آفتاب

تاکید آیت‌الله‌ مکارم‌شیرازی بر تقویبت باورهای دینی مردم

تاکید آیت‌الله‌ مکارم‌شیرازی بر تقویبت باورهای دینی مردم

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان این‌که «راه حل مشکلات فرهنگی تقویت باورهای دینی مردم است» گفت: متأسفانه حرکت جدی و مهم فرهنگی در کشور دیده نمی‌شود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان این‌که «راه حل مشکلات فرهنگی تقویت باورهای دینی مردم است» گفت: متأسفانه حرکت جدی و مهم فرهنگی در کشور دیده نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، این مرجع تقلید در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با بیان این‌که «رهبر بزرگوار انقلاب امسال را سال فرهنگ و اقتصاد نام‌گذاری کرده‌اند» گفت: درباره فعالیت‌های اقتصادی کارهایی انجام می‌شود که امیدواریم به جایی برسد، اما متأسفانه در مسائل فرهنگی کمتر حرکت جدی و مهمی دیده می‌شود تا تحول فرهنگی در جامعه ایجاد شود.

وی مواد مخدر و اعتیاد، ماهواره‌ها و رسانه‌های فاسد غربی، بدحجابی و بی حجابی‌ و بالا رفتن سن ازدواج جوانان را از عمده‌ترین مسائل فرهنگی کشور دانست و تأکید کرد: مشکلات فرهنگی جامعه به علت دوری از تعالیم و آموزه‌های قرآن و اسلام است.

صاحب تفسیر نمونه با بیان این‌که «اگر آموزه‌های اسلامی در جامعه حاکم باشد مشکلات فرهنگی حل می‌شود» گفت: باید کاری کنیم که پایه‌های ایمان مذهبی و اعتقادات به مبانی اسلام و اصول و فروع دین تقویت شود، افرادی که باورهای ایمانی‌شان قوی است آلوده به مفاسد و ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی نمی‌شوند.

مکارم شیرازی حل مشکلات فرهنگی را نیازمند عزم عمومی و اقدامات اساسی دانست و گفت: برای اصلاح وضعیت فرهنگی باید از مهدهای کودک شروع کنیم تا برسیم به مقاطع دیگر تحصیلی و دانشگاه و رسانه‌ها و البته برای تحقق این مهم همه باید دست به دست هم دهند.

این مرجع تقلید گفت: حوزه‌های علمیه، مراجع و خطبا باید مسائل فرهنگی را تعقیب کنند، اما تنها کار یک نهاد و یک نفر نیست، اگر یکی از نهادهای فرهنگی مؤثر در تربیت آلوده باشند بقیه را تخریب می‌کند.

وی اضافه کرد: یکی از مسئولیت‌های شهرداری‌ها کمک به حل مسائل فرهنگی است و تنها آبادانی ظاهری شهر ملاک نیست، اما متأسفانه گاهی کارهایی بر خلاف آن انجام می‌شود؛ اخیراً برای ما نقل کرده‌اند که متأسفانه جلوی ساخت یکی از مساجد شهر تهران که هم‌اکنون در حال ساخت است و اگر ساخته شود تبدیل به مهم‌ترین مسجد تهران می‌شود، را گرفته‌اند.

این مرجع تقلید افزود: همه نهادها باید دست به دست هم دهند، مشکلات فرهنگی تحت‌الشعاع مسائل و مشکلات اقتصادی واقع نشود؛ باید قشر ضعیف جامعه و جوانانی که برای ازدواج،‌ کار و تحصیل مشکل دارند، حمایت شوند. بیماران نیازمند را باید حمایت و به بخش تولید توجه کرد. اما تمام این مسائل مانع نمی‌شود که به مسائل فرهنگی بی‌تفاوت باشیم.

این استاد حوزه علمیه خواستار تشکیل کارگروه ویژه‌ای برای حل مشکلات فرهنگی کشور شد و اظهار کرد: باید یک کارگروه مخصوصی تشکیل شود تا ببینیم از چه طریق می‌توان مشکلات فرهنگی را حل کرد.

وی اضافه کرد: مراجع، علما و حوزه‌های علمیه همه مسؤلیت سنگینی دارند و باید رسالت خود را ایفا کنند. اگر بخواهیم تمام عمر در حوزه علمیه قم بمانیم و درس بخوانیم چه فایده دارد،‌ باید جامعه از علم ما استفاده کند.

انتهای پیام

کد N240843

وبگردی