آفتاب

تونی بلر خواستار تمرکز غرب بر مبارزه با ˈبنیادگرایی اسلامیˈ شد

تونی بلر خواستار تمرکز غرب بر مبارزه با ˈبنیادگرایی اسلامیˈ شد

لندن – ایرنا – ˈتونی بلرˈ نخست وزیر اسبق انگلیس خواستار تمرکز کشورهای غربی بر روی مبارزه با آنچه که وی آن را ˈبنیادگرایی اسلامیˈ در جهان خواند، شد.

به گزارش ایرنا، بلر که به دلیل حمله به عراق و افغانستان از سوی فعالان مدنی و سازمان های ضدجنگ به ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت متهم شده است، طی سخنانی در موسسه ˈبلومبرگˈ در لندن به رهبران غربی هشدار داد که اختلافات خود را با روسیه بر سر اوکراین کنار بگذارند و به فکر مبارزه با ˈافراط گرایی اسلامیˈ باشند.

وی گفت: کشورهای قدرتمند باید از گروههای دارای فکر باز حمایت کنند... رهبران غربی باید افراط گرایی مذهبی را در صدر برنامه های خود قرار دهند.

نخست وزیر اسبق انگلیس افزود: تهدید ناشی از افکار بنیادگرایانه و افراطی که پیام حقیقی اسلام را تحریف کرده، در حال گسترش در نقاط مختلف جهان است.

ˈرهبران غربی باید برای مبارزه با این دیدگاه های افراطی با کشورهای دیگر بویژه روسیه و چین همکاری کنند و اختلاف نظرهایشان را در مورد سایر مسائل کنار بگذارند.ˈ

وی افزود: دیدگاه های افراطی، جوامع و کشورها را بی ثبات می کند و به همزیستی مسالمت آمیز در عصر جهانی شدن، ضربه می زند.

بلر که در حال حاضر نماینده گروه تماس چهار جانبه خاورمیانه موسوم به ˈکوارتتˈ است، درباره بحران سوریه نیز گفت که غرب به خاطر عدم مداخله در سوریه باید بهای سنگینی بپردازد.

وی افزود: من علت خودداری انگلیس از اقدام نظامی علیه سوریه را درک می کنم ولی اگر من نخست وزیر بودم حداقل موضوع ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه را دو سال پیش پیگیری می کردم.

اروپام**345
کد N241305

وبگردی