آفتاب

جدایی طلبی درمولداوی اتحادیه اروپا را نگران کرده است

جدایی طلبی درمولداوی اتحادیه اروپا را نگران کرده است

تهران – ایران- اتحادیه اروپا، وزرای امور خارجه فرانسه و آلمان را به مولداوی فرستاد تا حمایت این اتحادیه را از دولت مرکزی در برابر جدایی طلبان ترانسنیستریا اعلام کند.

به گزارش شبکه خبری ˈیورونیوزˈ، ˈلوران فابیوسˈ وˈ فرانک والتر اشتاین مایرˈ وزرای خارجه فرانسه و آلمان دیروز (چهارشنبه) به کیشیناو پایتخت مولداوی رفتند و با اعلام نگرانی نسبت به استقلال منطقه ترانسنیستریا در مورد عضویت مولداوی در اتحادیه اروپا ابراز خوشبینی کردند.

با توجه به این که مولداوی برای پیوستن به اتحادیه 28 عضوی اروپا ابراز تمایل کرده است، سفر فابیوس و اشتاین مایر با هدف اطمینان دادن به دولت مرکزی در این باره صورت گرفته است.

فابیوس در اظهاراتی اعلام کرد: ما به هیچ عنوان قصد نداریم در سراسر قاره موانع تازه ای ایجاد کنیم؛ بلکه نزدیکی مولداوی را به اتحادیه اروپا همزمان با حفظ روابط عالی آن با روسیه خواستاریم. در همین زمینه می خواهم حمایت خود را از تمامیت ارضی مولداوی اعلام کنم.

ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه جمعه گذشته اعلام کرد که مردم ترانسنیستریا باید حق ˈتصمیم گیری در مورد سرنوشت خودˈ را داشته باشند؛ این مسئله کیشیناو را در مورد تکرار مسئله شبه جزیرهˈ کریمهˈ این بار در مولداوی نگران است.

مردم شبه جزیره کریمه در پی یک همه پرسی در16 مارس (25 اسفند ماه)، به الحاق این بخش به روسیه رای مثبت دادند. این منطقه دو روز بعد با امضای پوتین رسما به خاک این کشور ملحق شد.

ترانسنیستریا نوار زمینی کوچکی با جمعیت 500 هزار نفری در شرق مولداوی است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 میلادی با حمایت روسیه استقلال خود را اعلام کرد اما جامعه بین الملل آن را به رسمیت نشناخت.

اروپام** 9053**1856
کد N242384

وبگردی