آفتاب

یک مقام آذری: استخراج گاز طبیعی در آذربایجان به 30 میلیارد متر مکعب رسیده است

یک مقام آذری: استخراج گاز طبیعی در آذربایجان به 30 میلیارد متر مکعب رسیده است

باکو - ایرنا - وزیر انرژی جمهوری آذربایجان گفت : در سال های اخیر حجم استخراج گاز طبیعی درجمهوری آذربایجان به 30 میلیارد متر مکعب رسیده است .

به گزارش ایرنا به نقل ازخبرگزاری آذرتاج ، ˈناطق علی افˈ روزچهارشنبه طی سخنانی در نخستین همایش بین المللی ˈانرژی دریای خزر - 2014ˈ درباکو افزود: جمهوری آذربایجان امنیت انرژی خود را تامین کرده ودرحال حاضر در تامین امنیت انرژی اروپا نقش مهمی را ایفا می کند.

وی با اشاره به این که جمهوری آذربایجان بخشی ازگاز طبیعی تولیدی خود را به بازارهای خارجی صادر می کند، گفت: گاز طبیعی که قرار است درفاز دوم توسعه میدان دریایی ˈ شاهدنیز ˈ استخراج شود، تقاضای کشورهای اروپا به این فراورده را تامین خواهد کرد .

ˈخوشبخت یوسف زادهˈ معاون اول شرکت دولتی نفت آذربایجان (سوکار) نیز در این همایش با اشاره به این که امسال بیستمین سالگرد امضای بزرگترین قرارداد نفتی جمهوری آذربایجان با شرکت های نفتی معروف جهان است، گفت : دولت باکو در پی آن 32 قرار داد نفتی با شرکت های خارجی امضا کرده است .

وی تصریح کرد : در پی امضای این قرارداد نفتی(آذری -چراغ و گونشلی ) در سال 1994 میلادی، حجم تولید نفت و گاز جمهوری آذربایجان افزایش یافته و شرایط خوبی برای توسعه رشته های دیگر اقتصاد کشور فراهم شده است .

به گفته یوسف زاده ، جمهوری آذربایجان اگرچه درسال 1997 میلادی 9 میلیون تن نفت استخراج می کرد، حجم تولید این فراورده درسال 2010 میلادی به 51 میلیون تن رسید .

وی افزود: درحال حاضر درمیادین دریایی ˈآذریˈ ،ˈچراغˈ و ˈگونشلیˈ ماهانه 2.8 میلیون تن نفت و 1.1 میلیون متر مکعب گاز طبیعی استخراج می شود .

معاون اول سوکار همچنین با اشاره به اهمیت کشف بزرگترین میدان گازی ˈ شاهدنیز ˈ در سال 1999 میلادی دردریای خزر، ذخایر انرژی این میدان را 1.2 تریلیون متر مکعب گاز طبیعی و 240 میلیون تن میعانات اعلام کرد.

در نخستین همایش بین المللی انرژی باکو ، با حضور جمعی از مسوولان اقتصادی جمهوری آذربایجان ، کشورهای حوزه خزر، دریای سیاه و منطقه بالتیک و نیز برخی شرکتهای انرژی فراملی، مسایل مربوط به امنیت انرژی و جوانب اصلی همکاری با کشورهای حوزه خزر ، همکاری کشورهای منطقه خزر وحوزه دریای سیاه در راستای تامین امنیت انرژی اتحادیه اروپا بررسی شد .

چشم انداز عملیات اکتشافی واستخراج نفت وگاز در دریای خزر ، اهمیت گاز طبیعی به عنوان اصلی ترین حامل انرژی در قرن بیست و یکم و مسایل مربوط به اجرای خطوط لوله گازی ˈ ترانس آنادولیˈ (تاناپ) و ˈترانس آدریاتیکˈ (تاپ) از جمله موضوعات مورد مذاکره این همایش بین المللی یک روزه در باکو است.

خاورم*1206*536
کد N242076

وبگردی