آفتاب
معاون سازمان تبلیغات:

ظرفیت مساجد برای برگزاری مراسم اعتکاف محدود است

ظرفیت مساجد برای برگزاری مراسم اعتکاف محدود است

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات در نشست هم‌اندیشی سنت حسنه اعتکاف با اشاره به استقبال گسترده مردم از این مراسم، گفت: برای برگزاری مراسم اعتکاف با محدودیت ظرفیت مساجد مواجه هستیم.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات در نشست هم‌اندیشی سنت حسنه اعتکاف با اشاره به استقبال گسترده مردم از این مراسم، گفت: برای برگزاری مراسم اعتکاف با محدودیت ظرفیت مساجد مواجه هستیم.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام حسین روحانی‌نژاد با تاکید بر این‌که «سنت حسنه اعتکاف به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی احیا شده و تجدید حیات پیدا کرده است» گفت: امروز حضور مردم به‌ویژه نسل جوان در اعتکاف قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.

وی تصریح کرد: استقبال مردم از مراسم اعتکاف بسیار گسترده است، اما احکام شرعی اعتکاف از جمله این که اعتکاف باید در مساجد جامع برگزار شود، باعث شده است که برنامه ریزی برای شرکت جمعیتی بیشتر از این امکان پذیر نباشد به همین دلیل تعداد معتکفین در سال‌های اخیر بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر در نوسان بوده است.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان یادآور شد: امیدوارم به برکت این جلسه هماهنگی‌های لازم به وجود بیاید و مراسم اعتکاف با شکوه هر چه تمام‌تر و با معنویت بیشتر در سراسر کشور برگزار شود. سال گذشته متاسفانه با کاهش معتکفین مواجه بودیم. سال ۹۱ حدودا ۷۰۶ هزار نفر در سراسر کشور معتکف شدند در حالی که در سال ۹۲ این تعداد به ۵۰۸ هزار نفر رسید دلیل این کاهش تلاقی مراسم اعتکاف با ایام انتخابات و امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها بود طوری که خیلی از دانش آموزان و دانشجویان نتوانستند در اعتکاف شرکت کنند.

روحانی‌نژاد افزود: امسال هم تقریبا مراسم اعتکاف با ایام امتحانات تلاقی دارد البته شرایط نسبت به سال گذشته بهتر است که امیدواریم امسال با رشد جمعیت معتکفین مواجه باشیم.

وی اضافه کرد: ما کارهای مقدماتی مختلفی را ویژه اعتکاف در سراسر کشور انجام داده‌ایم. مدیران کل تبلیغات اسلامی استان‌ها به‌عنوان مسئولان اعتکاف در سراسر کشور منصوب شدند که باید ستادهایی را تشکیل بدهند و برنامه ریزی‌های لازم را برای اجرای مراسم اعتکاف در کشور انجام دهند. همچنین دو ابلاغیه در مورد اعتکاف به ادارات کل تبلیغات اسلامی فرستادیم که در آن ضمن بیان نکات ضعف و قدرت مراسم اعتکاف، پیشنهاداتی را ارائه دادیم.

روحانی‌نژاد ادمه داد: خوشبختانه با هماهنگی با موسسه تبیان امسال شبکه مجازی معتکفین هم خواهیم داشت که ثبت نام متقاضیان به صورت مجازی هم امکان‌پذیر شود.

وی با تاکید بر لزوم توجه به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با مداحان و همچنین منویات معظم له در مورد مراسم اعتکاف، گفت: ما اگر ظرفیت داشتیم به طور قطع آمار معتکفین بیش از یک میلیون نفر می‌شد اما مساجد از چنین ظرفیتی برخوردار نیستند. همچنین ما طبق تاکید مقام معظم رهبری از اجرای برنامه‌های جنبی تا حد امکان پرهیز می‌کنیم تا خلوت معتکفین را به هم نزده باشیم.

وی تاکید کرد: در ۱۸ سال اخیری که اعتکاف در کشور در حال برگزاری است به طور تقریبی سالانه با ۳۰ درصد افزایش جمعیت معتکفین مواجه بوده‌ایم طوری که این آمار از ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر به بیش از ۵۰۸ هزار نفر در سال ۹۲ رسید که البته همان طور که گفتم در سال ۹۱ این آمار به بیش از ۷۰۶ هزار نفر هم رسید.

روحانی‌نژاد افزود: در سال ۹۲ بیش از ۷۲ درصد از معتکفان را بانوان تشکیل می‌دادند و بیش از ۲۷ درصد را آقایان که نسبت به سال ۹۱ حضور آقایان بیش از ۱۵ درصد کاهش داشته است. ۸ درصد از معتکفین در سال ۹۲ بی‌سواد، ۱۱ درصد سواد خواندن و نوشتن، ۱۸ درصد مدرک سوم راهنمایی، ۲۵ درصد مدرک دیپلم، ۲۰ درصد فوق دیپلم، ۱۳ درصد مدرک کارشناسی و ۵ درصد مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر داشته‌اند.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان در بخش دیگری از سخنانش به آمار شغلی معتکفین اشاره کرد و گفت: ۱۰ درصد از معتکفین کارمند، ۲۹ درصد طلبه، دانشجو و دانش آموز، ۹ درصد کارگر و کشاورز، ۵ درصد بازنشسته،۲۶ درصد خانه‌دار و ۲۱ درصد سایر گروه‌های شغلی بوده‌اند. امیدواریم شرایطی فراهم شود که کارمندان، دانشجویان و دانش آموزان مشکلی برای شرکت در مراسم اعتکاف نداشته باشند.

وی تصریح کرد: همچنین ۱۸ درصد از معتکفین جزو گروه سنی ۱۵ تا ۲۰ سال، ۲۵ درصد جزو گروه سنی ۲۰ تا ۲۵ سال، ۲۷ درصد جزو گروه سنی ۲۵ تا ۳۰ سال، ۱۳ درصد جزو گروه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال، و ۱۷ درصد بالاتر از ۴۰ سال بوده‌اند که نشان می‌دهد ۷۰ درصد معتکفان را جوانان تشکیل می‌دهند.

بر اساس این گزارش نشست هم‌اندیشی سنت حسنه اعتکاف با حضور نمایندگانی از دستگاه‌ها و نهادهایی همچون وزارت کشور، وزارت بهداشت و درمان، ستاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها، سازمان اوقاف و امور خیریه، معاونت اجتماعی شهرداری تهران، معاونت اجتماعی نیروی انتظامی، شورای معارف صدا و سیما، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ستاد اعتکاف قم، اورژانس، آتش نشانی، مرکز رسیدگی به امور مساجد، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، کانون مداحان، شورای هیئات مذهبی، آستان قدس رضوی، حرم حضرت عبدالعظیم و آستان مقدسه حضرت معصومه (س) صبح امروز در سالن اجتماعات معاونت امور فرهنگی و تبلیغ سازمان برگزار شد.

سازمان تبلیغات اسلامی متولی برگزاری مراسم اعتکاف در سراسر کشور است.

انتهای پیام

کد N240486

وبگردی