آفتاب

سرپرست کمیته صلح طالبان پاکستان خواستار برقراری آتش بس از سوی شبه نظامیان شد

سرپرست کمیته صلح طالبان پاکستان خواستار برقراری آتش بس از سوی شبه نظامیان شد

اسلام آباد - ایرنا - سرپرست کمیته صلح گروه طالبان پاکستان گفت: شبه نظامیان طالبان بمنظور پیشبرد گفت وگوهای صلح با دولت اسلام آباد باید اقدام به برقراری آتش بس کنند.

به گزارش ایرنا، رسانه های پاکستانی روز پنجشنبه گزارش دادند: ˈمولانا سمیع الحقˈ در گفت وگو با خبرنگاران در اسلام آباد گفت که مذاکره کنندگان طالبان بزودی با اعضای شورای سیاسی این گروه شبه نظامی دیدار و تمامی تلاش ها جهت احیای روند گفت وگوهای صلح و برگزاری دور دوم مذاکره های مستقیم میان دولت و طالبان انجام می شود.

وی خاطر نشان کرد: اعضای کمیته صلح طالبان نسبت به مواضع مشترک دولت و ارتش پاکستان در زمینه پیشبرد گفت وگوهای صلح با شبه نظامیان اطمینان داشته و همچنین منتخبان طالبان از هیچ تلاشی بمنظور موفقیت آمیز بودن مذاکره ها دریغ نخواهند کرد.

سمیع الحق (معروف به پدر معنوی طالبان پاکستان) تاکید کرد: وجود اختلاف میان دو طرف مذاکره کننده باعث کاهش پیشرفت در گفت وگوهای صلح شده اما کمیته صلح طالبان پاکستان تلاش دارد تا با تشکیل یک کمیته فرعی به اعتراض ها رسیدگی و اقدام به حل و فصل مسائل کند.

وی با اشاره به دیدار و نشت اعضای کمیته های صلح دولت اسلام آباد و طالبان با ˈچودری نثار علی خانˈ وزیر کشور پاکستان گفت: دو طرف موانع موجود در مسیر مذاکره ها را بررسی و بر انجام اقدامات مشترک و گام های موثر بمنظور رفع سوء تفاهم ها و سرعت بخشیدن به گفت وگوهای صلح توافق کردند.

آتش بس میان اسلام آباد و گروه طالبان که پیش تر از سوی طالبان پاکستان برای یکماه و پس از آن 10 روز تمدید شده بود؛ 21 فروردین (10 آوریل) به پایان رسید و هفته گذشته نیز این گروه شبه نظامی اعلام کرد که قرارداد آتش بس را با دولت پاکستان تمدید نمی کند.

شبه نظامیان طالبان پاکستان ادعا کردند که دولت در پذیرفتن دو خواسته اصلی این گروه مبنی بر آزادی زندانیان غیرنظامی طالبان و تعیین منطقه صلح برای شبه نظامیان در منطقه وزیرستان جنوبی (در شمال غرب این کشور) واکنش مثبت نشان نداده و تا زمانی که وضعیت این مطالبه ها مشخص نشود تمدید قرار آتش بس میان دو طرف دشوار است.

آساق**1095**1856
کد N242378

وبگردی