آفتاب

سایت تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها در قشم پاکسازی شد

سایت تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها در قشم پاکسازی شد

همزمان با روز جهانی زمین پاک، ساحل سایت تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه عقابی در روستای شیب دراز قشم در یک اقدام نمادین پاکسازی شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خلیج‌فارس، آرش شیرزادی، کارشناس ارشد مدیریت میراث طبیعی و ژئوپارک این سازمان در آئین پاکسازی سایت تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه عقابی گفت: انتخاب این سایت با توجه به اهمیت حفظ این گونه از لاک‌پشت‌ها بسیار مهم است.

وی افزود: لاک‌پشت‌های پوزه عقابی به عنوان یکی از نادرترین این موجودات در لیست هشت گونه لاک پشت هایی قرار دارد که به شدت در حال انقراض است.

کارشناس ارشد مدیریت میراث طبیعی و ژئوپارک سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به اهمیت حفظ این گونه از لاک‌پشت‌ها و سایت تخم‌گذاری آنها تصریح کرد: این مدیریت برای حفاظت از این اثر طبیعی ملی و جلوگیری از انقراض گونه‌های نادر حیوانی، ده سال است که این پروژه را در روستای شیب دراز قشم اجرا می‌کند.

به گفته وی، لاک‌پشت‌های پوزه عقابی هرسال به هنگام شب وقتی که آب دریا در حالت مد قرار دارد در ساحل شیب دراز قشم شروع به تخم‌گذاری می‌کنند که با تلاش نیروهای دوره دیده، تخم‌های لاک‌پشت‌ها در محل مخصوص حفاظت می‌شوند.

شیرزادی از شناسایی و پلاک‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه عقابی در قشم طی 10 سال گذشته خبر داد و گفت: لاک‌پشت‌های نادر پوزه عقابی در هر بار تخم‌گذاری بیش از 100 عدد تخم می‌گذارند که از اواسط اردیبهشت نیز بچه این گونه از جانوران از تخم بیرون آمده و وارد آب‌های خلیج فارس می‌شوند.

به گفته این مسئول، هر لاک پشت در هر دوره سه بار تخم‌گذاری می‌کند که بیش از 95 درصد این تخم‌ها به بچه تبدیل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در هر دوره بطور متوسط 7000 بچه لاک‌پشت تولید شده در آب‌های دریای خلیج فارس رها می‌شوند، گفت: در بعضی از دوره‌ها تعداد بچه لاک‌پشت‌ها به بیش از 16 هزار رسیده اما با توجه به نبود امکان حفاظت از آنها در دریا، مشخص نیست چه تعداد از آنها به مرحله رشد کامل می‌رسند.

به گفته شیرزادی، کشورهایی نظیر چین و ژاپن با صید اینگونه از لاک‌پشت‌ها از گوشت آن استفاده می‌کنند و از لاک این جانوران نیز در ساخت وسایل تزئینی بهره می‌برند.

به گزارش ایسنا، طول لاک‌پشت‌های پوزه عقابی افزون به یک متر و میانگین وزن میانگین آن نیز حدود 80 کیلوگرم است.

انتهای پیام

کد N242595

وبگردی