آفتاب

لوکاشنکو: بلاروس متحد روسیه خواهد ماند

لوکاشنکو: بلاروس متحد روسیه خواهد ماند

مسکو-ایرنا- آلکساندر لوکاشنکو رییس جمهوری بلاروس با تاکید بر مشارکت راهبردی کشورش با روسیه گفت: بلاروس همچنان متحد راهبردی روسیه خواهد ماند و از آن جدا نمی شود.

به گزارش ایرنا به نقل از کانال دوم تلویزیون دولتی روسیه، لوکاشنکو روز چهارشنبه گفت: بلاروس متحد مطمئن برای روسیه است و اتحاد دو کشور در اولویت سیاست خارجی مینسک قرار دارد.

وی افزود : بلاروس در هر شرایطی کنار روسیه خواهد ماند.

رییس جمهوری بلاروس در ادامه سخنان خود با هشدار به کسانی که در پی ایجاد شورش و ناامنی در کشورش هستند، اظهار داشت: هر کس که دعوت به شورش می کند نه فقط دشمن حکومت بلاروس بلکه دشمن ملت این کشور است.

وی افزود : این گونه تندروی ها را در بدو شکل گیری سرکوب می کنیم و نمی گذاریم به اقدامات تحریک آمیز و زد و خوردهای خیابانی منجر شود.

لوکاشنکو دو علت اصلی بروز بحران در اوکراین را اقتصاد ضعیف این کشور و سطح گسترده فساد مالی در آن خواند و اظهار داشت : در بلاروس با فساد مالی مبارزه بی امان صورت می گیرد و اجازه رشد به این پدیده اجتماعی داده نخواهد شد.

وی گفت : باید از اشتباهات خود و کشورهای همسایه درس عبرت بگیریم.

لوکاشنکو همچنین امکان لشکرکشی بلاروس یا روسیه به اوکراین را رد کرد و گفت : کاری با این کشور نداریم اما سران اوکراین باید بدانند که در ناتو انتظارشان را نمی کشند.

بلاروس با روسیه در چارچوب سازمان های منطقه ای همچون جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع(همسود)، سازمان پیمان امنیت دسته جمعی و اتحادیه گمرکی همکاری می کند.

روسیه در راستای همکاری های خود با بلاروس، با این کشور سیستم پدافند موشکی مشترک ایجاد و یک اسکادران جنگنده در پایگاهی نظامی درغرب آن برای مقابله با تهدیدهای امنیتی ناتو مستقر کرده است.

اروپام/2242**518 ** 1064
کد N240434

وبگردی