آفتاب

میدان تقسیم استانبول مرکز اعتراضات خیابانی در ترکیه

میدان تقسیم استانبول مرکز اعتراضات خیابانی در ترکیه

آنکارا - ایرنا - مقامات دولت ترکیه برای محو خاطرات اعتراضات مردمی سال گذشته در میدان ˈتقسیمˈ استانبول اعلام کردند که به هیچ وجه اجازه برگزاری مراسم ˈروز جهانی کارگرˈ در این میدان را نخواهند داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا ، در پی اظهار نظرهای استاندار استانبول، وزیر کشور و سخنگوی دولت ترکیه مبنی بر اینکه به هیچ وجه اجازه برگزاری مراسم روز کارگر را به اتحادیه های کارگری و سازمانهای غیر دولتی در میدان تقسیم این شهر داده نخواهد شد، ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه نیز دیروز اعلام کرد که آنانی که برای برگزاری تظاهرات در میدان تقسیم برنامه ریزی کرده اند، در ˈخیال خامˈ هستند.

وی تاکید کرد که با برگزاری هرگونه تظاهراتی برای اول مه ( 11 اردیبهشت ) امسال در میدان تقسیم استانبول مخالف است و در صورت برگزاری تظاهرات در این میدان، این تظاهرات سرکوب خواهد شد.

میدان تقسیم از ده ها سال پیش و در دوران کودتاهای نظامی در ترکیه همواره میدان نمادین آزادیخواهی مردم این کشور بوده و آخرین بار نیز این میدان در تابستان گذشته روزها شاهد تظاهرات ضد دولتی گسترده ای بود.

دولتهای ترکیه به ویژه در 20 سال گذشته تلاش کرده اند که با عنوان احتمال بروز درگیری و حوادث تروریستی و یا با انجام امور ساختمانی و احداث پل و زیر گذر و یا دیگر بهانه ها از برگزاری تظاهرات به ویژه بزرگداشت روز جهانی کارگر در میدان تقسیم جلوگیری کنند.

میدان تقسیم در مرکز شهر استانبول خاطرات تلخی برای کارگران و گروههای مخالف دولت ترکیه دارد و اقشار فقیر این کشور و گروه های چپگرا همواره در این میدان مورد خشم و ضرب و شتم پلیس قرار گرفته اند، ولی هرگز از خواسته های خود برای تجمع در این میدان منصرف نشده اند.

در ماه می سال 1977 میلادی زمانی که ترکیه شاهد درگیری های شدید گروههای چپ و راست بود، تظاهرات حدود نیم میلیون نفری کارگران که از شهرهای مختلف به استانبول آمده بودند، در این میدان به خاک و خون کشیده شد که بیش از 30 کشته و نزدیک به 150 زخمی بر جای گذاشت. پلیس در این ماجرا بیش از 500 نفر را بازداشت کرد.

اردوغان در سخنرانی خود در مجلس ملی ترکیه و در جمع نمایندگان حزب حاکم ˈعدالت و توسعه ˈخطاب به گروه های مدنی و اتحادیه های کارگری که برای تجمع در میدان تقسیم به مناسبت روز کارگر اصرار دارند، گفت: هیچ امیدی برای میدان تقسیم نداشته باشید ، بروید و در جاهای دیگر استانبول که به روی تجمعات عمومی باز است، تظاهرات کنید.

وی با مطرح کردن تهدید برای سرکوب هرگونه تجمع غیرقانونی افزود: هیچ مانعی برای برگزاری مراسم روز کارگر در ترکیه وجود ندارد، ولی باید در جایی برگزار شود که مسوولان دولت اجازه داده باشند.

در آخرین مورد درگیری در میدان تقسیم استانبول ، پلیس ترکیه دوشنبه گذشته با استفاده از گاز اشک آور شماری از اعضای اتحادیه های کارگری این کشور را که در پارک ˈگزی ˈ در این میدان تجمع کرده بودند ، متفرق کرد.

شماری از اعضای اتحادیه ها و سندیکاهای کارگری در میدان تقسیم استانبول تجمع کردند و خواستار برگزاری مراسم روز جهانی کارگر ( 11 اردیبهشت ) در این میدان شده بودند.

ˈبلند آرینچˈ سخنگوی دولت و معاون نخست وزیر ترکیه در پی این حادثه در گفت وگو با خبرنگاران گفت: پلیس اجازه تجمع و تظاهرات در میدان تقسیم را نخواهد داد.

اعتراضات در پارک گزی در میدان تقسیم استانبول سال گذشته نیز در مخالفت با تخریب این پارک آغاز شد و سپس به شهرهای دیگر ترکیه کشیده شد. در موج اعتراضات ناشی از این رویداد در ترکیه، هشت نفر کشته و هزاران نفر دیگر زخمی شدند.

سخنگوی دولت آنکارا با اشاره به ساخت و ساز در میدان تقسیم استانبول گفت: کار ساخت و ساز در این میدان به تازگی آغاز شده و این میدان محل مناسبی برای برگزاری مراسم روز جهانی کارگر نیست.

خاورم ** 2010**230**1651
کد N240353

وبگردی