این طریق بتوانیم رسیدگی جدی تری به وضعیت آنها داشته باشیم.

اين هفته تعداد چك برگشتي هاي شهرداري از ابتداي تا به امروز شهرداري تهران مشخص شد.

بیش از 4هزار میلیارد ریال چک برگشتی در شهرداری تهران وجود دارد

سید دادوش هاشمی معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران از در اين رابطه  گفت: هم اکنون بیش از چهار هزار میلیارد ریال چک برگشتی در شهرداری تهران وجود دارد که مربوط به کل ادوار شهرداری است و به عنوان حقوق حقه شهروندان تهرانی باید وصول شود.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری از طریق مراجع قانونی و با پیگیری های مداوم ، به دنبال وصول چک های برگشی است خاطرنشان کرد: خوشبختانه با اجرای سیاست های مختلف مالی در شهرداری، جلوی رشد چک های برگشتی گرفته شده و اکنون باید برای وصول چک های موجود اقدام جدی کرد.

تکلیف «قو» مشخص شد

اين هفته تكليف كارخانه روغن نباتي قو مشخص شد و كميته سلامت شورا كه با حضور مدیران کارخانه شرکت نباتی قو بگزار شد تصميم گرفت پس از تعیین تکلیف نیروهای کارگری کارخانه روغن نباتی قو پلمپ شود.

حسین خانی یکی از سهامداران جدید کارخانه قو با بیان این که این کارخانه 60 سال است که در این منطقه ساخته شده و زمانی که در حال احداث بود خبری از خانه در این منطقه نبود، گفت: خانه هایی که در این منطقه ساخته شده با  علم همجواری در کنار کارخانه بوده که می توان گفت آنها برای ما ایجاد مزاحمت کردند.

وی با اشاره به انتقاداتی که در خصوص آلودگی هوایی که برای اهالی منطقه ایجاد می کند گفت:  ما می توانیم از دو بعد به آلودگی هوا نگاه کنیم یکی احساسی و رسانه ای و دیگری واقعی. حقیقت آن است که کارخانه روغن نباتی قو آلودگی زیادی ندارد، فاضلاب آن تصفیه می شود و تنها بوی گل آفتابگردان و سویا در منطقه می آید که این نیز خطری برای ریه های مردم ندارد. همچنین دود سفیدی که از کارخانه خارج می شود بخار آب است که به سلامت هوا نیز کمک می کند.

رحمت الله حافظی دبیر کمیسیون خدمات شهری و سلامت شورا با بیان اینکه اگر ما اشتغال این 350 نفر را تامین کنیم شما از پایتخت می روید؟ گفت:  کارخانه های آلاینده که در تهران فعالیت می کنند باید هرچه زودتر تعیین تکلیف شوند و امکان زمان یک سال و دو سال برای انتقال وجود ندارد.

نماینده شورایاری محله خزانه نیز با بیان این که 40 هزار نفر در این منطقه زندگی می کنند گفت:  بوی این کارخانه سبب تنگی نفس اهالی محل شده و سلامتی آنها را به خطر انداخته است.
حافظی با بیان اینکه جان 40 هزار نفر مهمتر است یا کار 350 کارگر گفت: مطمئناً رئیس جمهور اگر بدانند این کارخانه چه آسیبی بر سلامت مردم دارد اجازه فعالیت آن را نمی دهند. این کارخانه 20 سال است که حکم پلمپ دارد و صاحبان جدید آن از جزئیات آن آگاه بودند. این زمین در پهنه S قرار دارد که پهنه تجاری است و کسانی که آن را می خریدند می دانند چه چیزی خواهند برد.
 

کد N242912

وبگردی