آفتاب

اوباما:شاهد تغییری فوری درکره شمالی نخواهیم بود/معاهده امنیتی با ژاپن شامل جزایر هم می‌شود

اوباما:شاهد تغییری فوری درکره شمالی نخواهیم بود/معاهده امنیتی با ژاپن شامل جزایر هم می‌شود

رئیس جمهور آمریکا نسبت به تغییر رویکرد کره شمالی در خصوص اقدامات هسته‌ای‌اش در آینده نزدیک خوش‌بین نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزار آسوشتیدپرس، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن گفت: کره شمالی و برنامه هسته‌ای این کشور از دلایل بی‌ثبات‌سازی در منطقه آسیا‌ - اقیانوسیه است.

وی گفت: اگر رهبران کره شمالی درباره اینکه یک کشور عادی باشند جدی هستند، باید عملکرد خود را تغییر دهند.

وی ابراز اطمینان کرد که با همکاری ژاپن، کره جنوبی و دیگر کشورها آمریکا می‌تواند فشار بیشتری بر کره شمالی وارد کند تا در نهایت این کشور مسیر متفاوتی انتخاب کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد: مشارکت چین در وادار ساختن کره شمالی به خلع سلاح هسته‌ای ضروری است.

اروباما در چین

وی همچنین در خصوص مناقشه‌ ارضی میان چین و ژاپن بر سر برخی جزایر در دریای چین شرقی تاکید کرد که معاهده امنیتی دو جانبه میان‌ آمریکا و ژاپن شامل جزایر این کشور نیز می‌شود.

اوباما گفت: از لحاظ تاریخی این جزایر تحت قیمومیت ژاپن هستند و ما فکر نمی‌کنیم که این قیمومیت را بتوان به صورت یک جانبه تغییر داد.

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که دفاع وی از معاهده امنیتی با ژاپن یک موضع جدید نیست.

وی گفت: معاهده آمریکا و ژاپن قبل از تولد من منعقد شده و واضح است که این خط قرمزی نیست که من آن را ترسیم کرده باشم.

سخنگوی دولت چین گفته است که پکن حق حاکمیت خود بر این جزایر را بلامنازع می‌داند و ائتلاف آمریکا و ژاپن نمی‌تواند تغییری در حق چین در این جزایر داشته باشد.

اوباما گفت: کاملاً‌ اشتباه است که بخواهیم مناقشات بر سر این جزیره را تشدید کنیم. ما خواستار تداوم شیوه‌های صلح‌آمیز در این رابطه می‌باشیم. شینوزآبه نیز گفت که وی و اوباما به همکاری با چین در خصوص دیگر مسائل از جمله توافق‌های تجاری توافق دارند و قرار است که تأثیر حضور نظامی آمریکا در جزیره اوکناوا را به گفتگو بگذارند.

اوباما سفرش به ژاپن را با دیدار از امپراتور آکیهیتو در قصر سلطنتی آغاز کرد و دیداری خصوصی با پادشاه ژاپن داشت.

رئیس جمهور آمریکا به امپراطور ژاپن گفت: آخرین باری که ما با یکدیگر ملاقات کردیم من هیچ موی سفیدی در سرم نبود که امپراطور ژاپن در پاسخ گفت: شما کار بسیار مشکلی دارید.

اوباما همچنین همراه آبه برای صرف سوشی به یکی از رستوران‌های مشهور ژاپن رفت.

اوباما در ژاپن

قرار است اوباما به کره جنوبی، مالزی و فیلیپین نیز برود؛ گفته شده هدف از این سفر تاکید بر تعهد آمریکا به آسیا به رغم بحران کنونی در اوکراین و الزام توجه به آمریکا به این منطقه است.

انتهای پیام

کد N242319

وبگردی