آفتاب

کری: دیپلماسی جنگ سرد آسان‌تر از اداره چالش‌های امروز است

کری: دیپلماسی جنگ سرد آسان‌تر از اداره چالش‌های امروز است

وزیر امور خارجه آمریکا ضمن گلایه کردن از این مساله که دیپلماسی جنگ سرد آسان‌تر از اداره چالش‌هایی است که امروزه با آن مواجه است، گفت: حتی تصمیم گیری‌های بد در گذشته منجر به پیروزی می‌شد؛ مساله‌ای که دستیابی به آن در یک جهان چند قطبی سخت‌تر است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری راشاتودی، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در مراسم "بازبینی تحولات و دیپلماسی" که هر چهار سال یکبار و با تمرکز بر مناظرات آکادمیک در سیاست خارجه آمریکا برگزار می‌شود، گفت: حقیقتا در جریان جنگ سرد شاهد رهبران بسیار عالی کنونی نبودیم اما اداره چالش‌ها در آن زمان بسیار راحت‌تر از امروز بود. در آن زمان حتی با تصمیم گیری‌های بد همچنان پیروز بودیم چرا که ما تنها قدرت‌ اصلی نظامی و اقتصادی کل جهان بودیم که در حال حاضر این مساله دیگر صادق نیست.

وی افزود: در طول آن دوران تخریب مطمئن متقابل، تصمیمات از تنوع کمتری برخوردار بود، پیچیده نبود اما خشن‌تر و مشخص‌تر بود. در حال حاضر هر چیزی که شفاف و مشخص بوده به دو دسته دموکراسی و کمونیست، شرق و غرب، پرده آهنی و یک تفرقه بزرگ بدل شده است و بسیاری چیزها در پی نیروی این جهان دو قطبی زیر مجموعه چیز دیگر و سرکوب شده‌اند.

کری ادامه داد: سیاست خارجه آمریکا در جهان امروز به دلیل مجموعه گسترده‌ای از چالش‌ها که با آن مواجهیم پیچیده‌تر شده و جهان شاهد انفجار فرقه‌گرایی، افراط گرایی مذهبی، ایدئولوژی‌های رادیکالی و تعداد بسیار زیادی از دولت‌های ناکام است و دولت‌های ناکام چالش بزرگی برای حکومت محسوب می‌شوند که گاهی اوقات شاهد آن‌ها حتی در پایتخت آمریکا نیز بوده‌ایم.

وی گفت: بنابراین ما باید راهمان را براساس این جهان پیچیده مشخص کنیم؛ جهانی که سریع و سریع‌تر تغییر می‌کند. آمریکا باید جدا به طور استراتژیک، مبتکرانه و به ویژه موثر به چالش‌های چند قطبی رسیدگی کند. بنابراین این مراسم بازبینی چگونگی رسیدگی به مسائل بوده اما پیش نمایشی از آنچه که دولت و آژانس تحولات بین‌المللی آمریکا باید برای قراردادن ایالت متحد آمریکا در موضعی قدرتمندانه‌تر برای مواجه با چالش‌ها و مغتنم شمردن فرصت‌های فردا انجام دهد، نیز هست.

انتهای پیام

کد N241667

وبگردی