آفتاب
قاضی‌پور ضمن پیشنهاد حذف از طرح تشکیل سازمان بازرسی کل‌کشور:

ماده ۷ سازمان بازرسی دادن چک سفید به بازرس است

ماده ۷ سازمان بازرسی دادن چک سفید به بازرس است

ندیمی:از بین بردن آبروی مردم نیز عین فساد است و باید توجه داشت که تعلیق خودیک مجازات است و شما حق ندارید بدون بررسی کسی را مجازات کنید.

نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به طرح تشکیل سازمان بازرسی کل کشور پیشنهاد حذف ماده ۷ طرح تشکیل سازمان بازرسی کل کشور را مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا‌، نماینده مردم ا‌رومیه در مجلس شورای اسلامی درپیشنهاد حذف این ماده اظهار داشت: ماده هفت قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور می‌گوید، چنانچه بازرسی یا هیات بازرسی در ضمن بازرسی و برای حسن انجام کار و یا حسن جریان امور دستگاه مشمول بازرسی، تعلیق یک یا چند نفر از کارکنان را تا پایان بازرسی ضروری تشخیص دهند، باید با ذکر جهات و علل، درخواست تعلیق را از طریق سازمان به وزیر و یا رئیس مربوطه اطلاع دهند و وزیر یا رئیس دستگاه مربوطه موظف است ظرف ده روز نسبت به تعلیق آن کارمند اقدام نماید.

قاضی‌پور ماده ۷ را دادن چک سفید به بازرسی دانست و گفت: اگر سازمان بازرسی مستقر در وزارت کشور از یکی از روسا یا وزرا درخواست کرد که یک یا چند تن از معاونین خودرا تعلیق کنداو باید بدون چون وچرا اجرا کند.

وی در ادامه این مطلب افزود: این امر اولا به این دلیل که بازرسی هنوز صورت نگرفته و در مرحله ظن قرار دارد، اجحاف به متهم است و از طرفی باعث می‌شود که سازمان یکدفعه متلاشی شود.

نماینده مردم ارومیه با بیان اینکه در ایران هنوز شایسته سالاری حاکم نشده است، گفت: وقتی مدیر یک نهاد یا سازمانی تغییر می‌کند نیروهای آن سازمان نیز به صورت اتوبوسی اخراج و یا استخدام می‌شوند وخیلی از تصمیمات ملغی می‌شود، در نتیجه بنا به این دلیل نیز حذف این ماده ضروری است و از طرفی در این ماده نه زمان مشخص شده و نه مهلت تعیین شده که به چه مدت تعلیق خواهد شد.

قاضی‌پور در پایان با بیان اینکه این ماده ابهام دارد از نمایندگان خواست به حذف بند مذکور رای دهند.

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مخالفت با پیشنهاد حذف قاضی‌پور گفت: متاسفانه دستگاههای رسیدگی به فساد خود نیز به درجاتی دچار فساد هستند.

وی درادامه افزود: در حال حاضر دردستگاه‌ها کسانی حضور دارند و به صورت شبکه‌ای دارای فساد هستند و مانع انجام بازرسی می‌شوند. اگر بازرس آن قدر قدرت نداشته باشد که فرد مظنون به خطا را برکنار کند نمی‌تواند کار کند، لذا از آنجا که اگر سازمان بازرسی از قدرت کافی برخودار نباشد فعالیتش کاملا عبث خواهد بود، تقاضا دارم که به این پیشنهاد حذف رای ندهید.

حسن تأمینی نماینده مردم رشت در موافقت با این پیشنهاد حذف گفت: نکته‌ای که خیلی از همکاران نیز به آن توجه داشتند این است که آبروی شخص خیلی مهم است و اگر بازرس حکم بر تعلیق یک فرد بدهد و بعدا متوجه شویم که نظر بازرسی اشتباه بوده، چگونه می‌توان آبروی او را به وی برگرداند، ضمن اینکه دستگاه‌ها هم از می‌پاشد لذا همه ما مسئولیم که جلوی این کار را بگیریم.

ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان نیز در اخطاری با تاکید بر اینکه ما حتما باید با فساد مقابله کنیم، خاطرنشان کرد: از بین بردن آبروی مردم نیز عین فساد است و باید توجه داشت که تعلیق خودیک مجازات است و شما حق ندارید بدون بررسی کسی را مجازات کنید.

وی با بیان اینکه نمی‌توان بدون طی فرآیند وبدون وکیل و دادن اجازه دفاع به مردم آن‌ها را تنبیه کرد؛ از نمایندگان خواست تا با پیشنهاد حذف موافقت کنند.

آصفری نماینده مردم اراک نیز در اخطاری با استناد به اصل ۳۷ قانون اساسی درموافقت با پیشنهاد حذف قاضی‌پور اظهار داشت: براساس اصل ۳۷ قانون اساسی تکیه بر اصل برائت است و از نظر قانون هیچ کس مجرم شناخته نمی‌شود، مگر اینکه جرم او ثابت شود در نتیجه لزومی ندارد کسی که هنوز جرمی مرتکب نشده را مجرم بشناسیم.

کد N240354

وبگردی