آفتاب

تاکید لاوروف بر نقش مهم آمریکا در سناریوی اوکراین/ پرواز جنگنده‌ های فرانسوی بر فراز آسمان کی یف

تاکید لاوروف بر نقش مهم آمریکا در سناریوی اوکراین/ پرواز جنگنده‌ های فرانسوی بر فراز آسمان کی یف

پرواز جنگنده‌ های فرانسوی بر فراز آسمان‌ اوکراین و تاکید وزیر خارجه روسیه بر نقش مهم آمریکا در سناریوی این کشور از جمله تحولات مرتبط با اوکراین است.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری فرانسه از به پرواز درآمدن چهار جنگنده‌ فرانسوی بر فراز آسمان‌ اوکراین از روز یکشنبه در واکنش به استقرار یگان های نظامی روسیه در مرزهای اوکراین و افزایش تنش میان غرب و مسکو در این زمینه خبر داد.

پرواز جنگنده‌ های فرانسوی بر فراز آسمان‌ اوکراین در پی پیشنهاد پاریس در اواسط ماه مارس برای استقرار جنگنده‌ های "میراژ 2000" و یا "رافائل" در منطقه به دلیل آنکه لیتوانی، استونی و لتونی نیروی هوایی ندارند، بود.

به نوشته رویترز، دونالد تاسک نخست‌ وزیر لهستان با اشاره به پیامدهای طولانی شدن مناقشه اوکراین بر امنیت اروپا، خطر جدایی مناطق شرق اوکراین از این کشور را خطری واقعی خواند.

صدای روسیه نیز در گزارشی با اشاره به اظهارات سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در موسسه روابط بین الملل مسکو در این باره که آمریکا و اتحادیه اروپا در پی سازماندهی یک انقلاب رنگین دیگر در اوکراین و ایجاد تغییرات غیرقانونی در این کشور هستند، نوشت مسکو خواهان اجرای توافقات ژنو به صورت عملی و در آینده نزدیک است.

به نوشته ایتارتاس، سرگئی لاوروف همچنین در گفتگو با شبکه راشا تودی با اشاره به اینکه اوکراین تنها یکی از نمونه‌ های عدم تمایل آمریکا به عقب نشینی در مبارزه ژئوپلیتیکی است، تاکید کرد آمریکایی‌ ها حاضر به پذیرش این حقیقت نیستند که نمی‌ توان بر اقصی نقاط جهان فرماندهی کرد و روش های موجود برای حل بحران را به دیگران تحمیل کرد.

لاوروف در ادامه با اشاره به تماس تلفنی خود با جان کری وزیر خارجه آمریکا درباره تحولات اوکراین و اتهامات واشنگتن علیه مسکو در زمینه حضور نظامیان، ماموین مخفی و نیروهای ویژه روسی در مناطق شرق و جنوب اوکراین گفت در توافق ژنو آمده که طرفین باید از خشونت ها دست بردارند، اما یک روز پس از این توافق رئیس جمهوری موقت اوکراین از ارتش "میدان استقلال" خواست تا به سوی معترضان شلیک کنند، پس چرا کسی به این موضوع توجه نمی کند.

وزیر خارجه روسیه با اشاره به نقش مهم آمریکا در نمایش اوکراین گفت با وجود آنکه در توافق ژنو بر عفو زندانیان سیاسی تاکید شده فرماندار مردمی دونتسک همچنان در زندان است.

سرگئی لاوروف همچنین در ادامه به تصمیم گیری درباره آغاز عملیات پس از سفر مدیر سازمان سیا به اوکراین و آغاز مجدد عملیات نظامی در زمان سفر جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا به کی‌ یف اشاره کرد.

کد N242839

وبگردی