آفتاب

ترکیه نیروهای نظامی کمکی به خاک سوریه اعزام کرد

ترکیه نیروهای نظامی کمکی به خاک سوریه اعزام کرد

آنکارا- ایرنا - ˈ خلوصی آکارˈ فرمانده نیروی زمینی ارتش ترکیه از حضور نیروهای کمکی این کشور در خاک سوریه با ادعای محافظت از مقبره ˈسلیمان شاهˈ جد بنیانگذاران امپراطوری عثمانی خبر داد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از منابع خبری ترکیه ، آکاردر گفت وگو با خبرنگاران ادعا کرد که ارتش ترکیه فعالیتی خارج از فعالیتهای همیشگی خود در منطقه انجام نداده است و اعزام نیرو به خاک سوریه برای محافظت از این مقبره طبق برنامه ریزی ها صورت گرفته است.

ˈرجب طیب اردوغانˈ و ˈاحمد داوداوغلوˈ نخست وزیر و وزیر خارجه ترکیه نیز اعزام نیروهای کمکی ارتش این کشور به سوریه و در نزدیکی مرزهای این کشور به منظور محافظت از مقبره شاه سلیمان را تایید کردند.

به نوشته برخی از منابع خبری ترکیه ، ارتش این کشور صدها نیروی نظامی به همراه شش تانک و 12 خودروی زرهی برای محافظت از این مقبره به خاک سوریه اعزام کرده است.

ˈ عبدالله گلˈ رییس جمهوری ،ˈ عصمت یلماز ˈ وزیر دفاع و ˈ احمد داوداوغلو ˈ وزیر خارجه ترکیه پیش از این گروه دولت اسلامی عراق و شام در سوریه ˈ داعش ˈ را تهدید کرده بودند که در صورت حمله به مقبره شاه سلیمان اقدامات تلافی جویانه انجام خواهند داد.

گل در پی تهدیدات داعش مبنی بر اینکه نیروهای ترکیه باید از مقبره شاه سلیمان در سوریه خارج شوند ، افزود:مقبره شاه سلیمان قلمرو ترکیه است و پرچم این کشور در آن منطقه به اهتزاز در آمده است به همین خاطر ما از خاک خود دفاع خواهیم کرد.

یلماز وزیر دفاع ترکیه نیز پیش از این گفته بود که نسبت به حمله معارضان سوری به مقبره ˈ سلیمان شاه ˈ در سوریه واکنش نشان خواهد داد.

یلماز هشدار داد که در صورت حمله به مقبره شاه سلیمان که نیروهای ترکیه آنرا محافظت می کنند، این کشور عکس العمل تندی نشان خواهد داد.

ˈ احمد داوداوغلو ˈ وزیر امور خارجه ترکیه نیز پیش از این عنوان کرده بود که در صورتی که نیروهای گروه های مسلح شبه نظامی به مقبره تاریخی جد بنیانگذار امپراتوری عثمانی در شهر ˈحلبˈ سوریه حمله کنند ، ترکیه واکنش نشان خواهد داد.

وی ادعا کرد که مقبره شاه سلیمان تنها بخشی از خاک ترکیه است که بر اساس توافقنامه سال 1921 در خارج از مرزهای ترکیه قرار دارد و به همین دلیل آنکارا این حق را دارد که برای حفظ امنیت این منطقه و ثبات آن تمام تدابیر لازم را اتخاذ کند.

بر اساس ماده 9 معاهده منعقد شده میان ترکیه و فرانسه در دوره سلطه فرانسه بر سوریه در سال 1921 این مکان تحت حاکمیت ترکیه قرار دارد و سربازان ترکیه ای برای محافظت از آن عمل می کنند.

ترکیه از آغاز بحران در سوریه به همراه کشورهای عربستان سعودی و قطر از معارضان و تروریست های سوری حمایت به عمل آورده است و اکنون این معارضان در کنار مرزهای ترکیه و سوریه قرار دارند.

خاورم ** 2012 **230**1856
کد N242421

وبگردی