آفتاب

تونس با سفر اسرائیلی‌ها به این کشور موافقت کرد

تونس با سفر اسرائیلی‌ها به این کشور موافقت کرد

تسنیم نوشت:

نخست وزیر تونس به موافقت دولت با سفر جهانگردان اسرائیلی به این کشور اذعان کرد.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری القدس العربی؛ مهدی جمعه نخست وزیر تونس اعتراف کرد: مقامات امنیتی تونس با سفر جهانگردان اسرائیلی به شهرهای مختلف تونس موافقت کرده است.
این مساله و اذعان دولت تونس به صدور موافقت با سفر اسرائیلی‌ها به این کشور باعث خشم بسیاری از احزاب سیاسی در این کشور شده است و این اقدام دولت را مقدمه‌ای برای آغاز عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل دانستند.
نخست وزیر تونس که در حاشیه نشست آماده سازی آغاز گفت‌وگوی اقتصادی بین گروه‌های فعال اقتصادی تونسی سخن می‌گفت در این باره اعلام کرد: بله تصمیمی از سوی دولت اتخاذ شده که به موجب آن از این پس اسرائیلی‌ها می‌توانند به تونس سفر کنند.
وی در توجیه علت موافقت با چنین امری از سوی دولت تونس گفت: هدف ما از این اقدام حمایت گسترده از فصل توریسم در تونس بوده است.
به گفته کارشناسان تونسی: منظور نخست وزیر از بیان موسم و فصل توریسم بیشتر گرامیداشت جشن های سالانه یهودیان در کنیسه "الغریبه" واقع در جزیره "جربه" در جنوب این کشور است، دولت تونس برای این فصل سرمایه گذاری کرده که عایدات بسیاری از این فصل نصیب خود کند.
هم اکنون بیش از 80 نماینده پارلمان تونس در خواست استیضاح آمال کربول وزیر جهانگردی دولت تونس و همچنین طرح سوال از رضاء صفر معتمد وزارت کشور تونس در امور امنیتی را مطرح کرده‌اند چرا که این تصمیم را سازش با اسرائیل و آغاز عادی سازی روابط با تل آویو دانسته‌اند.
گفتنی است رئیس جمهوری تونس با طرح استیضاح و سوال از اعضای کابینه‌اش در این زمینه ابراز خرسندی کرده اما این موضوع را مشروط به آن دانسته که هدف از آن انتقاد سازنده باشد، نه ضربه زدن به دولت چرا که باید در تونس شفافیت و وضوع سیسای حاکم باشد.
گفتنی است بر اساس گزارش‌های رسیده از شهر ساحلی حلق الوادی که یک بندر ساحلی هم به شمار می‌آید، مقامات تونسی اقدام به صدور ویزای توریستی برای 61 توریست اسرائیلی کردند که گفته می‌شود، این اقدام در تاریخ روابط تونس و اسرائیل بی سابقه بوده و تونس و تل آویو هیچ رابطه دیپلماتیکی باهم ندارند.

5252

کد N241027

وبگردی