آفتاب
مصباحی‌مقدم در دیدار هیئت پارلمانی فرانسه:

اظهارات مداخله‌جویانه آمریکا نباید خدشه‌ای به روابط ایران و فرانسه وارد کند/ایران حسن نیت خود را نشان داده است

اظهارات مداخله‌جویانه آمریکا نباید خدشه‌ای به روابط ایران و فرانسه وارد کند/ایران حسن نیت خود را نشان داده است

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به کاهش سطح مبادلات اقتصادی دو کشور ایران و فرانسه در سایه تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران،گفت: نباید با اقدامات یک‌جانبه‌گرایانه یا اظهارات مداخله‌جویانه خدشه‌ای بر روابط ایران و فرانسه وارد سازد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در دیدار "فیلیپ مارینی" رئیس کمیسیون امور مالی فرانسه با اشاره به پیشینه طولانی روابط ایران و فرانسه، گفت: تلقی مثبت ملت ایران و فرانسه گنجینه با ارزشی برای توسعه و تقویت روابط دوجانبه در همه زمینه‌های مورد علاقه طرفین است که نباید با اقدامات یک‌جانبه‌گرایانه یا اظهارات مداخله‌جویانه خدشه‌ای بر آن وارد ساخت.

وی با اشاره به کاهش سطح مبادلات اقتصادی دو کشور در سایه تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران، افزود: با توجه به فضای جدیدی که در بعد بین‌المللی نسبت به جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده، اکنون باید با مساعی مشترک و استفاده از ظرفیت‌های عظیم دو کشور سعی در ارتقای روابط اقتصادی و تجاری فی مابین به سطحی قابل قبول و متناسب داشته باشیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این دیدار با اشاره به مذاکرات هسته‌ای کشورمان با اعضای 1+5، گفت: جمهوری اسلامی ایران در دکترین دفاعی خود سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی را مدافع خطر ندانسته، بلکه اینگونه سلاح‌ها را منشأ خطر می‌داند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با قبول NPT و پذیرش نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر فعالیت‌های هسته‌ای خود، حسن نیت خود را نشان داده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر تحریم‌ سلاح‌های هسته‌ای را به هیئت پارلمانی فرانسوی گوشزد کرد و افزود: صراحت فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی در تحریم تولید، نگهداری و استفاده از سلا‌ح‌های کشتار جمعی به ممنوعیت تولید این سلاح‌ها جنبه دینی داده است.

مارینی: امیدواریم با توافق نهایی شاهد رفع تحریم‌های ایران باشیم

"فیلیپ مارینی" رئیس کمیسیون امور مالی مجلس سنای فرانسه نیز ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران، گفت: سفر هیئت فرانسوی با هدف آشنایی بیشتر با ظرفیت‌های اقتصادی ایران بوده و آغازی برای گسترش روابط دوجانبه است.

وی ادامه داد: با توجه به فضای مثبت مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، امیدواریم با توافق نهایی شاهد رفع تحریم‌های ایران و تسریع در گسترش همکاری اقتصادی دو کشور باشیم.

رئیس کمیسیون امور مالی مجلس سنای فرانسه در پایان این دیدار درباره امور بانکی،‌ بورس، بودجه و فعالیت اقتصادی تحت نظارت مجلس شورای اسلامی با همتای ایرانی نیز رایزنی و گفت‌وگو کرد.

بوناتن بت کلیا و عیسی امامی نیز در این دیدار حضور داشتند که نظرات خود را در مورد چشم‌انداز روابط اقتصادی دو کشور به طور جداگانه بیان کردند.

کد N241953

وبگردی