آفتاب
/گزارش خبرنگار ایسنا از بیروت/

پارلمان لبنان در مرحله اول برای انتخاب رییس جمهور به جایی نمی‌رسد

پارلمان لبنان در مرحله اول برای انتخاب رییس جمهور به جایی نمی‌رسد

به گزارش خبرنگار ایسنا از بیروت، نمایندگان پارلمان لبنان در حال ورود به ساختمان پارلمان می‌باشند. براساس اعلام قبلی قرار است تا جلسه انتخاب رییس جمهور راس ساعت 12 ظهر به وقت بیروت برگزار شود.

روند حضور نمایندگان نشان می‌دهد اکثریت نمایندگان در جلسه امروز شرکت خواهند کرد. این نخستین بار در طول یکسال اخیر است که این تعداد از نمایندگان در جلسه پارلمان حاضر می‌شوند.

درخصوص نامزدهای موجود واکنش‌های متفاوتی در رسانه‌های لبنانی ایجاد شده است. نقطه نظر مشترک این دیدگاه‌ها شکست سمیر جعجع در دور اول رای گیری در پارلمان است.

برخی بر این عقیده‌اند که نامزدی سمیر جعجع در مرحله اول و عدم کسب آرای لازم راه را برای امین جمیل جهت کاندیداتوری در مرحله دوم یا مرحله سوم رای گیری در پارلمان باز می‌کند.

بر همین اساس گفته می‌شود کاندیداتوری هنری حلو از سوی فراکسیون ولید جنبلاط به مثابه چاقوی دو لبه‌ای است که هم سمیر جعجع و هم میشل عون را هدف قرار داده است. با ورود هنری حلو روشن شده جنبلاط به جعجع رای نمی‌دهد از سویی دیگر راه را نیز در صورت کاندیداتوری میشل عون در مرحله دوم بر روی او می بندد در این حالت، هشت رای فراکسیون جنبلاط ، آرایی استراتژیک برای انتخاب رییس جمهور آینده لبنان باقی خواهد ماند زیرا دو جریان 8 و 14 مارس برای سنگین کردن کفه خود، به آرای جنبلاط در پارلمان نیاز دارند و به این شکل ولید جنبلاط مثل همیشه وارد زد و بندهای پشت پرده در صحنه سیاسی لبنان می‌شود.

تعدادی از نمایندگان حزب المستقبل از شهر طرابلس در احترام به آرای مردم طرابلس در خصوص سمیر جعجع و ترور رشید کرامی از رای دادن به وی خودداری خواهند کرد، این در حالی است که المستقبل از جعجع حمایت کرده است.

برخی بررسی‌های اولیه حاکی از آن است که جعجع در این جلسه حدود 47 رای کسب خواهند کرد.

انتهای پیام

کد N240955

وبگردی